Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slováci a médiá: veríme im menej, najdôveryhodnejšou značkou je opäť Ta3

12.06.2019, 13:46 | reb | © 2019 News and Media Holding

Britský inštitút Reuters Institute for the Study of Journalism opäť zverejnil štúdiu, ktorá mapuje dôveryhodnosť médií aj na Slovensku. Prvenstvo si naďalej drží spravodajská Ta3, nasledovaná verejnoprávnou RTVS a denníkom Hospodárske noviny. Štúdia pripomína aj stav v krajine po vražde Jána Kuciaka.

  • Tlačiť
  • 4

Kým minulý rok figuroval v prvej desiatke najdôveryhodnejších médií aj dezinformačný web Hlavné správy, tentoraz sa už v zozname nenachádza. Naďalej ostáva na čele rebríčka spravodajská televízia Ta3 a za ňou RTVS, tretími sú Hospodárske noviny.

Index dôveryhodnosti jednotlivých médií vznikol iba z hodnotení ľudí, ktorí o konkrétnej značke počuli. Menej známe médiá s lojálnymi čitateľmi tak stále môžu dosahovať vysoké hodnoty dôveryhodnosti.

Aktualizované 13. júna: Ako spresnil sociológ Karlovej univerzity v Prahe Simon Smith, ktorý na štúdii s inštitútom spolupracoval, otázka na dôveryhodnosť bola položená iba vo vzťahu k 15 médiám, ktoré sa v zozname nachádzajú. „Žiadne menej známe značky sa preto nemôžu dostať do hodnotenia. Nie je to teda ‚index dôveryhodnosti‘, iba porovnanie tých vybraných značiek,“ hovorí.

S. Smith tiež dopĺňa, že portál Hlavné správy tento rok nefiguruje v rebríčku preto, že doň neboli zaradené. Vlani boli takzvané „alternatívne médiá“ zvláštna téma štúdie Digital News Report, analytici sa preto chceli dozvedieť, ako je na tom najznámejší slovenský príklad.

„Tento rok bola téma iná, takže sme trochu pretočili výber a po novom zaradili napríklad Hospodárske noviny a Denník N, aby sme zistili, akú dôveru majú tieto denníky,“ dodal. Hlavné správy sa titulom „najdôveryhodnejšieho spravodajského online média“ chvália od vlaňajška vo svojej hlavičke, pripomenul Denník N. Podľa šéfredaktora webu Róberta Sopka hlavičku prepracujú a označenie už nebudú používať. 

Len tretina verí správam v médiách

Medzi všetkými 38 krajinami sa Slovensko nachádza v celkovej dôvere voči médiám na chvoste rebríčka. Vo všeobecnosti správam v médiách u nás verí 33 percent ľudí. Minulý rok pritom Reuters Institute nameral o percento viac. Pri dôvere v médiá, ktoré ľudia sami sledujú, tento rok hovoríme o dôvere 42 percent Slovákov, správy zo sociálnych sietí považuje za dôveryhodné 19 percent.

Rovnaký výsledok, teda 33-percentná dôvera, bola nameraná aj v susednom Česku, v Maďarsku predstavuje 28 percent. Vôbec najnižšia je v Južnej Kórei, kde správam verí 22 percent ľudí.

Celková dôvera v médiá celosvetovo je na úrovni 42 percent. Aj v prípade médií, ktoré ľudia sami sledujú, klesla dôvera pod 50-percentnú hranicu. Správam na sociálnych sieťach neverí ani štvrtina ľudí. V priemere každý tretí človek spomedzi všetkých krajín uviedol, že správy radšej ignoruje. Na Slovensku je takýchto „ignorujúcich“ konzumentov 30 percent.

Na Slovensku oproti predchádzajúcemu výskumu dôveryhodnosť mierne klesla, spomínaná Ta3 figuruje na prvom mieste druhý rok po sebe. Najpredávanejší denník Nový Čas je v poradí najdôveryhodnejších médií na pätnástom mieste.

Dôveryhodnosť je meraná

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy médiá, prieskum