Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Západoslovenská televízia láka aj na Beňačkovú a Kočiša

19.06.2012, 10:34 | Lukáš Kočišek | © 2012 News and Media Holding

Nový projekt chce globalizovať západné Slovensko a byť doplnkom lokálnych aj celoplošných televízií

  • Tlačiť
  • 7

zapadoslovenska televizia zstv logo

Od 1. júna 2012 spustila v lokalite západného Slovenska ostré vysielanie nová spravodajsko-publicistická Západoslovenská televízia. Jej filozofia má byť vyjadrená claimom "tam, kde žijete", teda snahou byť v blízkosti udalostí, ktoré sa ľudí v regiónoch priamo týkajú.

Západoslovenská televízia vznikla na jeseň 2011 a skúšobne začala vysielať 1. apríla 2012. Jej prevádzkovateľom a držiteľom licencie je trnavská spoločnosť RegionMedia, ktorá má sídlo v mieste bydliska jej konateľa a generálneho riaditeľa Petra Chmelu. Ten predtým jedenásť rokov stál na čele lokálnej Mestskej televízie Trnava. Spoločníkom vo firme RegionMedia je podnikateľ Pavol Galbavý z Hlohovca.

"Nechceme byť konkurenciou pre lokálne televízie, ale vzájomne sa s nimi dopĺňať. To, čo my vysielame na celom západnom Slovensku, nemôže dať divákom žiadna lokálna televízia. Rovnako tak chceme byť aj doplnkom k celoplošným staniciam na tomto území," povedal na pondelkovej tlačovej konferencii Chmela.

Zdroj: SITA

Hlavnou osou vysielania je spravodajstvo zo všetkých regiónov západného Slovenska, ktoré dopĺňajú publicistika a dokumenty od slovenských tvorcov. "Vypĺňame prázdny priestor na trhu elektronických médií. Snažíme sa naším vysielaním globalizovať už teraz kultúrne, hospodársky, ľudsky či pracovne prepojené západné Slovensko," vysvetlil Chmela.

Cieľovou skupinou Západoslovenskej televízie sú muži a ženy vo veku od 30 do 60 rokov so stredoškolským a vyšším vzdelaním. Primárne má ísť o početnejšie rodiny (4 až 5 členov) s čistým mesačným príjmom 600 eur a viac. Miernu prevahu by mali mať ľudia žijúci v mestách.

Televízia šíri svoj signál prostredníctvom štyroch lokálnych DVB-T multiplexov: Bratislava - Kamzík (55. kanál), Nitra (54. kanál), Jaslovské Bohunice (59. kanál) a Borský Mikuláš (51. kanál). Dostupná je aj v ponukách najväčších káblových a IPTV operátorov ako UPC Broadband Slovakia (UPC Digital), Telekom (Magio TV), Swan (Max Multimedia) a onedlho ju má zaradiť tiež Orange Slovensko (FiberTV). Sledovať ju možno aj na oficiálnom webe www.zapadoslovenska.sk.

Nový projekt vysiela v lokalite, kde sa rozprestierajú časti vyšších územných celkov Bratislava, Trnava, Nitra a celé Záhorie, s presahom do prihraničných častí susedného Rakúska a Česk. Podľa Chmelu tak televízia môže zasiahnuť viac ako 1,2 milióna potenciálnych divákov a vytvára predpoklady aj pre cezhraničnú spoluprácu. "Preto Západoslovenská televízia vysiela počas spravodajskej hodiny informačnú lištu aj v anglickom jazyku," dodal.

Zdroj: Západoslovenská televízia

Západoslovenská televízia vysiela denne od 07:00 do 24:00. Každú párnu hodinu nasadzuje spravodajský blok a každú nepárnu dokumenty, diskusné a publicistické relácie, tematické či telenákupné programy. Spravodajstvo sa venuje najprv celému regiónu a následne v rámci relácie Bratislava Dnes samostatne iba hlavnému mestu. "Nechceme nikomu robiť PR, chceme prinášať objektívne a divácky zaujímavé spravodajstvo," podotkla šéfredaktorka Monika Mannová.

V súčasnosti stanica vyrába čerstvé spravodajstvo dvakrát týždenne, ktoré denne aktualizuje o ďalšie formáty. V najbližšom čase rozšíri jeho periodicitu na tri razy týždenne. "Naším cieľom je každodenné spravodajstvo s výnimkou víkendu," dodala Mannová.

Dôležitou súčasťou programu majú byť pozvánky na rôzne regionálne podujatia a podpora regionálneho cestovného ruchu. Do budúcnosti plánuje televízia ponúkať aj priame prenosy z mestských zastupiteľstiev, omší, rôznych podujatí či koncertov. Televízia chystá aj hudobné formáty, priestor chce dať dychovke či folklóru. Osloviť zamýšľa tiež mladších divákov a v dlhšom časovom horizonte aj deti. Dokumenty stanica získava od svojich spolupracovníkov. "Neodvysielame čokoľvek, snažíme sa selektovať kvalitu," tvrdí Chmela.

Zdroj: Západoslovenská televízia

Reklamným klientom televízia ponúka 30-sekundové spoty, sponzorské odkazy, reklamné príspevky v reláciách, bannerovú reklamu na webe či rôzne telenákupné relácie ako napríklad lifestylový Tvoj deň podobný niekdajšej Zmenárni alebo formát 3D - dom, domov, doplnky.

V Západoslovenskej televízii pracuje približne 25 ľudí, ide o kombináciu interných zamestnancov a externých spolupracovníkov. Viacero z nich má skúsenosti s prácou vo veľkých médiách ako STV, Ta3 a Rádio Viva. Na moderátorské pozície získala televízia aj známe mená ako Nora Beňačková (Hviezdy na zemi) a Peter Kočiš (Okolo sveta). Kompletný grafický vizuál a dizajn manuál pripravil interný grafik, vedúci výroby a režisér Juraj Lech.

Televízia o sebe v súčasnosti dáva vedieť prostredníctvom marketingovej kampane. Od minulého týždňa nasadila po Bratislave približne 90 bilbordov a okolo 30 v širšom okolí. "Behom týchto dvoch týždňov povychádzajú PR články, už sme nasadili aj printovú reklamu v rôznych regionálne daných periodikách a na webe. Je to pomerne dosť silná kampaň, aby divák bol motivovaný si nás zapnúť," uzavrel Peter Chmela.

Firma RegionMedia bola v televíznom biznise aktívna aj doposiaľ, od roku 2007 produkovala viacero televíznych priamych prenosov a dokumentárnych filmov odvysielaných v celoplošných televíziách. Licenciu na prevádzkovanie Západoslovenskej televízie získala v septembri 2011, technické zázemie a štúdio má v bratislavských Rusovciach.

Šéf Západoslovenskej televízie Peter Chmela: V zisku chceme byť do konca roka

Ako je zabezpečené financovanie Západoslovenskej televízie?

Spoločnosť RegionMedia zatiaľ tento projekt financuje z vlastných zdrojov. Čo sa týka budúcej spolupráce s vyššími územnými celkami, so samosprávami a s obecnými úradmi, tak v súčasnosti začíname rokovania. Ponúkame predovšetkým informačnú spoluprácu, napríklad cez rozmer relácie Pozvánka. Je to veľmi dobrý formát, ktorý prezentuje dva týždne dopredu pozvánky na kultúrne a spoločenské podujatia. Také niečo tu chýbalo.

Prečo by mali uprednostniť práve vás?

Mňa napríklad prekvapilo, keď sa niektorí starostovia vyjadrili, že majú nejakú úzku spoluprácu s lokálnym médiom, ktoré ani nie je zaradené u všetkých káblových operátorov. Ten starosta miestnej časti chce komunikovať, čo robia pre obyvateľov, ale zároveň si to mnohí diváci nemôžu pozrieť. My sme dostupní prakticky všade a ponúkame široký segment - západné Slovensko vrátane celej Bratislavy.

peter chmela zapadoslovenska tv sita 300

Môžete povedať, koľko stál rozbeh takéhoto rozsiahleho projektu?

To nebudeme špecifikovať. Technický rozbeh bol pripravovaný približne rok, z toho pol roka skutočne intenzívnej práce - tvorby dizajn manuálu, grafických zneliek, virtuálneho štúdia. Potom, samozrejme, od softvéru ideme k hardvéru, to znamená nakúpenie kamier, sfunkčnenie SDI reťazca, čo je platforma, ktorú používajú veľké televízie. Približne rok sme koordinovali DVB-T frekvencie voči okolitým štátom, keďže nesmú spôsobovať rušenie.

Niektoré menšie regionálne a lokálne televízie sa na nás obrátili s tvrdením, že zastupiteľstvám ponúkate výrobu spravodajských príspevkov a diskusií za nereálne nízke ceny a že sa ich snažíte vytlačiť z trhu aj tým, že presviedčate operátorov, aby ich vyradili a zaradili namiesto toho Západoslovenskú televíziu.

Tieto informácie nie sú pravdivé, že by sme chodili za operátormi a nejakým spôsobom vytláčali druhých. Nie je to tak. My sme rozoslali list všetkým operátorom, ktorí sú registrovaní na Slovensku a sú v sieti SAKT s tým, že môžu zaradiť náš kanál. Je to voľnosť a liberalizácia trhu a zároveň demokracia v podnikaní. My nemôžeme žiadneho operátora prinútiť, aby nás zaradil. Dostávajú od nás takúto ponuku, že nás môžu šíriť zadarmo a ponúknuť abonentom.

Je logické, že ten, kto ponúkne väčší programový segment, viac informácií, väčšie pokrytie, zaujímavé relácie s Peťom Kočišom, Norou Beňačkovou a ďalšie, ktoré budú zamerané aj na strednú a staršiu generáciu, je vo výhode. Je logické, že divák bude skôr požadovať našu televíziu, ako nejaký malý infokanál, ktorý celý týždeň reprízuje to isté. Divák je náročný, dnes už neodpúšťa chyby, ktoré odpúšťal 10 či 15 rokov dozadu, keď vznikali lokálne televízie. Chce, aby kamery a technológia boli dobré, netoleruje nejaké veľké obrazové omyly ako napríklad rozostrené farby.

Rátate teda aj s vysielaním v HD kvalite?

Ideme síce reťazcom, ktorý je HD, ale vysielame v štandardnom rozlíšení. Je to tak pre nás z praktických dôvodov výhodnejšie.

Kedy rátate, že by ste mohli spustiť aj HD verziu stanice?

Operátorom, ktorí by prejavili záujem, môžeme časom ponúknuť aj HD, ale momentálne ostávame v SD štandarde. Časovo by som to odhadol, že ešte tak dva roky ostaneme SD a potom uvidíme, aké budú požiadavky od divákov. Nechceme tú technologickú latku zvýšiť príliš vysoko, keď značná časť bežných rodín má ešte staré televízory s dokúpeným set-top boxom.

Bolo by pre vás zaujímavé aj šírenie signálu cez satelit?

Uvažujeme o tom, dokonca asi dva týždne dozadu ma priamo kontaktovala spoločnosť Astra, ktorá mi poslala ponukový mail. Je to veľká dilema. Stratili by sme tým tú platformu pokrytia západného Slovenska a je otázka, či má pre nás zmysel byť šírení v celej strednej Európe. Momentálne sme naštartovali skutočne len na tej pôde západného Slovenska, kde chceme byť dominantní. Čo prinesie čas koncom roka alebo budúci rok, uvidíme, možno budú požiadavky od divákov, aby sme išli aj na satelit, vtedy začneme rokovanie s Astrou. V podstate je to riešiteľné behom štvrťroka. Tri mesiace trvá, aby sa podpísala zmluva a zabezpečila konektivita signálu. Do budúcna to teda nevylučujeme.

Zdroj: SITA

Regionálne televízie sa od podstaty zaoberajú divákom vo svojej lokalite. Ako chcete motivovať diváka, aby napríklad Bratislavčana mala zaujímať reportáž o dianí v Nitre?

Máme podobný model ako iné spravodajské televízie, či už zahraničné alebo slovenské. Tieto spravodajské televízie ponúkajú celoslovenské dianie a vedia pri prieskumoch sledovanosti, že ten divák tam raz denne na 20 minút ide a tie správy si pozrie. Potom väčšinou z týchto staníc prepína na ďalšie, kde zostáva dlhšie. Tým, že západné Slovensko je najživšie z celého Slovenska, čo sa týka penetrácie kultúrnych aktivít, práve preto sme sem dali ten akcent, preto Západoslovenská televízia. Myslím si, že keď tu sa udejú kultúrne a folklórne podujatia veľkého významu a prinesieme z toho dvojminútovú správu, tak divák to bude vnímať ako obohatenie svojich informácií. Dozvie sa, čo sa dialo, aj čo sa udeje v blízkej budúcnosti.

Myslím, že si nájdeme obľubu medzi divákmi, keď zistia, že skutočne na západnom Slovensku sme doma, sme živší a viac pri tých informáciách ako celoslovenské médiá. Druhým takým lákadlom je, že chceme pozývať do relácie s Norou Beňačkovou Hviezdy na zemi ľudí zo západného Slovenska, ktorí reprezentujú celé Slovensko. Chceme vyhľadávať umelcov a dávať im u nás priestor, nech divák uvidí ľudí, ktorí tu žijú a o ktorých sa paradoxne mnohokrát nedozvie z tých najväčších televízií.

Kedy očakávate, že by sa televízia mohla dostať do zisku?

Víziu máme takú, aby do konca tohto roku začala zarábať. To znamená, že máme pol roka pred sebou, počas leta využívame voľnejšiu programovú štruktúru, kde ešte odlaďujeme nejaké drobné nastavenia a od septembra sa dá čakať, že tie správy budú nabiehať na televíznu obrazovku častejšie.

  • Tlačiť
  • 7