Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Gympel.TV: Misia Mládež nesplnená

21.09.2011, 16:00 | Radoslav Augustín | © 2011 News and Media Holding

Seriál napasovaný na zmluvu so štátom nepriniesol ani produkt pre mladých, ani alternatívu ku komerčnej produkcii. Kritika Mediálne.sk

  • Tlačiť
  • 4

Gympel.TV: Slovenská televízia má ďalší seriál zaplatený zmluvou so štátom. A je to seriál pre mládež. Mládež a STV? A slovenskí tvorcovia tvoriaci pre mládež? Po týchto prvých správach sa očakávania na kvalitu automaticky znižujú. A znížené očakávania, to je celkom dobrá východisková pozícia pri objavovaní nového televízneho diela.

Osloviť mladých?

Od momentu, keď sa STV po prvýkrát o seriáli Gympeľ zmienila, hovorila o seriáli pre mládež. Dokonca kampaň, ktorú postavila, bola ušitá na vtipný seriál pre mladých ľudí. Spoty boli plné farieb, dynamickej hudby a strihu, postavy dostali v krátkych profiloch svoje škatuľky. Divák by mohol pomaly čakať štúdiový smiech po vtipných replikách.

Zvláštny marketing (a premenovanie z pôvodne trápneho názvu Gympeľ na Gympel.TV, ktorého prívlastok s obsahom seriálu nijak nekorešponduje) mohol mať dva dôvody. Buď v STV seriál nevideli a čítali len anotácie. Alebo sa snažili zakryť, že tento seriál pre mládež vôbec určený nie je.

Pretože v prvých sekundách divákov nečakala žiadna farebná dynamická zvučka nadväzujúca na kampaň. Prišiel tmavý, ťažký obraz a drobné pomalé titulky ako z umeleckého filmu. Dej občas ilustruje vážna hudba a svet dospelých rozhodne nemá v deji menšinový podiel.

dano_gympel_vysielanieSTV

Najťažšou výzvou pre seriál o mládeži je zachytiť jej rýchlo sa meniaci svet. Pretože ak ho nezachytíte, mladí diváci ohrnú nos a povedia “trápne”. Toto Gympel.TV nevie, alebo ani nechce. Hovoriť v televízii autenticky pred 22. hodinou je nemožné.

Dialógy sa síce vyhýbajú okatým purizmom, no v prípadoch ako “mňa natiahne” alebo “ja zgebnem” musí myknúť kútikom úst. Aj skateboardy a videokamera sú skôr rekvizity mládeže 90. rokov. Dnes je to mobil, Facebook či Youtube. Aj keď, ten sa v závere druhej epizódy epizódne objavil. Študenti zostrihali hanlivé video učiteľov a zavesili ho na web. Akurát učiteľ ho pozeral v rozhraní Youtube pre administrátora.

Oslovuje teda Gympel.TV aspoň rodičov ako produktívnu cieľovú skupinu? Možno by chcel, ale tí sú zvyknutí skôr na tempo a dynamiku komerčných televízií. Gympel nehovorí nič, za čo by stálo prepnúť. Opäť tu zostávajú len tí starí rodičia. Práve im môže tradičný spôsob rozprávania a nekonfliktné témy konvenovať popri dynamických seriáloch komerčných televízií plných kontroverzií. Ďalšie programy pre dôchodcov však RTVS platiť naozaj nepotrebuje.

Misia Mládež: nesplnená.

Podnety do spoločenskej diskusie?

Definujme si “verejnoprávnosť” tak, že produkcia všetkými platenej televízie by mala prinášať niečo viac, ako len lacnú kontroverziu, vzruchy či “hviezdy tak, ako ich nepoznáte”. Inak, mala by byť náročnejšia ako produkcia komerčných televízií. Dobrý indikátor sú možno médiá a ich záujem o seriál. Na pomery bulváru Gympelu chýbajú kontroverzné témy, aby bol zaujímavý pre stránky tabloidov. Seriálu sa bulvár venoval iba raz, keď Plus jeden deň napísal: “Pomajbo zmlátil študenta!” Inak nikde nič.  

Geisberg gympel2

Seriál však nevyvoláva ani akékoľvek diskusie. Nepomenúva nové spoločenské fenomény, nepozerá sa na staršie rany. Gympel.TV preto nezaujal ani seriózne noviny. Bol len jednou z položkou v avízach programových noviniek sezóny.

Napríklad iný seriál zo zmluvy so štátom si v tejto kategórii počínal oveľa lepšie. Nesmrteľní nielenže nadväzovali na jednu z ikôn histórie našej televízie - inscenácie - a prinášal ich súčasnú variáciu, ale snažil sa preniknúť aj zachytiť rôzne súčasné subkultúry. Výsledkom je aj prime-time na prvom kanáli Českej televízie.

Misia Prinášať podnety spoločnosti: Nesplnená.

Akú misiu teda plní Gympel.TV?

Peňazí bolo dosť na obstojnú produkciu, aj na A-hercov. Výsledok je remeselne v poriadku. Koho to však zaujíma? Asi 5 percent populácie 12+. Bolo by to viac, ak by si niekto ešte zvykol STV zapnúť? Aj pri násobku by seriál zostal na okraji záujmu.

Gympel.TV je predovšetkým efektnou ukážkou výsledku Maďaričovej zmluvy so štátom. Televízny vývoj cielený iba na peniaze, ktoré môže od rezortu kultúry získať. Seriál pre mládež? V poriadku, presne to STV potrebuje. Gympel však splnil iba jednu úlohu: zopár tvorcov opäť raz dostalo štátom dotovanú prácu. Šup s tým do archívu.

  • Tlačiť
  • 4