Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

SNS rastie v prieskumoch, „zamilovala“ sa do nej aj Ta3

25.06.2015, 09:58 | Zuzana Petková | © 2015 News and Media Holding

Nestáva sa často, že predseda neparlamentnej strany dostane priestor v politickej diskusii na televíznej obrazovke. Výnimkou je Andrej Danko z SNS v spravodajskej televízii Ta3.

  • Tlačiť
  • 3

Mediálne.sk si nechalo urobiť analýzu, ako často účinkovali šéfovia neparlamentných strán v televíznych debatách. Účasť v nich totiž môže zviditeľniť značky, ktoré nie sú práve vo vláde či národnej rade. Pre politikov je to obzvlášť dôležité v aktuálnom predvolebnom roku.

Analýzu diskusií od januára do mája vypracovala monitoringová spoločnosť Newton Media. Monitorovala relácie O 5 minút 12 vo verejnoprávnej RTVS, V politike či Téma dňa v spravodajskej Ta3. Ostatné televízie takéto formáty pravidelne nevysielajú.

Najlepšie „obstál“ predseda SNS Andrej Danko, ktorý bol v sledovanom období až v jedenástich politických diskusiách. Z toho desaťkrát to bolo v Ta3 a raz v RTVS. Pre porovnanie šéfa mimoparlamentnej maďarskej SMK, ktorá by sa dala chápať ako protipól národniarov, Józsefa Berényiho nepozvali v tom čase ani raz (pozn. na Ta3 sa objavil v júni, ktorý nie je zahrnutý v monitorovanom období).

A. Danko bol hosťom relácie V Politike napríklad k téme Cesta samostatnej SR, ale aj vtedy, keď v nej politici diskutovali o predvolebnom roku. Najviac ho však televízia pozývala pred referendom, ktorý začiatkom roka organizovala Aliancia pre rodinu. SNS sa vtedy profilovala ako strana, ktorá je zástancom tradičnej rodiny a proti homosexuálom, konzervatívne postoje vyjadroval jej predseda aj k sexuálnej výchove v školách. V januári a februári, keď bola predreferendová kampaň a samotné ľudové hlasovanie, bol A. Danko v šiestich politických reláciách Ta3.

Účasť politikov v televíznych diskusiách (január - máj 2015)
Politik RTVS Ta3
Andrej Danko (SNS) 1 10
Daniel Lipšic (NOVA) 1 1
József Berényi (SMK) 0 0
Juraj Miškov (SKOK) 1 2
Radoslav Procházka (Sieť) 1 3
Zdroj: Newton Media (monitorované relácie: O 5 minút 12 - RTVS, V politike, Téma dňa, Tak takto?! - Ta3)

Rovnomerné zastúpenie?

Podobnému záujmu sa v Ta3 neteší žiadny ďalší líder neparlamentnej strany. Od januára do mája bol Daniel Lipšic (NOVA) do debaty Ta3 pozvaný raz, o niečo lepšie sú na tom Juraj Miškov (SKOK) – dvakrát a Radoslav Procházka (Sieť) – trikrát.

„Zástupcovia politických strán sú vo vysielaní televízie TA3 zastúpení rovnocenne,“ tvrdí za Ta3 Ján Kalafut. Pri ich výbere sa podľa neho televízia riadi aktuálnymi politickými, ekonomickými a spoločenskými udalosťami a témami. „Aktuálnosť témy a názorová rôznorodosť musia pri výbere hostí a respondentov tak isto zodpovedať televíznemu formátu, do ktorého diskutujúcich pozývame,“ dodal.

V sledovanom období pozval RTVS každého zo štyroch predsedov mimoparlamentných strán – A. Danka, J. Miškova, R. Procházku a D. Lipšica, do O 5 minút 12 jedenkrát. „Pravidlá pre diskusné relácie sú definované v štatúte programových pracovníkov. Hostí vyberáme na základe nezávislej redakčnej úvahy a ich výber závisí od aktuálneho diania,“ konštatovala Dominika Šulková z RTVS.

V prieskumoch SNS poskočila

Z takmer mŕtvej strany, ktorej preferencie ešte pred dvomi rokmi nedosahovali päťpercentnú hranicu potrebnú na vstup do parlamentu, sa SNS dostala medzi najpopulárnejšie politické subjekty. V júnovom prieskume agentúry Polis získala 8,1 percenta a v parlamente by jej patrilo až 15 kresiel. Vo Focuse mala v júni 6,4 percenta a v MVK 6,8 percenta.

Podľa Pavla Haulíka z prieskumnej agentúry MVK na rastúce percentá má vplyv aj častá prezentácia SNS v televízii Ta3. „Samotná Ta3 je len štartovací balíček, odtiaľ sa témy a vyjadrenia SNS môžu dostať do iných médií,“ uviedol P. Haulík. Dodal, že na popularitu národniarov má vplyv aj osoba A. Danka, ktorý je podľa neho v debatách celkom zdatný rétor.

„SNS tiež medzi prvými začala predvolebnú kampaň,“ poznamenal P. Haulík. Bilbordy národniarov vidieť po celom Slovensku, inzerciu mala SNS napríklad aj v týždenníku Trend (ktorý patrí do rovnakého vydavateľstva ako Mediálne.sk).

SNS stúpla vo februári, politológovia to pripisovali najmä referendu a tomu, ako sa počas neho zviditeľnil A. Danko v médiách. Voličov uberá najmä vládnemu Smeru-SD, v prípade úspechu v parlamentných voľbách by spolu mohli vytvoriť koalíciu.

V správach boduje Lipšic. Vďaka Markíze

Mediálne.sk zmapovalo aj to, ako často sa za prvých päť mesiacov predvolebného roka objavili šéfovia mimoparlamentných strán v hlavných správach televízií. Tu boduje Daniel Lipšic, ktorý bol v RTVS, Ta3, Joj a Markíze celkom 102-krát. Jedna zmienka – pozitívna, neutrálna či negatívna, znamená vyjadrenie politika alebo jeho spomenutie v spravodajskom šote. Najviac – 38-krát sa D. Lipšic vyskytol v televízii Markíza.

Účasť politikov v televíznom spravodajstve (január - máj 2015)
Politik RTVS Markíza Joj Ta3 Spolu
Andrej Danko (SNS) 1 0 0 8 9
Daniel Lipšic (NOVA) 25 38 9 30 102
József Berényi (SMK) 0 0 0 6 6
Juraj Miškov (SKOK) 7 5 4 6 22
Radoslav Procházka (Sieť) 8 8 12 8 36
Zdroj: Newton Media (monitorované relácie Hlavné správy Ta3, Správy RTVS o 19:00, Noviny TV Joj o 19:30, Televízne noviny Markízy o 19:00)

Po D. Lipšicovi bol v správach najčastejšie Radoslav Procházka – 36-krát. Predseda SNS Andrej Danko sa v hlavných správach vyskytol len deväťkrát.

  • Tlačiť
  • 3

Tagy Markíza, RTVS, Ta3, TV Joj