Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Joj má 15 rokov. Šla z Košíc do Bratislavy, od Novy a Kmotríka k J&T

02.03.2017 | Martin Poláš | © 2017 News and Media Holding

Televízia Joj si 2. marca pripomína svoje 15. narodeniny – vysielať začala v tento deň v roku 2002. Do celoplošnej stanice sa pretransformovala z televízie Global, ktorá združovala menšie regionálne stanice. Paradoxom je, že v Joj bola v začiatkoch investorom česká Nova, ktorá s ňou už v súčasnosti nemá žiadne väzby – naopak patrí do skupiny CME rovnako ako Markíza, hlavný konkurent Joj.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy

TV Joj

Príbeh Jojky sa začal písať práve v čase, keď začínala vysielať Markíza. V Košiciach vtedy vysielala regionálna televízia TV Naša, ktorej licenciu vlastnila od roku 1996 spoločnosť Mac TV.

V zázemí TV Naša vznikla televízia Global, ktorá začala vysielať v marci 2000. Projekt riadil Marcel Děkanovský, Global bol akousi asociáciou postupne až 25 lokálnych televízií, ktorým navrhli spoločné prevádzkovanie jedného kanálu. Aj vďaka tomu mala Joj od začiatku vybudovanú sieť spravodajcov. Z Globalu vznikla v roku 2002.

V Globali začínalo niekoľko tvárí a pracovníkov Joj, ktorí vydržali v televízii doteraz. Ako moderátor sa v nej realizoval aj neskorší riaditeľ televízie František Borovský.

Z Košíc Čechom a potom naspäť

Menšinovým investorom v Mac TV bola spoločnosť Horizont Slovakia, ktorej majiteľ Vladimír Fruni pred pár dňami zomrel. Po páde Horizontu do spoločnosti Mac TV vstúpila cez spoločnosť Česká produkční Invest televízia Nova.

Česi vyhodnotili Global ako najefektívnejší spôsob vstupu na slovenský trh. Za väčšinový podiel vtedy zaplatili 340 miliónov českých korún a do štartu Joj investovali ďalších 120 miliónov.

V novembri 2001 sa generálnym riaditeľom TV Global stal Richard Rybníček, ktorý pre Čechov mapoval situáciu na Slovensku. Koncom toho istého roka riaditeľ TV Nova Vladimír Železný predstavil novú televíziu Joj, ktorá sa chystala na štart. Od Novy si vzala okrem iného aj inšpiráciu pre logo s typickou špirálou, názov jej vymyslel V. Železný.

Vývoj loga TV Joj (vrátane predchodcu TV Global)

Už v júli 2002 do televízie vstúpila Grafobal Group podnikateľa Ivana Kmotríka a 25. novembra 2004 sa stala jej 90-percentným vlastníkom. Česká strana z projektu postupne odišla.

V januári 2007 do Joj vstúpila vtedajšia spoločnosť J&T Media Enterprises s akcionárom Petrom Korbačkom (dnes majiteľ Rádia Anténa Rock zo skupiny Radio Services patriacej rovnako ako Joj pod Joj Media House). I. Kmotrík sa následne začal angažovať v spravodajskej televízii Ta3, kde predtým figurovala práva J&T. Obe strany si televízie de facto „vymenili“, I. Kmotrík doteraz Ta3 vlastní.

Joj Media House ako holding patriaci k činnostiam J&T aktivity na mediálnom poli postupne rozširovala, popri televízii podniká v oblasti vonkajšej reklamy, na rádiovom trhu prostredníctvom staníc Jemné, Rádio Vlna a Anténa Rock, ako aj na printovom - od vydavateľa Pravdy Karola Biermanna, ktorý takisto nemá k J&T ďaleko, vlani kúpila Bratislavské noviny.

Chcela ukončiť nudu

Samotná Joj začínala svoje vysielanie so sloganom „Nuda na Slovensku končí“ pred 15 rokmi o 19:00 hlavnou spravodajskou reláciou Noviny. Moderovali ju Dana Roháčová a Braňo Ondruš, ktorý je dnes štátnym tajomníkom ministerstva práce (Smer-SD). Jeden z moderátorov spravodajstva Joj, ktorí boli pri štarte stanice – Ľuboš Sarnovský, je tvárou televízie doteraz. Od začiatku je v Joj aj moderátorka Športu Lenka Čviriková-Hriadelová.

Nuda na Slovensku končí

Zdroj: TV Joj

O pol ôsmej večer ponúkla Joj divákom na úvod polhodinový strihák Práve začíname, v ktorom zhrnula kroky, ktoré predchádzali spusteniu vysielania. O 20:00 naň nadviazal prvý zábavný program Miss Universe Slovenskej republiky, ktorý Joj vysielala v tom čase sesterskou českou Novou.

Prvým filmom na Joj bola akčná snímka Double team. Vysielanie prvého dňa pokračovalo erotickým filmom Túžby na sieti a uzavrelo sa dvomi časťami seriálu Afrodiziaká.

Prvým väčším vlastným projektom TV Joj bola 1. novembra 2003 šou IQ test národa 2003 a 11. septembra 2004 štartovala prvá reality šou na Slovensku – Dievča za milión. V septembri až decembri 2005 bola jednotkou na trhu v čase medzi 20:00 a 23:00 vďaka kontajnerovej reality šou VyVolení.

Zdroj: Maňo Štrauch

Ako druhú stanicu spustila Joj v októbri 2008 kanál Joj Plus, postupne k nemu pribudli Wau, Senzi, RiK, Ťuki, Joj Cinema a Joj Family. Ťuki TV je projektom pre operátora Slovak Telekom, Joj Cinema a Joj Family sú registrované v Česku, hudobnej stanice Senzi sa televízia predvlani zbavila. Tento rok začala obchodne zastupovať stanicu Prima Plus.

Prevzala pozíciu lídra v prime-time

Na čele Joj sa dosiaľ vystriedalo šesť riaditeľov. Súčasný Marcel Grega sa funkcie ujal vo februári 2014, keď nahradil F. Borovského. Okrem nich ešte Joj viedli Richard Flimel, Matej Ribanský, Milan Kňažko a spomínaný R. Rybníček.

Pod Gregovým vedením sa televízia chce profilovať viac „rodinne“, zbavila sa niektorých vulgárnych reality šou, ktoré vysielala v minulosti. Viac sa sústreďuje na pôvodnú seriálovú tvorbu – uviedla seriály Zoo, Naši, Divoké kone, Za sklom, tento týždeň štartuje historický seriál 1890, pripravené má ďalšie vrátane návratu Paneláka, ktorý je doteraz najdlhšie vysielaným domácim seriálom.

Po RTVS prebrala Joj šou Nikto nie je dokonalý, od Markízy v minulosti získala Modré z neba (V siedmom nebi). Mozaiku dopĺňajú licencované formáty – gro má televízia vďaka dlhodobej spolupráci s FremantleMedia, a samozrejme spravodajstvo a akvizície.

Joj je dlhodobo dvojkou slovenského televízneho trhu s pohybmi svojej výkonnosti v rôznych obdobiach nahor i nadol. V súčasnosti televízia zažíva priaznivé obdobie – súvisí aj s krokom konkurenčnej Markízy, ktorá skončila so šírením cez anténu, čo prispelo – minimálne dočasne – k lepším číslam sledovanosti Joj.

Hlavná stanica Joj dosahovala vo februári priemerný trhový podiel v komerčnej cieľovej skupine 12 – 54 na úrovni 18,5 percenta, čo bol medziročný nárast o 2,4 percentuálneho bodu. V širšej cieľovke 12+ rástla Joj o 2,7 bodu, keď evidovala share 18,4 percenta. Joj bola vo februári celodenným lídrom v cieľovke 12+, v prime-time má tento rok navrch v oboch hlavných cieľovkách, čo je nová situácia na trhu, na ktorom donedávna s náskokom viedla Markíza.

Z hľadiska hospodárenia sa však Joj v posledných rokoch nedarí dostať do zisku. Držiteľ licencií Mac TV je v strate od roku 2013, Slovenská produkčná, ktorá je jediným vlastníkom Mac TV, takisto. Jej strata v roku 2015 prekročila 500-tisíc eur, hoci tržby spoločnosti zároveň od roku 2013 rastú. Celá skupina Joj Media House v roku 2015 hlásila prevádzkový zisk 5,6 milióna eur, no po zarátaní kurzových strát a úrokových nákladov bola strata holdingu 7,3 milióna eur.

Väčšinový podiel v Slovenskej produkčnej patrí manažérovi Richardovi Flimelovi prostredníctvom spoločnosti Joj Media House. V nej mu patrí 99,9 percenta ako vlastníkovi cyperskej schránky Hernado Limited (ktorá ovláda TV Joj L. P.) a zvyšnú desatinu percenta vlastní napriamo.

Oslavuje kampaňou Hviezdy za kamerou

Joj si okrúhle narodeniny pripomína vo štvrtok livestreamom na svojom webe a na Facebooku, v štúdiu hostí známe osobnosti a kapely, ktoré televízii gratulujú k výročiu. Na YouTube televízia zverejnila špeciálny výber zo svojho archívu.

Imidžová kampaň už v predošlých týždňoch zahŕňala upravenú televíznu grafiku. Aktuálne televízia nasadzuje komunikáciu Hviezdy za kamerou, ktorá ako názov naznačuje nie je postavená na hlavných tvárach televízie či obľúbených programoch, ale netypicky na ľuďoch, ktorých diváci väčšinou na obraze nevidia – kameramanoch, scenáristoch, dramaturgoch či režiséroch.

Spoločne sa objavili vo vizuáloch, ktoré Joj použije v kampani. Okrem toho má televízia aj ďalší vizuál s dominantnou červenou farbou, v ktorom pripomína, že „je dostupná pre každého“.

Zdroj: TV Joj

Zdroj: TV Joj

Zdroj: TV Joj

Zdroj: TV Joj

Zdroj: TV Joj

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy TV Joj

Diskusia (0 reakcií)