Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Martina Lišková: Borovským sa nezaoberám

28.09.2007, 12:20 | Radoslav Augustín | Lukáš Kočišek | © 2007 News and Media Holding

Programová riaditeľka Markízy by Mojsejovcov nechcela. Chcela by však spoločný projekt s Novou, nástupcu Susedov alebo denný seriál.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy

interview

Určite ste čítali rozhovor s p. Borovským. Je aj podľa vás boj medzi televíziami osobný?

Keby som sa ešte aj týmto mala zaoberať (smiech). Pán Borovský je veľmi vtipný človek a spolupráca s ním bola príjemná.

Keď odišiel, už ste vedeli, že ste adeptkou na jeho miesto?

Do poslednej chvíle som vôbec nevedela, že uvažujú o niekom z nás. Čakala som, že príde niekto z vonku. Ponukou som bola zaskočená, váhala som.

Prečo ste zmenili názor?

Problémom Mojsejovcov je zlý obsah a vyčerpané nasadenie.

Dôvera zo strany vedenia je veľmi dôležitá, rovnako však aj podpora najbližších kolegov. Bez jedného alebo druhého by som do toho nešla. Všetci sme očakávali príchod niekoho neznámeho, možno aj preto túto zmenu firma prijala veľmi pozitívne. Mnohí ju vnímajú ako silný motivačný signál vedenia smerom do vnútra firmy. Túto pozíciu čiastočne už vykonávala, keď som na krátke obdobie zastupovala bývalú riaditeľku. Mala som na starosti dlhodobé plánovanie, neskôr aj akvizície, veľmi úzko som spolupracovala s oddelením skladby programu, analýzami, dabingom, archívom, shippingom... Robím teda stále to, čo predtým, len sa moje kompetencie rozšírili a nesiem väčšiu zodpovednosť.

Čo vy na Mojsejovcov? Zlé nasadenie, alebo vyčerpaný obsah? Hypoteticky, siahli by ste po takomto type obsahu ak by bol k dispozícii?

Otočím to, zlý obsah a vyčerpané nasadenie.

Markíza pod vašim vedením cez leto opäť investovala do vlastnej tvorby. Podľa p. Borovského sa to minulý rok urobilo len preto, aby si televízia napravila u mediálok reputáciu po skrachovanom Big Brother.

To si myslí pán Borovský, ja nie. V lete sme spúšťali novinky najmä preto, že by sme ich ako líder trhu jednoducho mali ponúknuť. A to nielen vo vzťahu k divákom a preto, že by sme sa chceli s konkurenciou počas leta prebíjať. Máme totiž aj obchodných partnerov, ktorí vyslovene čakajú na kvalitný letný produkt.

Predtým ste žiadne letné formáty nevyrábali.

martina_liskova.jpg

Zdroj: TV Markíza

Celá letná štruktúra sa nedá vystavať čisto iba akvizíciami, pretože sú veľmi nestabilné. Štruktúru musíte stabilizovať piliermi, ktoré tvorí vlastná tvorba. Tú počas leta nevysielame, lebo sa nám neoplatí. Hoci sme minulé letá nespúšťali veľké drahé formáty, vždy tam istý podiel vlastnej produkcie bol. Každoročne sme počas leta tiež organizovali dva z našich najprestížnejších a najnákladnejších eventov, Deň otvorených dverí a TOM. Viete že ten druhý sme zrušili. Novinky nasadíme aj budúce leto, avšak len také, o ktorých sme presvedčení, že budú efektívne v pomere cena - výkon.

Minulú sezónu sa pauza zaviedla aj medzi obchodne slabým januárom a marcom. Zachováte ju?

Áno. Z hľadiska investícií na divákoch nešetríme, ale v nízkej sezóne fungujeme v úspornejšom režime.

Spomínali ste relácie, ktoré sa plánujú na požiadavku obchodného oddelenia. Taký bude aj nový Senzi byt v prime-time?

Aj toto je program, ktorý vieme efektívne využiť pri komunikácii s obchodnými partnermi. Bude to relácia o vzťahoch, emóciách, bude tam aj sociálny aspekt a prvok prekvapenia. To, čo chce vidieť divák Markízy. Nejde teda o life-style magazín, taký program tam nemá miesto.

Môže si Markíza dovoliť, podobne ako Joj s Novým bývaním, dať si pred kritérium sledovanosti ziskovosť?

Každý jeden program v našom prime time je prienikom ambícií v diváckej sledovanosti a nákladovej efektívnosti. Ziskovosť a správne nastavený business model je u nás vždy prvoradým kritériom.

V tom prípade už musíte strácať trpezlivosť napríklad s kvízom Pokúšaj!

Našťastie, je to jeden z mála formátov, ktorý môžete spomenúť...

Prečo vyzerá tak neuveriteľne lacno?

V lete sme spúšťali novinky najmä preto, že by sme ich ako líder trhu jednoducho mali ponúknuť.

To je subjektívny názor. Treba si uvedomiť, že u väčšiny podobných produktov na trhu ide o licencované formáty, kde sú investície do scény podstatne vyššie. Aj pri nižšej výkonnosti však bolo Pokúšaj! najsledovanejšie zo všetkých ponúkaných kvízov. Keďže ale dlhodobo nedosiahlo očakávané parametre, nahradíme ho akvizíciou. Kvízu sme dali šancu na konci júla, išlo skutočne o extrémne krátky čas produkčných príprav. Všetky nové projekty sa v budúcnosti budú testovať z hľadiska potenciálnej úspešnosti. V prípade Pokúšaj! sme boli pod časovým tlakom.

Prečo ste sa rozhodli pre kvíz až začiatkom júla? O tomto slote ste vedeli aspoň pol roka vopred.

Ťažko sa mi vyjadruje, pretože som v tom čase ešte nebola v tejto pozícii.

Od nového roku budete mať hodinové Televízne noviny. Reflex sa vysunie pred spravodajstvo, so seriálom to vyplní hodinu a pol, ktorá je po prvých Televíznych novinách medzi 17:30 a 19:00. Žiadne Pokúšaj! teda už nepotrebujete. Chápeme správne, že je také lacné preto, lebo má len zaplniť miesto na pol roka?

Je pravda, že pripravujeme nový rozšírený spravodajský formát a počítame aj s reláciou Reflex. Viac vám ale teraz povedať nemôžem.

Televízne noviny o 17:00 ste synchronizovali s rumunskými a českými stanicami CME. Bol to príkaz zhora?

To je nezmysel. Takýto formát by sme nemohli ponúkať ani synchronizovať, pokiaľ by sme nemali dostatok spravodajského kontentu. Išlo o prirodzený vývoj.

Komunikujete ako programová riaditeľka s Rumunmi?

S Rumunmi, Angličanmi, Američanmi, Čechmi, Slovincami, Chorvátmi, aj Slovákmi... Televízne aktivity CME v regióne Českej republiky, Slovenska a Rumunska riadi regionálny riaditeľ Adrian Sarbu. Komunikácia s ním prebieha v podstatnej časti na úrovni konateľov.

Existuje nejaký zámer alebo projekt CME, ktorý hovorí o tom, v akom bode má vyvrcholiť spolupráca Novy a Markízy?

Nie, žiaden strategický projekt alebo dohoda neexistuje.

Poďme k programu. Do access-prime investujete viac aj preto, že sa snažíte podchytiť nášho diváka, ktorý chodí skôr spať?

Markíza by mala mať svoj daily-soap.

Áno, súvisí to aj so životným štýlom Slovákov. Pre náš trh je typické, že polovica divákov po 22:00 odchádza od televíznych obrazoviek. Nech máme akýkoľvek program, akúkoľvek show, oni idú skrátka po desiatej spať. Strácajú všetky televízie.

Po desiatej je vypuklý aj problém s odlivom ľudí na české stanice.

Je to pravda, a nielen po desiatej. Trh si s tým zatiaľ veľmi nevie dať rady.

Neriešite to strategicky?

Riešiť sa to dá jedine posilnením programovej výkonnosti slovenských staníc. To je asi jeden z mála ich spoločných záujmov.

V čase po 22. hodine by sa dali zúročiť opäť Televízne noviny. Chcete ich ďalej rozširovať aj počas dňa?

Nevylučujem to. Teraz to však nie je otázka. Nechceme byť spravodajská stanica.

Kedy budete mať vlastný daily-soap? Nebojíte sa tohto žánru po zrušenom Medzi nami?

Medzi nami je história. Daily-soap je veľmi atraktívny formát, ide však aj o veľmi nákladnú investíciu. Všetko je teraz vo vývoji. Markíza by mala mať svoj daily-soap.

Čo spravíte, keď vám skončia Susedia? Sú to dva prime-timy.

Pracujeme na ďalších tituloch. Ako viete, to je úlohou nášho nového oddelenia formátového developmentu. Pracujú nielen na sitcome, zvažujú všetky dostupné žánre.

Máte veľmi kolísavé, až slabo výkonné víkendové popoludnia plné filmov. Nič sa s tým dlhšiu dobu nerobí. O čo v tomto prípade ide?

Víkendové popoludnia sú vyskladané z akvizičných titulov, tie majú vždy kolísavú sledovanosť. Je to jedna z vecí, ktorú riešime a sú pripravené viaceré alternatívy.

Predpokladáme, že v spolupráci s Novou smerujete k spoločnej dramatickej tvorbe.

Chceli by sme, aby sa spoločný ťažiskový projekt s Novou uskutočnil čo najskôr.

Využívanie synergických efektov medzi stanicami, ak to podobnosť rečí umožňuje, je stratégiou investora. Slovenský trh je menší, vynakladať neúmerne veľké peniaze na produkciu sa míňa účinku. Pokiaľ to má význam, je spolupráca výhodný spôsob, ako tieto náklady rozložiť. Napríklad seriálu Pojištovna štěstí sa u nás darilo výborne a máme ho za symbolickú sumu. Existujú však isté hranice prieniku preferencií slovenského a českého diváka. Vo veľa veciach je to divák podobný, no niekedy som u akvizičných vecí prekvapená, že u nás fungujú a tam nie. Alebo pozrite na Bailando, u nás to bol fenomén, no v Česku to divák až tak neprijal. O spoločnom seriáli preto zatiaľ len uvažujeme a budeme hľadať podobu vhodnú pre oba trhy.

Čo spoločný ťažiskový projekt? Už dozrel čas?

Takýto projekt by mal určite prísť, uvažujeme o tom. Chceli by sme, aby sa uskutočnil čo najskôr.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy interview