Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nesrovnal rozdelil PR budget. Dal aj televízii zmietanej v konflikte záujmov

09.03.2016, 10:24 | Martin Poláš | © 2016 News and Media Holding

Primátor Ivo Nesrovnal rozdelil prostriedky na mediálnu prezentáciu hlavného mesta po novom do viacerých médií. Dosiaľ Bratislava spolupracovala len s Televíziou Bratislava, od februára má zmluvu s verejnoprávnou TASR a peniaze posiela aj TV Ružinov. Tá je televíziou konkrétnej mestskej časti a na jej čele stojí poslanec miestneho zastupiteľstva Igor Adamec, ktorý kandidoval v parlamentných voľbách za #Sieť. Druhým konateľom je ďalší ružinovský poslanec Tomáš Alscher, ktorý sa o priazeň voličov uchádzal v mene strany Smer-SD.

  • Tlačiť
  • 8

Magistrát sa pri prezentovaní vlastných tém od roku 2006 spoliehal výhradne na súkromnú TV Bratislava, ktorej posielal dosiaľ takmer 19-tisíc mesačne. Dotáciu v tomto roku hlavné mesto tejto televízii podľa zverejnených zmlúv skrátilo na polovicu - 9 389 eur bez dane.

Za zvyšné peniaze si platí komerčný obsah v internetovej TabletTV, ktorá je súčasťou produkcie TASR a v spomínanej TV Ružinov, kde si objednal dve relácie. Obom médiám uhrádza magistrát 5-tisíc eur mesačne.

„Na magistrát hlavného mesta sa v minulom roku obrátili ďalšie médiá - konkrétne TV Ružinov a Tlačová agentúra Slovenskej republiky s ponukou služieb. Po zvážení ponúk, ktoré prinášajú ďalšie možnosti, ako môže hlavné mesto informovať svojich obyvateľov o svojej činnosti a ponúknuť tak obyvateľom ďalší priestor, ako získať informácie, sa vedenie mesta rozhodlo obe ponuky prijať,“ uviedla hovorkyňa mesta Ivana Skokanová.

„Rozšírili sme tak ponuku pre Bratislavčanov, keďže sme chceli docieliť širší zásah informácií väčšiemu počtu obyvateľov Bratislavy cez bratislavské médiá - TV Bratislava, TV Ružinov - a prostredníctvom TASR dokonca na celé Slovensko,“ dodala.

Nie je minúta ako minúta

Prečo padla voľba magistrátu práve na TV Ružinov, ktorá sa špecializuje na dianie iba v jednej mestskej časti, mesto vysvetlilo tým, že objednaný obsah sa k divákom dostane aj cez partnerské lokálne televízie - TV Dúbravka, TV Devínska Nová ves a TV Pezinok. Mesto ich však ako v prípade TV Ružinov nezvolilo ako priamo cielený kanál. 

Bratislava si v TV Ružinov platí 20-minútový Bratislavský magazín, vysielaný v premiére raz do týždňa, a dve vydania hodinovej diskusnej relácie Metropola. Súčasťou zmluvy je aj uverejňovanie článkov v mesačníku Ružinovské Echo. Obe médiá prevádzkuje eseročka TVR a RE so stopercentnou účasťou mestskej časti.

S TabletTV, ktorá patrí štátnej agentúre TASR, si mesto dohodlo zverejňovanie 10 trojminútových reportáží mesačne, výrobu polhodinovej diskusie Beseda s poslancami, 15-minútový formát Mesiac v Bratislave – hovoríme s primátorom, a 5-minútový formát Poď von! s tipmi, kam ísť v Bratislave, vysielaný dvakrát v týždni.

V TV Bratislava zostali aj napriek zníženej mesačnej platbe mesta všetky doterajšie formáty – denný polhodinový magazín Metro Dnes, rovnako dlhá diskusia Beseda o piatej vysielaná v premiére dvakrát v týždni, štvrťhodinovka Primátor odpovedá vysielaná raz mesačne, týždenný víkendový zostrih Metro špeciál v dĺžke 50 minút a prenos zo zasadnutia zastupiteľstva, ktorý predstavuje asi 10-hodinový záznam.

Na nových mediálnych partnerov kladie Bratislava značne menšie nároky ako na TV Bratislava. Tento vysielateľ dáva mestu bez špeciálu Metra zhruba 1 485 minút premiérového programového priestoru mesačne, od TV Ružinov dostáva mesto približne 210 minút mesačne (plus priestor v mesačníku Ružinovské Echo) a od TV Tablet zhruba 115 minút. Z tohto pohľadu platí mesto za prezentáciu v jednotlivých médiách značne odlišné sumy.

Cena za minútu PR obsahu v TV Bratislava vychádza na 6,32 eura, v TV Ružinov je to 23,80 eura (cenu by znížilo samostatné vyčíslenie prostriedkov alokovaných do Ružinovského Echa) a v TV Tablet 43,50 eura za minútu.

Televízia pod krídlami Smeru a #Siete

Mesto pripomína, že vlastnú televíziu ako niektoré iné samosprávy neprevádzkuje, a tak sa spolieha na spolupráce s dodávateľmi. „Hlavné mesto nemá vlastnú mestskú televíziu, preto na informovanie verejnosti využíva dostupné alternatívy. Cieľom spolupráce s poskytovateľmi mediálnych služieb je zvýšiť informovanosť verejnosti o aktivitách hlavného mesta,“ dodala hovorkyňa mesta Bratislava I. Skokanová.

Rozpočet TV Bratislava síce dosiaľ v značnej miere ťažil z príspevkov mesta na PR prezentácie, no televízia ako taká nemá priame politické väzby. To nie je prípad TV Ružinov. Na jej čele stojí poslanec miestneho zastupiteľstva Igor Adamec, ktorý v parlamentných voľbách kandidoval za #Sieť (medzi poslancov sa nakoniec pre slabý výsledok strany nedostal). Druhým konateľom je ďalší ružinovský poslanec Tomáš Alscher, ktorý sa uchádzal o priazeň voličov v mene strany Smer-SD. Do parlamentu sa nakoniec takisto nedostane.

Priame väzby medzi politikmi či mestským zastupiteľstvom a lokálnymi médiami sú pomerne častý jav, ktorý vrhá mestské médiá do jasného konfliktu záujmov. V prípade TV Ružinov o to viac, že šéf stanice a zároveň politik I. Adamec vystupuje v stanici aj ako moderátor, ktorý dokonca vo svojej relácii pred župnými voľbami v roku 2013 spovedal I. Nesrovnala, ktorý v tom čase kandidoval za SDKÚ-DS. Aj o pár mesiacov nato - pred komunálnymi voľbami - sa budúci primátor hlavného mesta objavil vo vysielaní TV Ružinov, konkrétne v ženskej relácii Garde s Ivom Nesrovnalom. Práve tejto televízii odklepol I. Nesrovnal časť mediálneho rozpočtu Bratislavy.

Mesto nevidí konflikt záujmov v tom, že televíziu, s ktorou spolupracuje, vedie člen politickej strany a zároveň člen miestneho zastupiteľstva. „Vedenie televízie nie je súčasťou mestskej exekutívy ani mestského zastupiteľstva,“ reagovala I. Skokanová s tým, že otázka na pôsobenie I. Adamca v čele televízie je preto irelevantná.

Na to, ako funguje TV Ružinov, ktorej ročný rozpočet je 365-tisíc eur z verejných prostriedkov, vlani upozornil aj bloger Miroslav Dragun. Vysielateľ financovaný primárne z peňazí mestskej časti si objednal niekoľko relácii od spoločnosti B.L.M. za 11 940 eur bez dane. Zmluva platila do konca minulého roka, pričom majiteľom firmy B.L.M. je Marek Bílený, pracovník Národného onkologického ústavu, v ktorom je jeho nadriadeným námestník riaditeľa T. Alscher, jeden z konateľov televízie.

  • Tlačiť
  • 8

Tagy Bratislava, TASR, TV Ružinov