Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Od Cosbyho po Hru o tróny. Toto sú top seriály posledných 33 rokov

03.12.2019, 19:10 | Marián Biel | © 2019 News and Media Holding

Televízne seriály sa stali neoddeliteľnou súčasťou popkultúry už koncom minulého storočia. Dnes sa vyrovnali alebo aj predbehli celovečerné filmové trháky. Ako výškou nákladov na tvorbu a v ziskovosti, tak aj obľúbenosťou. Za posledných 33 rokov sa rebríček tých najsledovanejších menil v pravidelných intervaloch, a len tie najväčšie hity ako Show Billa Cosbyho alebo NCIS sa udržali na vrchole viac ako pár sezón.

  • Tlačiť
  • 1

Tento rebríček nie je výsledkom nejakej štandardnej analýzy jednej z analytických agentúr. Zozbieral ich doktorand so záľubou v zbere dát a vizualizáciách, autor YouTube kanála Data is Beautiful.

Pri tvorbe zohľadnil viacero ukazovateľov. Zosumarizoval dáta sledovanosti za prvých 24 hodín po odvysielaní, štatistiky o stiahnutých (aj pirátskych) častiach seriálov, a tiež týždennú sledovanosť streamovacích služieb.

Neprehliadnite

Keďže ide o dáta aj z doby analógovej, k titulom do roku 2002 sa údaje týkajú hlavne amerických divákov. Od daného roku už boli merané globálne čísla.

Inak povedané, je to sumár klasických prehľadov sledovanosti a aj tých menej štandardných dát, ktoré spolu dávajú objektívnejší prehľad o popularite televízneho seriálu. Navyše sú spracované v zaujímavom „živom“ grafe s top 10 seriálmi.

Vkus diváka sa menil

Ako je vidieť v úvode, osemdesiate roky boli seriálovou dominantou stanice NBC. Zhodou okolností presne v roku 1986, kedy začína tento prehľad sledovanosti NBC, ju kúpil General Electric za 6,4 miliardy amerických dolárov. Momentálne je vlastníkom tejto stanice a produkčnej spoločnosti americký telekomunikačný gigant Comcast.

Druhým najväčším seriálovým hráčom boli štúdiá televízie ABC, ktorá spadá pod Walt Disney Studios, tretím produkčným domom s najsledovanejšími seriálmi bol CBS. Neskôr sa s niekoľkými málo, ale o to obľúbenejšími titulmi, pridali AMC, Netflix, HBO a najnovšie už aj Disney+.

Zdroj: Data Is Beautiful

Možno je dobré si uvedomiť celkovú zmenu charakteru televízneho diváka, ktorá nastala približne okolo roku 2005. Naplno sa rozbehol trend seriálov s obrovskými nákladmi na výrobu, či už kvôli produkcii na úrovni celovečerných filmov alebo pre honoráre hereckých hviezd.

Napríklad jedna časť seriálu Pohotovosť stanice NBC (1998 – 2003) stála až 13 miliónov dolárov, Priatelia tiež z produkcie NBC (1994 – 2004) zas desať miliónov dolárov za jednu epizódu.

Zároveň to bolo obdobie, kedy tiež naplno zľudovelo ilegálne sťahovanie digitálnych verzií seriálov. To malo na jednej strane vplyv na globálnu obľúbenosť hercov

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Disney, HBO, Hra o tróny, Netflix