Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Káblovky: Zdražieme, Markíza a Joj nás k tomu tlačia

21.11.2016, 14:29 | Martin Poláš | © 2016 News and Media Holding

Politika komerčných staníc je o inkasovaní divákov cez televíznych operátorov. Tvrdí to Asociácia prevádzkovateľov káblových telekomunikácií (APKT), ktorá uvádza, že stratégia Markízy a Joj donúti káblovky zvýšiť svoje ceny.

  • Tlačiť
  • 26

Téma spoplatňovania televízneho obsahu na slovenskom trhu naberá na intenzite. To, o čom sa hovorilo v minulosti ako o plánoch Markízy a Joj, je v súčasnosti realita – televízie už nechcú poskytovať svoj signál operátorom bezplatne respektíve za symbolické sumy a chcú rozšíriť svoje zdroje príjmov aj o priame platby, teda peniaze od providerov. Tí zas tvrdia, že ich môžu hľadať jedine na strane koncových používateľov – divákov.

Káblovkám sa stratégia domácich vysielateľov, pri ktorých boli roky zvyknutí na bezplatné poskytovanie staníc, nepáči. O téme sa nedávno hovorilo aj na konferencii Káblová televízia, aktuálne APKT informuje, že vývoj smeruje k zdraženiu cien.

„Markíza a Joj od operátorov žiadajú, aby jej od januára platili za programový obsah niekoľkokrát vyšší poplatok za zaradenie v základnej programovej ponuke ako doteraz. Keďže operátori nakladajú iba s peniazmi, ktoré majú od svojich zákazníkov, nátlak zo strany televízií bude viesť k zvýšeniu ceny za služby káblovej či IP TV televízie,“ informuje APKT v tlačovej správe.

Aktualizované 16:56: Z televízií na aktivitu APKT zatiaľ reagovala len Markíza, ktorá trvá na tom, že nebude rokovania s platformami komentovať verejne. „Faktom je, že už pred troma rokmi sme trh informovali o plánovanom primeranom poplatku za šírenie obsahu našich staníc,“ tvrdí hovorkyňa Markíza Tatiana Tóthová. 

Podľa prezidenta APKT Roberta Ťavodu je postup komerčných televízií na úkor ich divákov a zákazníkov operátorov. „Táto požiadavka povedie k tomu, že sa ceny za služby káblovej a IP TV pravdepodobne zvýšia o vyše dve eurá za mesiac, čo si operátori neželajú a nesúhlasia s tým,“ hovorí.

Neprehliadnite

„Považujeme za dôležité, aby diváci vedeli – ak uvedené televízie neprehodnotia svoj prístup – že príčinou zvýšenia ceny bude iba rozhodnutie týchto televízií,“ dodal R. Ťavoda.

Druhou možnosťou je podľa APKT vyradenie všetkých programov komerčných televízií, teda staníc Markíza, Dajto, Doma, Joj, Plus a Wau z programových balíčkov operátorov. „To by však bolo v neprospech tak väčšiny divákov, ako aj televízie a operátorov,“ uvádza APKT.

Podľa Markízy však nárast, ktorý odhaduje APKT, zásadne prevyšuje sumu, ktorú televízia požaduje. „Našou úlohou je produkovať kvalitný program a záleží na rozhodnutí každej platformy, koľko budú zákazníkom účtovať. Očakávame, že od januára bude pre všetkých divákov k dispozícii finančne cenovo prístupná základná ponuka,“ načrtla T. Tóthová. 

Asociácia kábloviek, ktorá má 22 členov vrátane UPC, Slovanetu či Martica, tvrdí, že poplatky za obsah vysielania (pôvodne za HD signál) sú prehnané a prekračujú cenu tematických kanálov. Slovenské televízie si navyše ako podmienku kladú podľa APKT zaradenie do základných súborov, čím ich cena podľa asociácie stúpne o vyše 50 percent.

„Vysielatelia týchto staníc tak prechádzajú do segmentu platených TV staníc, rovnako ako ostatné monotematické filmové, športové, či dokumentárne stanice s výrazne menším a menej rušivým podielom reklamy vo vysielaní. Operátori ich vysielateľom platia poplatky, ktoré následne zohľadňujú v cene televíznych balíčkov. Od januára hrozí, že to bude prípad aj týchto staníc. Televízie tak budú divákom a zákazníkom svoje vysielanie účtovať dvakrát: nielen cez reklamu, ale aj prostredníctvom poplatku nanúteného operátorom,“ zdôrazňuje asociácia. K tomu, či je vhodné vysielať nezmenený objem reklamy a zároveň pýtať ďalšie peniaze od operátorov, sa Markíza nevyjadrila.

Podobný postoj k stratégii Markízy a Joj má aj druhá operátorská asociácia SAKT. Jej viceprezident Ivan Husár na spomínanej operátorskej konferencii predniesol medzi výčitkami aj to, že operátori si od Markízy nebudú môcť vziať iba jednu stanicu, ale celý balík troch staníc.

„Z môjho pohľadu je to na hrane súťažného práva, možno by bolo vhodné obrátiť sa na protimonopolný úrad, ktorý by mal posúdiť, či takáto praktika je v súlade s právnymi normami,“ uviedol v panelovej diskusii. Markíza to nekomentovala. 

  • Tlačiť
  • 26

Tagy APKT, Markíza, operátori, TV Joj