Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TASR po kritike odstupuje od zmluvy s ruskou agentúrou Sputnik

30.03.2017, 15:55 | Martin Poláš | SITA

Verejnoprávna agentúra TASR si napokon nebude vymieňať spravodajstvo s proruskou agentúrou Sputnik, ktorú Moskva založila na vyváženie „západnej propagandy“. O rozhodnutí informovalo vedenie TASR.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy

Sputnik, TASR

O spolupráci so slovenskou agentúrou informoval Sputnik síce len v stredu, zmluva však bola platná už mesiac. TASR uvádza, že za ten čas do svojho servisu neprebrala žiadnu informáciu, ktorú publikoval Sputnik.

„TASR sa teda ani v najmenšom nespreneverila svojmu základnému poslaniu, ale pre odstránenie akýchkoľvek pochybností sa rozhodla spustiť proces odstúpenia od zmluvy, čím dáva najavo, že informácie z agentúry Sputnik počnúc dnešným dňom nie sú medzi zdrojmi, ktorými sa zaoberá spravodajstvo,“ uvádza sa v stanovisku agentúry financovanej zo štátneho rozpočtu.

TASR sa zároveň obhajuje, že všetky zdroje, ktoré využíva a sú ich desiatky, ešte pred vydaním preveruje, a to „viac ako kedykoľvek predtým“.

Minister kultúry Marek Maďarič vo štvrtok požiadal predsedu Správnej rady TASR Vladimíra Masára o riešenie tejto témy. Ten ho neskôr informoval, že generálny riaditeľ TASR zruší zmluvu s agentúrou Sputnik. „Minister kultúry to považuje za správne rozhodnutie,“ uvádza sa vo vyjadrení rezortu. TASR má od štátu cez ministerstvo kultúry prostredníctvom zmluvy so štátom na tento rok 2,5 milióna eur, o 300-tisíc viac ako vlani.

Medializovanou spoluprácou TASR a Sputnika sa zaoberal aj Výbor NR SR pre kultúru a médiá. Výbor sa dohodol, že na najbližšom rokovaní bude o téme hovoriť. Navrhli to zástupcovia parlamentnej opozície vo výbore, a to podpredseda výboru Jozef Viskupič z OĽaNO a nezávislá poslankyňa NR SR Viera Dubačová. Na rokovanie si mediálny výbor chce prizvať aj generálneho riaditeľa TASR Jaroslava Rezníka.

Slovenská agentúra pôvodne spoluprácu so Sputnikom označila za štandardnú s tým, že mala vždy záujem o rozširovanie svojich zdrojov.

Neprehliadnite

Spolupráca mala spočívať v sprístupnení v anglickom jazyku písaného spravodajstva. Obe strany teda mali mať recipročný prístup k časti svojich spravodajských výstupov.

Sputnik prevádzkuje spravodajskú agentúru, web aj rozhlasovú stanicu, svoje správy publikuje smerom do zahraničia, dovedna v 30 jazykoch. V roku 2015 vznikla aj česká verzia webu Sputnik.

Už pri založení Sputnika v roku 2014 sa Rusi netajili tým, že agentúra vzniká ako jedna z platforiem na vyváženie „západnej propagandy“. Sputnik organizačne priamo spadá pod hlavnú prokremeľskú agentúru Rossiya Segodnya podriadenú ruskej vláde a financovanú zo štátneho rozpočtu.

Sputnik sa od svojho začiatku prezentoval množstvom proputinovských článkov, informuje skreslene a v prospech Ruska.

Ako pripomenul aj poslanec NR SR Martin Fedor (Most-Híd), Európsky parlament označil agentúru Sputnik za jednoznačný nástroj ruskej propagandy, ktorý má za úlohu spochybňovať demokraciu ako funkčný systém, snaží sa o rozdelenie Európy a vytvára dojem zlyhávajúcich štátov. „Práve takéto aktivity sú považované aj slovenskými štátnymi orgánmi za najväčšie bezpečnostné hrozby súčasnosti,“ upozornil.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy Sputnik, TASR