Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

K referendu prišlo deväť sťažností. Na Sajfu, TV Lux či RTVS

27.02.2015, 14:18 | SITA | Mediálne.sk

Licenčná rada dostala do 27. februára deväť sťažností k referendu. Osem z nich došlo rade do 9. februára, teda do prvého pracovného dňa po februárovom referende iniciovanom Alianciou za rodinu. Ako informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová, deviata sťažnosť, ktorá rade pribudla, je na RTVS.

  • Tlačiť
  • 0

Autor poslednej „referendovej“ sťažnosti upozorňuje na poludňajší Rádiožurnál z 11. februára vysielaný na Rádiu Slovensku.

„Sťažnosť sa týkala reportáže z obce, kde sa nikto nezúčastnil na referende. Sťažovateľ považuje reportáž za nevyváženú a zaujatú, lebo v nej neodzneli názory ozrejmujúce dôležitosť referenda,“ priblížila L. Jelčová.

19 sťažností na decembrovú omšu

RVR zároveň uzavrela celkový počet sťažností, ktoré prišli na odvysielanie rímskokatolíckej omše na Dvojke 28. decembra. Spolu ich je 19. Sťažnosťou sa rada bude zaoberať na najbližšom zasadnutí plánovanom na 10. marca.

V tomto prípade ide podľa L. Jelčovej o medializovanú omšu košického arcibiskupa Bernarda Bobera, na ktorej odznel pastiersky list. Obsah omše považovali sťažovatelia „za homofóbny a diskriminačný, podnecujúci nenávisť a program označili za nevyvážený, keďže v ňom odzneli priame výzvy na účasť na referende a kladné zodpovedanie referendových otázok“.

Reportáž RTVS bola v poriadku

Zatiaľ sa RVR zaoberala jednou sťažnosťou týkajúcou sa referenda. Išlo o sťažnosť na Správy RTVS vysielané 13. decembra, konkrétne na príspevok o výsledkoch rokovania Rady KDH, v ktorom údajne odznela priama výzva na účasť na referende.

Tejto sťažnosti sa RVR venovala na tohtotýždňovom zasadnutí 24. februára a sťažnosť uznala za neopodstatnenú. „Ostatné sťažnosti bude rada prešetrovať postupne, na prešetrenie sťažností ma 90 dní od ich zaevidovania,“ dodala L. Jelčová.

Medzi sťažnosťami je aj podnet smerovaný na verejnoprávnu televíziu - na program 100 názorov (Dvojka) zo 17. a 18. januára, ktorý bol podľa autora sťažnosti ladený proti referendu, odznel v ňom názor sociálnej antropologičky na rôznorodosť rodín.

Dva podnety dostala licenčná rada na Rádiožurnál na Rádiu Slovensko. Prvý sa týka vysielania poludňajšej spravodajskej relácie z 22. januára a autor podnetu mal námietky voči vyjadreniam ombudsmanky o tom, že sa neplánuje zúčastniť na referende.

Druhý podnet prišiel na Rádiožurnál vysielaný 30. januára a sťažovateľ v ňom namietal nevyváženosť programu, keďže podľa neho neodzneli názory ľudí podporujúcich referendum.

Prekážal aj Sajfa či Porubänová

Podnety sa týkajú i vysielania Fun rádia a televízií Lux, Ta3 a Severka. Autor podnetu na vysielanie Fun rádia sa sťažuje na program Popoludnie so Sajfom z 21. januára. Tvrdí, že moderátor kritizoval a zosmiešňoval kresťanov a zastával sa homosexuálov.

RVR dostala aj podnet na spoty Aliancie za rodinu, ktorá iniciovala petíciou referendum. Konkrétne na ich uvedenie vo vysielaní televízie Lux 2. februára. Autor sťažnosti považuje šoty za nevhodné a neetické, ktoré „nezodpovedajú slovenskej realite, preto klamú a zároveň podľa sťažovateľa zneužívajú dieťa a vyvolávajú nenávisť“.

Rada preverí aj program Referendum 2015 vysielaný na Ta3 v deň referenda v sobotu 7. februára, voči ktorému RVR prišli výhrady v súvislosti s výrokmi sociologičky Silvie Porubänovej. Tie boli podľa autora sťažnosti namierené proti občanom, ktorí sa zúčastnili na referende a na referendové otázky odpovedali „áno“.

Podnet prišiel i na spoty a tlačovú besedu Aliancie za rodinu odvysielanú regionálnou TV Severka 2. a 6. februára. Autorovi sťažnosti prekáža, že televízia nevysielala aj spoty a tlačovú besedu protistrany, čím bolo podľa sťažovateľa vysielanie názorovo nevyvážené.

Pravidlá referendového vysielania sú otázne

Zákon o referende má v porovnaní s rôznymi typmi volieb len niekoľko obmedzení v informovaní verejnosti, vôbec však nehovorí o informačnej kampani v médiách. „Na rozdiel od parlamentných či komunálnych volieb pre vysielanie v čase kampane a samotného konania referenda neexistuje špeciálna legislatívna úprava. Čiastočná, ktorá upravovala vysielanie verejnoprávnych médií, bola zo zákona vyňatá v roku 2007, preto nie je možné aktuálny stav porovnávať s vysielaním v období konania predošlých referend,“ upozorňuje RVR v stanovisku zverejnenom na jej webstránke.

Podľa ministerstva vnútra sú pravidlá v tejto oblasti jasné. „V zákone o vysielaní a retransmisii sa ustanovuje, že vysielanie politickej reklamy a reklamy propagujúcej náboženstvo alebo ateizmus sa zakazuje, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Vzhľadom na skutočnosť, že osobitný zákon, ktorým je v tomto prípade zákon o spôsobe vykonania referenda, neustanovuje možnosti vysielania politickej reklamy, pravidlo v tejto oblasti je určené podľa nášho názoru nespochybniteľne,“ informovali agentúru SITA 9. februára z ministerstva vnútra.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Rada pre vysielanie a retransmisiu

Diskusia (0 reakcií)