Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Markízu nesmie kúpiť Penta, Babiš a ani J&T. Ale keďže sme na Slovensku...

23.09.2017, 08:01 | Tomáš Czwitkovics | © 2017 News and Media Holding

Český web Echo24.cz tento týždeň informoval o údajnom zámere mediálnej skupiny CME, v ktorej má hlavný podiel koncern Time Warner, predať všetky svoje televízie, vrátane českej Novy, slovenskej Markízy, ako aj staníc v Rumunsku a Bulharsku.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy

aukcia, Čína

CME už skôr tento rok potvrdila stiahnutie sa z menších trhov - Slovinska a Chorvátska. Vzhľadom na malú ekonomickú výkonnosť staníc v týchto krajinách a potrebu CME splácať dlhy to však ešte nemusela byť predzvesť úplného odchodu CME z Európy.

Predaj českých, rumunských staníc, ale aj slovenských staníc by však znamenal koniec CME a zároveň aj snaženia koncernu Time Warner vo východoeurópskom regióne. Skupina by tu ostala prítomná už len cez svoj prémiový kanál HBO.

Pohľad na hospodárske výsledky za uplynulý rok by to vysvetľoval. CME skončila s čistou stratou o výške vyše 180 miliónov dolárov, o 65 miliónov vyššej ako rok predtým. A to napriek tomu, že televízie CME na väčšine trhov vlani zvýšili svoje tržby.

Odišli už aj iní

Odchod CME, za ktorou stál v čase vzniku podnikateľ Ronald Lauder, by bol v súlade s tým, čo sa na mediálnom trhu v tomto regióne deje už niekoľko rokov. Veľké zahraničné skupiny, ktoré majú čo robiť na domácich trhoch, sa postupne stiahli z Česka aj Slovenska, kde v deväťdesiatych rokoch súkromný mediálny trh v podstate vybudovali.

Z Česka odišiel Ringier Axel Springer a na trhu sa špekuluje, že chce predať minimálne časť aktivít aj na Slovensku. V Hospodárskych novinách bol kedysi prítomný nemecký vydavateľ denníka Handelsblatt, v Pravde britský Daily Mail, v Petit Presse zas nemecká skupina Verlagsgruppe Passau, neskôr Rheinisch - Bergische. Z Česka sa tento rok stiahla aj švédska skupina MTG, ktorej patril podiel v televízii Prima.

Okrem Ringier Axel Springer a CME, ktorí sú obaja lídri vo svojom segmente, je na Slovensku silná ešte skupina Bauer, ktorej patria časopisy ako Eurotelevízia a Rádio Expres. Alebo job portál Profesia.sk s fínskym majiteľom Alma Media.

Ide však skôr o výnimku. Ak sa nájde kupec, veľké mediálne domy východoeurópske médiá bez problémov predajú a je úplne jedno komu.

Kupcov nachádzajú v podobe silných miestnych podnikateľov, tak ako to bolo v prípade českého Ringieru (Daniel Křetínský), MF Dnes a slovenských Hospodárskych novín (Andrej Babiš), českých Hospodářskych novin (Zdeněk Bakala), Primy (Ivan Zach)...

Ak by došlo k predaju Markízy aj Novy, aj v tomto prípade ju kúpi niekto z lokálnych hráčov a nie zahraničný mediálny dom.

Článok na webe Echo24.cz od čudného zdroja „Ghostbuster“ spomína mená ako PPF, Andrej Babiš či Penta, ktorá na Slovensku kúpila vydavateľstvá 7 Plus, Trend Holding a podiel v Petit Presse.

Kto nesmie kúpiť Markízu

Predaj Markízy ktorémukoľvek zo spomenutých hráčov 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 9

Tagy aukcia, Čína