Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mediálni giganti Springer a ProSiebenSat.1 opäť rokujú. Pozície sa však vymenili

07.07.2015, 16:06 | Tomáš Czwitkovics | © 2015 News and Media Holding

Spojenie nemeckých mediálnych gigantov Axel Springer a ProSiebenSat.1 je opäť na stole. Denník Wall Street Journal v pondelok informoval, že rokovania o fúzii, ktorá pred desiatimi rokmi stroskotala, sa obnovili.

  • Tlačiť
  • 0

Zatiaľ sú podľa informácií denníka iba v počiatočnej fáze a mohli by sa opäť skončiť aj neúspechom. Napríklad pre negatívny prístup úradov.

To bolo dôvodom krachu obchodu už pred dekádou. Úradníci vtedy vyhodnotili, že fúziou veľkého vydavateľstva Springer, ktorému patrí najčítanejší denník Bild (spolu s Ringierom mu patria aj východoeurópske aktivity vrátane Slovenska), a televíznej dvojky sa mohlo obmedziť súťažné prostredie na mediálnom trhu a médiá by mali spolu príliš silné postavenie aj u publika. Zamietavé rozhodnutie prišlo ešte v roku 2006 zo strany mediálneho úradu pre koncentráciu médií KEK.

Nemecké firmy voči nemu dlhé roky bojovali, úspešne – v roku 2014 spolkový správny súd posudok KEKu zamietol, pretože mu nesedeli čísla o údajnej pozícii na trhu. Regulátor vypočítal spoločný trhový podiel zodpovedajúci 42 percentám, pričom zohľadnil aj aktivity vydavateľstva. Podľa súdu sa mal zaoberať iba televíznym výpočtom, kde ProSiebenSat.1 mala svojho času iba 22-percentný podiel.

Vlaňajší úspech na súdoch mohol mediálne skupiny motivovať k tomu, aby si opäť sadli za rokovací stôl. Otázka konsolidácie je v súčasnosti možno aktuálnejšia, ako bola pred dekádou: súvisí s digitalizáciou mediálneho konzumu a rastúcim vplyvom globálnych médií ako Google a Facebook.

V jednom aspekte sú súčasné rokovania medzi Springerom a ProSiebenSat.1 odlišné ako v minulom desaťročí – kým vtedy bol Axel Springer ten silnejší hráč, v súčasnosti to je skupina ProSiebenSat.1. Jej trhová hodnota sa odhaduje na takmer desať miliárd eur (v roku 2005 to boli ešte vyše štyri miliardy), v prípade Springera to je menej než polovica.

Televízna skupina ProSiebenSat.1 ďalej rástla v televíznom segmente a posilnila sa aj v online biznise. To dokázal aj Springer, no tak ako všade na svete, jeho hlavný printový biznis sa už niekoľko rokov trápi s kontinuálnym poklesom.

Napriek silnejšej pozícii TV skupiny by prípadná fúzia nemala prebehnúť spôsobom zhltnutia „menšieho“ Springera. „Springer a junior partner – to sú pojmy, ktoré sa vylučujú," uviedol podľa agentúry Reuters nemenovaný zdroj oboznámený s priebehom rokovaní.

Dôvodom je aj postavenie vdovy zakladateľa Axela Springera, Friede, ktorá má vo vydavateľstve stále kontrolný podiel. Springer v súčasnosti prechádza transformáciou na akciovú komanditnú spoločnosť, no celý proces má prebehnúť tak, aby Friede Springerovej ostal dlhodobo zaručený rozhodujúci vplyv vo firme, píše Reuters. Ak by sa teda Springer aj mal spojiť s ProSiebenSat.1, jedine tak, že rodina Axela Springera nestratí moc nad svojim vydavateľstvom.

Okrem finančných otázok by deal mohol opäť padnúť na regulátoroch. Ak aj KEK v roku 2006 zle vyrátal trhový podiel fúzie chtivých médií, v súčasnosti sú čísla inde. Ako píše WSJ, ProSiebenSat.1 sa za prvý kvartál pochválila rekordným trhovým podielom 28,9 percenta. Dosiaľ líderská TV skupina RTL, patriaca do koncernu Bertelsmann, hlásila v júni share 28,6 percenta, no dlhodobo jej stále patrí prvenstvo - v súkromnom biznise. K týmto dvom hráčom treba pridať aj verejnoprávne médiá, ktoré vedú najmä u staršieho publika.

Čo sa týka tržieb, Springer spolu s ProSiebenSat.1 by stále zaostávali za Bertelsmannom. Kombinované tržby prvých dvoch sa vlani pohybovali na úrovni 6 miliárd eur, v prípade Bertelsmannu to bolo o vyše desať miliárd viac (16,6 miliardy eur).

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Axel Springer, ProSieben

Diskusia (0 reakcií)