Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Čiara prepísala rekord, film prekonal aj otvárací víkend Únosu

07.08.2017, 15:40 | Michal Korec

Slovenský rekord v návštevnosti v kinách počas otváracieho víkendu padol znova po piatich mesiacoch. Film Čiara videlo za prvé štyri dni 69 242 divákov, čo je o pár tisícok viac ako u predošlých rekordmanov: Únosu (67 369) i Všetko alebo nič (64 931).

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy

Čiara, kiná

Čiara tesne vyhráva aj v ďalšom ukazovateli – štyri dni plus predpremiéry, hoci ich nemala také početné ako konkurencia. Film režiséra Petra Bebjaka dosiahol návštevnosť aj s predpremiérami 69 776 divákov, Únos mal 69 354 divákov a evitovka 68 352.

Marketingová masáž zabrala

Výsledok je prekvapivý, taký počet divákov počas otváracieho víkendu netipoval nikto z filmovej brandže či iných distribútorov. Čiara nemá za sebou silnú predlohu ako januárová evitovka alebo známe udalosti spred 20 rokov ako Únos. Je to žánrový film, ktorý sa snaží využiť niečo z minulosti, inšpirovať reáliami a pridať pútavý príbeh.

Reklamná kampaň bola tentoraz dostatočne silná, prvá ukážka prišla pol roka pred premiérou, mesiac a pol pred štartom bola uvedená aj sprievodná pieseň Hej, sokoly!. Režisérska cena z Karlových Varov pomohla, viaceré reakcie z festivalu boli solídne. Slovenskej slávnostnej premiéry dva týždne pred tou distribučnou sa zúčastnilo viac ako tisíc divákov, ktorí mohli ďalej odovzdať názor na film a premietanie v Michalovciach v posledný júlový piatok ukázalo Čiaru lokálnym divákom.

Neprehliadnite

V tomto smere bola postupnosť jednotlivých krokov výborná. Recenzie plynuli postupne a boli zväčša pozitívne. Názory divákov budú zrejme pestrofarebnejšie, čo sa môže odraziť na celkovej návštevnosti.

Prečo nikto nevidel rekord?

Hoci všetky kroky pre uvedenie Čiary zapadli ako skladačka, rekord sme nevideli z viacerých dôvodov. Po prvé, film balansuje na hrane čiernej komédie a vážneho trileru, ambivalencia sršala z ukážok a téma pašeráctva či utečencov sa nezdá byť najľahšia. Divákom však nevadila a k tomu sa chceli prísť pozrieť na Maštalíra ako mafiána.

Po druhé, augustový termín sa mnohým nezdal reálny na prekonanie rekordu. Mnohí potenciálni diváci sú na dovolenkách v zahraničí, čím sa znižuje šanca na obrovské návštevnosti a do kina sa prichádza postupne. Táto premisa padla nadobro.

Čiastočne pomohol menší počet premiér v posledných týždňoch (ľudia nemajú veľa na výber ako v januári či v marci). Na rozdiel od Cuky Luky nemala Čiara silného konkurenta ako to bol v prípade komédie úspešný Baby šéf.

Po tretie, počet kín bol nižší ako pri iných filmoch. Čiara odštartovala v 71 kinách, čo je menej ako pri Všetko alebo nič (73), Únose (75), Červenom kapitánovi (77) či Cuky Luky (78). Súčasne to znamená, že priemerná návšteva v kine môže byť vyššia ako pri ostatných filmoch.

Zdroj: wandal.sk

Kinári sa však za pol roka veľa naučili. Napríklad programovať násobne viac predstavení na očakávaný film ako v minulosti, pracovať s predpredajom aj v menších mestách. Čiara z oboch trendov maximálne vyťažila – menšie kiná nemali problém hrať novinku aj desať ráz. Navyše teraz pridávajú nové hracie časy aj na pondelok až stredu, teda dni, keď bežne nehrajú.

Ako premieša Čiara rebríček návštevnosti

Čiara trhla prvý rekord už vo štvrtok, keď ju videlo 16 423 divákov (Únos a evitovka mali štvrtok pod 10-tisíc). Po piatku bola na hranici vyše 30-tisíc divákov a sobota s nedeľou zaručili cestu k rekordu. Zatiaľ sa film drží a druhý víkend ukáže jeho potenciálnu silu na ďalšie týždne premietania.

Otázne je, či diváci prídu do kina znova (skôr nie, na rozdiel od Všetko alebo nič) alebo ako film budú odporúčať iným (skôr áno, hoci nie jednoznačne). „Páčivosť“ je esenciálny ukazovateľ pre dlhotrvajúci efekt diváckej návštevnosti.

Pokiaľ sa film príliš nepozdáva, násobok otváracieho víkendu pre finálnu návštevnosť je nižší (Cuky Luky mal iba 2,15-násobok, Červený kapitán 2,4-násobok otváracieho víkendu). Slovenské filmy sa dostali do rovnakej pozície ako metodika americkej návštevnosti: otvárací víkend a reakcie jeho divákov rozhodnú o ďalšom úspechu, teda či film o mesiac vyhorí, alebo bude rezonovať aj o dva.

Čiara by v tomto smere mohla byť niekde uprostred. Opakovaná návštevnosť či obrovský demografický zásah z Únosu sa zrejme nezopakuje, ale ak by sa hrala Čiara aspoň ako Červený kapitán, dosiahla by 170-tisíc divákov.

Ak si kinári Čiaru nechajú v premietačkách a popri iných augustových filmoch jej venujú ďalšie časy (hoci predpremiérový víkend Emoji Movie signalizuje nebezpečne vysoký štart a ani nový Svěrák o tri týždne nebude hrať druhé husle), mohla by poskočiť ešte vyššie. Azda 200-tisíc celkovo?

Už teraz je zrejmé, že rok 2017 má štyri veľké slovenské hity a zrejme dosiahneme bájnu métu, že na lokálnu produkciu (i koprodukciu) príde milión divákov za jeden rok.

Najnavštevovanejšie slovenské filmy v histórii

1. Bathory (432-tisíc)
2. Fontána pre Zuzanu 2 (343-tisíc)
3. Všetko alebo nič (337-tisíc)
4. Únos (278-tisíc)
5. Čiara (odhad: 170 až 200-tisíc)

Zarezonuje aj v zahraničí?

Niektoré slovenské filmy sa už solídne exportujú aj do zahraničia. Únos bol veľmi lokálny, ale Všetko alebo nič prerazilo aj v Čechách (takmer 300-tisíc divákov) i v Poľsku. Čiara sa chystá aj na Ukrajinu a k západným susedom. Podľa aktuálnych správ od tvorcov sa o film zaujíma aj zahraničný distribútor.

Vo výsledku by to mohlo prihodiť k domácim počtom ďalšiu slušnú návštevnosť. A tým pádom aj lepšiu návratnosť investícií do filmu pre producentov. Rozpočty našich úspešných filmov prekračujú spravidla milión eur, takže u nás ani pol milióna divákov z kín nemusí stačiť na zaplatenie filmu.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy Čiara, kiná

Diskusia (0 reakcií)