Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Sme opäť vytlačilo prvé vydanie. Oslavuje 20 rokov

15.01.2013, 10:43 | Martin Poláš

Prvé číslo denníka Sme vyšlo 15. januára 1993. Stálo 2,90 koruny

  • Tlačiť
  • 1

dennik_sme_logo-1.gif

Celoštátny denník Sme dnes oslavuje 20. narodeniny. Titul vydavateľstva Petit Press si jubileum v utorkovom vydaní pripomína symbolicky 20-stranovou prílohou Sme 20 rokov, v rámci ktorej redakcia dovnútra novín vložila aj nanovo vytlačené vôbec prvé číslo periodika s autentickým obsahom a grafikou.

Čitateľom sa v utorkovom vydaní Sme v stĺpčeku na titulke prihovára riaditeľ vydavateľstva Petit Press Alexej Fulmek,ktorý pri bilancovaní uplynulej dvadsaťročnice vyzdvihol najmä prínos šéfredaktorov. Sme postupne viedli Karol Ježík, Martin M. Šimečka a Matúš Kostolný, ktorý je na čele novín od októbra 2006.

Zdroj: Denník Sme

„Nedávno som videl fotografiu zo záhrady na Mýtnej ulici, kde sme pred dvadsiatimi rokmi začínali. S Karolom (pozn.: Ježíkom) sme tam zasadili platan. Dnes je z neho veľký strom. Ponúka sa paralela s denníkom Sme, áno, sme silnejší ako pred dvadsiatim rokmi, vďaka množstvu ľudí, ktorí prešli naším územím prázdna a zaplnili ho myšlienkami. Myšlienkami nezávislých novín, ktorého obhajujú rovnosť šancí pre všetkých,“ píše na prvej strane dnešného Sme Fulmek.

Denník Sme, titulka prílohy k 20. výročiu

Aj celá titulná strana sa nesie v duchu výročia, hlavný nadpis ďakuje čitateľom: „Máme 20 rokov. Ďakujeme!“. Na ústrednej čiernobielej fotografii je zakladajúci šéfredaktor Karol Ježík, ktorý v roku 1998 nečakane zomrel po úraze hlavy.

V prílohe Sme 20 rokov redakcia mapuje vývoj novín. Zobrazuje top titulné strany denníka v histórii, pripomína svoje počiatky po zásahu štátnej moci vo vtedajšom denníku Smena, z ktorého redaktori odišli a vytvorili nový projekt Sme, dočasne nazývaný Sme na a názov dňa.

Špeciálne vydanie denníka prináša tiež rozhovor s polovičným vlastníkom vydavateľstva Petit Press Petrom Vajdom, riaditeľom vydavateľstva Alexejom Fulmekom a tiež s bývalým šéfredaktorom Martinom Milanom Šimečkom, ktorý denník viedol takmer osem rokov.

Dve dvojstrany sú venované aj ľuďom, ktorí v Sme pracujú či v minulosti pracovali. Prvá koláž prináša portréty 113 členov redakcie, ďalšia profily redaktorov, ktorí už v médiu nepôsobia, no presadili sa v profesionálnej oblasti ďalej. Prílohu uzatvárajú najvydarenejšie karikatúry a fotografie v histórii denníka.

Denník Sme, prvé vydanie z 15. 1. 1993

Zrod denníka Sme v roku 1993 priamo súvisel so zásahom štátnej moci, keď vláda odvolala vedenie vtedajšieho denníka Smena. Pod Ježíkovým vedením noviny na výsledky volieb v roku 1992, keď zvíťazilo HZDS, reagovali tým, že vyšli s čiernym rámček na titulke. S Ježíkom redakciu opustila aj väčšina redaktorov, spoločne založili nový denník Sme, ktorý sa o dva roky neskôr opäť spojil s medzičasom sprivatizovanou Smenou.

Denník Sme postupne vydávali spoločnosti Sumus, VMV, Grand Press a v súčasnosti Petit Press. Vlastníkmi vydavateľstva sú nemecká mediálna skupina Rheinische Post Mediengruppe (do roku 2009 konkurenčná Verlagsgruppe Passau) a Prvá slovenská investičná skupina Petra Vajdu. 

Z pohľadu predajnosti bol denník na vrchole v rokoch 2004 a 2005, keď priemerný predaj dosahoval vyše 76-tisíc výtlačkov. V dôsledku všeobecného poklesu predajnosti dennej tlače v prospech online spravodajstva predajnosť odvtedy kontinuálne klesá.

Za jedenásť mesiacov roka 2012 sa v priemere predávalo už iba 49-tisíc výtlačkov. Sme v rovnakom čase posilňovalo svoju značku na internete - server Sme.sk je najčítanejší spravodajský web na Slovensku, ktorého návštevnosť sa pohybuje okolo dvoch miliónov reálnych používateľov mesačne.

Viac o histórii denníka Sme

Predchodcom Sme bola Smena, ktorá začala vychádzať 23. mája 1948 ako týždenník, od 18. októbra 1949 dvojdenník a od 4. apríla 1953 denník vtedajšieho jednotného zväzu mládeže. Smena bola zameraná na mladých čitateľov. Popri Pravde a Práci to bol denník s najvyšším nákladom, ktorý sa pohyboval v osemdesiatych rokoch okolo 120-tisíc výtlačkov denne a ešte aj v roku 1992 bol na úrovni 115-tisíc.

Po novembri 1989 prevzala jeho vydávanie najskôr Nadácia detí a mládeže SR, ktorá bola aj vydavateľom siedmich časopisov pre deti a mládež a patrila Fondu detí a mládeže. Od roku 1993 prevzala noviny štátna akciová spoločnosť Denník Smena, jej majoritným vlastníkom bol opäť Fond detí a mládeže a zriaďovateľom Ministerstvo školstva SR.

prve_sme.gif

K 1. januáru 1993 došlo k odvolaniu riaditeľa vydavateľstva Jozefa Weissa a šéfredaktora Karola Ježíka, oficiálne pre nepriaznivé ekonomické výsledky denníka. Odvolanie malo politické pozadie, lebo rok 1992 so ziskom 6,7 milióna korún bol jednoznačne ekonomicky úspešný. Na protest proti tomuto zásahu Mečiarovej vlády dalo výpoveď 50 redaktorov Smeny a v rekordnom čase - už 14. januára 1993 vyšiel denník Sme na nedeľu v náklade 118-tisíc kusov a o deň neskôr prvé výtlačky nového denníka Sme v náklade okolo 60-tisíc výtlačkov, ktorý sa postupne ustálil na vyše 40-tisíc.

Pôvodná Smena pokračovala ďalej s novým redakčným tímom. Napriek podtitulu „Denník mladých“, jeho čitateľov tvorila prevažne stredná a staršia generácia. V roku 1993 Smenu privatizovala akciová spoločnosť 1. M & S, v ktorej mal majoritný podiel podnikateľ Jozef Majský.

Náklad Smeny však rapídne klesal - až na 24-tisíc výtlačkov v roku 1995. To zapríčinilo, že od 1. júla 1995 sa obidvoje noviny zlúčili na báze denníka Sme. Od júla do konca augusta sa tlačilo už obsahovo spoločné vydanie, ale formálne ešte pod osobitnými názvami Sme a Smena. Od 1. septembra 1995 pokračoval iba denník Sme s podtitulom Smena a jeho náklad stúpol na 80-tisíc výtlačkov v roku 1996. Vydavateľom denníka Sme bola akciová spoločnosť Sumus, ktorej zakladateľom a majiteľom bola eseročka Juventus, kde spoločníkmi boli redaktori a vedenie denníka. K 30. septembru 1995 prevzalo Sme nové vydavateľstvo VMV. Skratka označovala priezviská podnikateľov Petra Vajdu, Jozefa Majského a Reného Vochyana.

Útoky štátnej moci proti denníku pokračovali rozličnými politickými, právnymi i ekonomickými prostriedkami. V októbri 1995 odmietla tlačiareň Concordia tlačiť Sme a po rozličných peripetiách sa noviny až do mája 1996 tlačili v Komárne. VMV tak bolo donútené ako prvé vydavateľstvo na Slovensku vybudovať si už v prvej polovici roku 1996 vlastnú tlačiareň a v apríli 1997 otvorilo tlačiareň aj v Košiciach. Po tragickej smrti zakladajúceho šéfredaktora Karola Ježíka v decembri 1998 nové vedenie v roku 1999 vypustilo z hlavičky denníka Sme podtitul Smena.

Vydavateľstvo VMV sa v lete 2000 spojilo s nemeckým vydavateľstvom Verlagsgruppe Passau a od 1. júla vytvorili na vydávanie Sme a niekoľkých ďalších celoslovenských novín a časopisov vydavateľstvo Grand Press, pokračujúce od roku 2001 pod názvom Petit Press. Na jeseň 2001 začalo Sme ako prvé noviny vychádzať vo farbe. Zaviedli sa tiež regionálne mutácie denníka pre západné, stredné a východné Slovensko. V roku 2002 sa uskutočnila fúzia Sme s denníkom Práca, ktorého značka ostala v podtitule novín. Následne v roku 2005 Petit Press získal aj značku zaniknutého denníka Národná obroda.

V septembri 2007 abdikoval druhý šéfredaktor Sme Martin M. Šimečka, ktorého následne nahradil Matúš Kostolný. V roku 2007 zároveň denník prešiel kompletným redizajnom, nový layout preň navrhla a vytvorila švédska firma A4. Od decembra 2011 sa tlačia noviny plnofarebne.

  • Tlačiť
  • 1