O spustení projektu informovala vo štvrtok ministerka kultúry Ľubica Laššáková. Podľa nej smeruje k systémovej podpore zahraničnej distribúcie slovenskej audiovizuálnej tvorby.
Rezortu kultúry oslovil osem medzinárodných televíznych distribučných spoločností so žiadosťou o predloženie ročného projektu systémovej podpory zahraničnej distribúcie vybraných slovenských audiovizuálnych diel.
Ministerstvo nespresnilo, o ktoré spoločnosti ide. „Slovensko podporuje vývoz mnohých produktov, ktoré sú dielom našich šikovných ľudí. Položila som si otázku, prečo by sme nemali to isté urobiť aj v prípade našich televíznych audiovizuálnych diel, ktoré sú mimoriadne kvalitné a majú preto šancu preniknúť na medzinárodný trh,“ povedala Ľ. Laššáková.
Podľa ministerky je slovenská televízna produkcia na vysokej úrovni a ako taká si takúto podporu zaslúži. Príklady z iných krajín podľa jej slov jasne ukazujú, že takáto podpora má nielen kultúrny, ale aj ekonomický zmysel. Úspechy na zahraničných trhoch zvyšujú výnosy a zisky, ktoré sú následne zdanené.
„Keď sledujeme dnešné trendy, ktoré jednoznačne smerujú do oblasti takzvanej Quality TV, čiže toho, čo poznáme pod názvami Netflix, alebo HBO, vidíme, že televízna produkcia dnes dokáže nielen konkurovať, ale aj porážať kedysi neotrasiteľne pevné postavenia svetových filmových štúdií. V tomto trende je aj miesto pre slovenské audiovizuálne televízne produkty. A to chceme podporiť, dodala Ľ. Laššáková.
Výber partnera pre podporu distribúcie chce ministerstvo kultúry riadiť iba čiastočne. Projekt počíta s tým, že tri oslovené televízie RTVS, Markíza a Joj budú mať pri výbere partnera každá po 20 percent hlasov a zvyšných 40 percent si ponechá ministerstvo.
Zároveň vznikne Rada pre podporu medzinárodnej distribúcie domácej audiovizuálnej televíznej tvorby, ktorú budú tvoriť práve experti nominovaní televíziami a odborníci z ministerstva. „Celý proces tak nastavíme plne transparentne,“ vysvetlila ministerka.
„Ponuky distribučných spoločností očakávame do konca augusta a na jeseň by sme chceli vybrať partnera. V prvom kole plánujeme takto podporiť okolo 15 vybraných projektov, teda priemerne päť od každej z oslovených televízií. Verím, že tento projekt bude úspešný a zahájime tak novú tradíciu, ktorá dlhodobo a systémovo pomôže televíznym tvorcom získať nové zdroje a udržať súčasnú vysokú kvalitu,“ uzavrel Ľ. Laššáková.
Slovenské televízie už v súčasnosti licencujú svoj obsah do zahraničia. Markíza i Joj predali von niekoľko svojich seriálov - či už ako námety alebo hotové diela. RTVS uspela s vlastným formátom Zem spieva, ktorý dokonca odkúpil globálny distribútor. Markíza v rámci skupiny CME spolupracuje pri predaji formátov aj s produkčnou spoločnosoťu Beta film.