Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pravda má byť na predaj, zaujíma sa vraj o ňu Penta

16.12.2016, 17:44 | Martin Poláš | © 2016 News and Media Holding

Mediálnym prostredím sa už niekoľko týždňov šíria informácie o možnej zmene vlastníka denníka Pravda respektíve vydavateľstva Perex. Jeho oficiálnym majiteľom je podnikateľ Karol Biermann. Viaceré zdroje skloňujú záujem finančnej skupiny Penta, ktorá je v mediálnom biznise prítomná od roku 2014. K. Biermann uviedol, že o predaji nerokuje, Penta sa priamej odpovedi na otázku, či má záujem o prevzatie Pravdy, vyhla.

  • Tlačiť
  • 6

Tagy

Perex, Pravda

O možnom predaji Pravdy sa na mediálnom trhu hovorí dlhšie, záujem vlastníka zbaviť sa stratového média potvrdilo pre Mediálne.sk viacero nezávislých zdrojov. Niektoré z nich hovoria zároveň o záujme Penty. Podľa informácií z mediálneho trhu už rokovania prebehli, no ich výsledok nie je potvrdený.

Majiteľ Perexu K. Biermann to odmieta. „Nerokujem o takejto transakcii,“ odpovedal v SMS komunikácii na otázku, či je Pravda na predaj, prípadne či o predaji rokuje.

Penta hovorí o nutnosti konsolidácie trhu

Penta možný záujem o kúpu konkurenčného vydavateľstva nedementovala. „Nechceme sa v tejto fáze vyjadrovať k žiadnym konkrétnym akvizíciám, nie je zvykom, aby sme komentovali možné vstupy do firiem predtým, ako ich považujeme za dohodnuté,“ odpovedal zástupca Penty Martin Danko na otázku, či sa skupina zaujíma o Perex, respektíve či je takáto transakcia reálna.

Penta pripúšťa, že rozširovať svoje mediálne aktivity môže na slovenskom trhu aj cez akvizície. „Všeobecne viem potvrdiť, že ďalšiu konsolidáciu trhu, vrátane akvizícií, považujeme na slovenskom mediálnom trhu za nevyhnutnú. Tvrdili sme to už pred viac ako dvomi rokmi, keď sme do médií vstupovali,“ dodal M. Danko.

Ak by Penta prevzala ďalší celoplošný denník, k slovu by sa pravdepodobne opäť dostalo aj posudzovanie zo strany protimopolného úradu v súvislosti s koncentráciou na trhu. Skupine patrí aj denník Plus Jeden Deň a menšinový podiel má v Petit Presse, vydavateľovi Sme. 

Perex pôsobí v súčasnosti na printovom trhu, ktorý sa nachádza v určitom stupni konsolidácie, samostatne, okrem denníka Pravda má v portfóliu inzertný portál Avízo.sk a niekoľko tematických webov začlenených pod Pravda.sk. Tento rok majiteľ Perexu K. Biermann prevzal aj dvojtýždenník Bratislavské noviny.

V dlhodobej strate

Vydavateľ Pravdy hospodári s dlhoročnou stratou. Vlani sa pri tržbách 7,73 milióna eur vyšplhala na 987-tisíc (opravené: ešte vyššia - 1,27 milióna - bola v roku 2014). Perex čelí podobne ako ostatní hráči všeobecnému prepadu printového trhu, Pravda v tomto roku znížila predaj tlačeného denníka o 7,7 percenta. Web Pravda.sk bol v novembri 11. najnavštevovanejším podľa dát online AIMmonitora s 1,48 miliónom reálnych používateľov.

V mediálnom prostredí sa dlhodobo spochybňuje reálny vlastník Pravdy. Podľa neoficiálnych informácií v skutočnosti vydavateľstvo ovládajú podnikatelia blízki vládnemu Smeru-SD Jozef Brhel, Miroslav Výboh a Juraj Široký, ktorí sú spoločne prítomní aj v iných biznisoch. Všetci vplyv na vydavateľstvo odmietajú, rovnako ho v minulosti popieral samotný Perex.

Provládny denník

Sympatie Pravdy v prospech Smeru sú však ťažko prehliadnuteľné. Denník pristupuje benevolentnejšie k veľkým kauzám strany. Čitateľom v jednom z čísel predstavil na dvojstrane úspechy Smeru v čase, keď ešte vládol sám. Pred prezidentskými voľbami, v ktorých sa v súboji ocitli Andrej Kiska a Robert Fico, zas Pravda zverejnila zaujatý, negatívny profil neskoršieho víťaza volieb. Vládu denník podľa analýzy Transparency International „podržal“ napríklad aj pri štrajku učiteľov.

Ešte v roku 2013 Transparency tiež konštatovala, že Pravda patrila spolu s Ta3 a Rádiom Viva k médiám, ktoré po nástupe Smeru do vlády začali viac profitovať z inzercie zo štátnych organizácií a firiem. Pravda to odmietala s tým, že analýza zohľadňovala len výdavky do reklamy v najväčších tituloch vydavateľstiev a opomenula napríklad regionálne médiá.

Najznámejšou kauzou denníka bolo zverejnenie údajných odpočúvaných rozhovorov ministra vnútra Roberta Kaliňáka a redaktorky Pravdy Vandy Vavrovej v roku 2011. Podľa prepisov politik Smeru oslovoval novinárku „Vandi“ či „bejby“, diktoval jej, o čom má písať či pripomínal, že stále môže zavolať aj šéfredaktorke.

Nákup od Britov financovalo J&T

Pravdu vlastní K. Biermann od marca 2010 cez svoju českú firmu Florena. Perex získal od britskej mediálnej skupiny Northcliffe International Ltd., ktorá patrila pod koncern DMGT vydávajúci známy britský bulvár Daily Mail. Transakciu financovala skupina J&T.

K. Biermann patrí k ľuďom spájaným s J&T, v minulosti sa zviditeľnil aj tým, že bol medzi podnikateľmi, ktorých médiá prichytili na jachte s vtedajším ministrom financií Jánom Počiatkom. Kedysi riadil odevnú spoločnosť Ozeta, v rokoch 2007 – 2008 šéfoval bratislavskému letisku, odvolaný bol práve po návšteve jachty J&T v Monaku. Sám vlastní napríklad vydavateľstvo kníh Fortuna Libri, so sieťou Panta Rhei, do ktorej v minulosti vstúpilo J&T, odkúpil významnú sieť českých kníhkupectiev Neoluxor.

Najväčších slovenských vydavateľov v predošlých rokoch skúpili zahraničné subjekty alebo domáci veľkopodnikatelia. Ringier Axel Springer má švajčiarsko-nemeckých vlastníkov, News and Media Holding patrí do portfólia Penty, ktorá v spoločnosti spojila akvirované vydavateľstvá Spoločnosť 7 plus, Trend Holding a Centrum Holdings. NMH ovláda Penta prostredníctvom cyperskej firmy Trahere Ltd. Skupina má spomínaný menšinový 45-percentný podiel aj vo vydavateľstve Petit Press. Mafra Slovakia patrí do skupiny Agrofert ovládanej podnikateľom Andrejom Babišom, českým ministrom financií.

Poznámka: Mediálne.sk je súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.

  • Tlačiť
  • 6

Tagy Perex, Pravda