Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Andy Kraus: Na druhú sériu Susedov mám iný názor ako diváci

22.06.2007, 09:34 | Radoslav Augustín | Lukáš Kočišek | © 2007 News and Media Holding

Andy Kraus má know-how na sitcom, ktorý každý týždeň sleduje 60 % divákov. Epizódu môžu diváci vidieť niekoľkokrát a stále ich je dosť na to, aby robili televízii radosť. Susedia však treťou sériou končia. Najbližšie chce Andy Kraus divákom priniesť denný seriál.

  • Tlačiť
  • 18

Končí druhá séria Susedov. Ako podľa vás dodpadla?

Ťažko to síce zhodnotiť, ale jednotka asi predsa len fungovala lepšie. Ja mám napríklad na dvojku úplne iný názor ako diváci.

Nepáči sa vám?

(smiech) O tom to nie je. Druhá séria je na tom v priemeroch sledovanosti dokonca lepšie ako prvá. K podobe, v ktorej sa mi Susedia páčia, sa však druhá séria dostala až možno v ôsmej - deviatej časti. Pre mňa nezafungoval František ako pracovník na ministerstve, rovnako ani Ildikó ako jeho sekretárka. Ten motív bol jednoducho vzdialený bežnému divákovi, nevedel sa s tými postavami stotožniť. Akonáhle sme toto zlomili a vrátili nazad, opäť sa mi tie časti začali páčiť. Chcem v tom pokračovať. Nebudeme postavičky posielať do kadejakých cudzorodých pozícií, chceme zostať tam, kde sme začali, teda s poľovníkom, kutilom, dílerkou a domácou paňou, ktorá nevie variť.

Keď ste začínali so Susedmi, veľa skúseností od predchodcov ste asi zdediť nemohli.

My sme sa chceli priblížiť k fungujúcim americkým sitcomom. Nezaoberali sme sa tým, čo tu ako predtým nefungovalo.

Nechcem ich hodnotiť...povedzme, že predchádzajúce pokusy nezarezonovali tak, ako tvorcovia očakávali. My sme sa chceli priblížiť k fungujúcim americkým sitcomom. Nezaoberali sme sa tým, čo tu ako predtým nefungovalo.


Slovenský divák je v tomto absolútne kompatibilný s americkým?

Dúfali sme, že kombinácia amerického know-how a šesť rokov zabehanej značky Kraus - Marcin, respektíve Laszló a Stromokocúr, zaberie. Mali sme výhodu, že sme mohli ísť hneď in medias res, nemuseli sme nič predstavovať, uvádzať. Postavy, situácia, všetko bolo divákom jasné. A vôbec, susedskú tému zažívajú ľudia denno-denne. To všetko dokopy akosi spôsobilo, že ten seriál je úspešný.

Ako ste nadobudli americké know-how?

Celé minulé leto sme sedeli nad množstvom epizód amerických sitcomov a chceli sme odpozorovať strihovú skladbu, šírku záberov, načasovanie fórov... Know how sme si museli odpozorovať sami, pretože tu nebol nikto, kto by to tu skutočne vedel.

Po úspešných Hurikánoch a Uragánoch ste stále nemali dôveru ísť do toho ihneď?

Ide o veľmi náročný žáner. Divák to možno ani tak nevníma, ale strihová a obrazová skladba, načasovanie fórov či mixovaných smiechov, všetko to veľmi súvisí a má to svoj dôvod. Verím, že ak by sme to nespravili, bežný divák by asi ani nevedel povedať, prečo to nefunguje. Ale už by to nemalo tú silu.

Americké sitcomy majú napríklad kopec scenáristov.

Pravda, sme veľmi minimalistickí. Storyliny robíme dvaja s režisérom Tomášom Jančom, Peter Marcin pôsobí ako dramaturg. Scenár dostáva ako hotový kus mailom. Sme teda dvaja, respektíve traja. Je to určite málo, ale zvládame to.

U nás by ste asi veľa vhodných ľudí nenašli.

Oslovili sme ľudí, o ktorých sme si mysleli, že by nám mohli pomôcť. Problém nebol v tom, že by nemali zmysel pre humor. Nemali s tým žánrom jednoducho skúsenosti a scenár nerešpektoval niektoré technické danosti sitcomov. Začali chodiť napríklad do exteriérov, rozpisovať storyliny na šesť priestorov, začali používať viac postáv... V sitcome musí fungovať základná štvorica alebo pätica, kde môže sem-tam prísť nejaký special guest alebo nejaká epizódna postava. Tých talentovaných ľudí by bolo potrebné takisto jednoducho posadiť pred televízory a púšťať im sitcomy. To je podľa mňa jediná cesta.

Zahraničné médiá informovali o tom, že CME chce úspešné formáty svojich televízií predávať ako licencie. Spomínali sa aj Susedia.

Osobne si však myslím, že námet Susedov narazí v zahraničí na problém.

Zmluvy sú postavené tak, že seriál patrí Markíze. Osobne si však myslím, že námet Susedov narazí v zahraničí na problém. Je to predsa len silne lokalizované na Slovensko, najmä pokiaľ ide o vzťahy maďarčiny a slovenčiny.

Bol by problém aj v Česku?

Moraváci s tým problém nemajú, bežne nás tam zastavujú na ulici. Čím sme ale ďalej od slovenských hraníc, tým menej to funguje. Ľudia nad štyridsať rokov nám rozumejú, ale pre mladších a najmä mladých ľudí je slovenčina nezrozumiteľná. Nielenže by nerozumeli Ildikó, nerozumeli by asi ani Františkovi.

Kto zvykne sledovať Susedov?

Zdedili sme fanúšikov Hurikánu a Uragánu, ktorí mali zvyčajne nad štyridsať rokov. Forma sitcomu ale pritiahla mladých ľudí, ktorí majú na štruktúre divákov významný podiel. Zároveň, kým Uragán a Hurikán bol pre istú intelektuálnu úroveň neprípustný, sitcom predsa len funguje aj pri vyšších vzdelanostných skupinách. Netvrdím, že to je intelektuálny skvost, ale latka je postavená inde.

Susedov ste už písali ako sitcom s vyšším IQ?

Inak sa to ani nedá. Kabaret je určený pre široké masy. Sitcom je stále ešte mainstream, ale už sa tam vyžaduje istá vzdelanostná úroveň, aby boli pochopené všetky fóry. Forma sitcomu umožňuje okrem prvého využívať aj druhý či tretí plán. Na pochopenie treba mať trošku väčší prehľad a asi aj vyšší stupeň inteligencie.

Tretia séria bude už v septembri?

and_kraus_foto_markiza.jpg


Andrej Kraus je vyštudovaný herec, pôsobí ako humorista, moderátor či scenárista. Narodil sa v roku 1967 v Bojniciach. V televízii začínal ako detský herec, neskôr účinkoval v mnohých televíznych filmoch či inscenáciách. Koncom deväťdesiatych rokov začal s rozhlasovým Twisterom a spoluprácou s Petrom Marcinom. Twister sa objavil ako kabaret Uragán v Slovenskej televízii, neskôr po odluke s produkčnou spoločnosťou Maya prebrala tvorcov a reláciu TV Markíza. Formát inovovala pod značkou Hurikán. Spin-off Hurikánu je sitcom Susedia, ktorý sa v štruktúre objavil na začiatku tejto sezóny a je dosiaľ najúspešnejším Krausovým projektom.

Prvý septembrový pondelok. Aspoň to sú moje posledné informácie.

Nezľakli ste sa, keď vám povedali, že repríza odvysielanej časti sa bude vysielať ešte v ten istý týždeň v hlavnom vysielacom čase?

Ja do tohto príliš nešpáram. Keď repríza dokáže poraziť jeden z najsilnejších programov Jednotky, teda pre presnosť, hráme sa tam o percento hore dole, myslím, že je to obrovský úspech.

Prečo ľudí neunavuje vidieť to isté po piatich dňoch?

Je to opäť o vlastnostiach žánru sitcom. Teraz chodí Frasier vo veľmi čudných časoch, nahrávam si ho a niektoré epizódy si rád pozriem opäť a s chuťou. Niekedy aj v krátkom časovom intervale. Mám reakcie, podľa ktorých sa aj na Susedoch niektorí diváci bavia na druhýkrát dokonca lepšie. Pri prvej časti treba sledovať informácie z dejovej linky, byť v napätí, čo sa z toho vykľuje. Druhý krát si to už len vychutnáte a možno objavíte ďalšie fóry.

Malo by po všetkých tých reprízach úspech DVD so seriálom?

Áno. Chystá sa na jeseň. DVD však vyžaduje nejaký bonus. Aj ja si nahrávam svoje obľúbené filmy a seriály, nepochybujem o tom, že to robia aj naši diváci. Ak vydáme DVD, musíme pridať niečo navyše, aby mal niekto dôvod si to vôbec kúpiť. A na tom pracujeme.

Dá sa Mafstory považovať za sitcom?

Určite áno, je to tak zjavne stavané.

Dodržiavajú všetky tie zákonitosti sitcomov?

Veľmi nerád sa vyjadrujem k veciam, na ktorých neparticipujem. Mám však dojem, že nie celkom.

Sledujete ich?

Pozrel som si prvé dve časti, aby som vedel, s kým budeme súperiť. Potom som ale od toho nejako upustil.

Dajú sa Susedia považovať za nízkorozpočtovú produkciu?

V komerčnej televízii treba vždy porovnávať náklady a zisk, to je úplne bežné. Pri číslach, ktoré robia Susedia si myslím, že Markíza nemá problém s tým, že rozpočet je vyšší než dajme tomu pri Ordinácii v ružovej záhrade.

A je skutočne vyšší?

Pri číslach, ktoré robia Susedia, si myslím, že Markíza nemá problém s tým, že rozpočet je vyšší než dajme tomu pri Ordinácii v ružovej záhrade.

Myslím si, že áno. Ale toto je naozaj otázka skôr na televíziu Markíza.

Na pohľad to však nevyzerá. Susedia sú menej výpravní s menším počtom postáv a stále v tom istom prostredí. Prečo?

Týždenník je vždy drahší ako denný seriál či alebo seriál vysielaný dvakrát týždenne. My nakrútime za jeden deň jednu časť, oni sú podľa mňa schopní ich urobiť viac. Kým my nakrútime za jeden deň 31 minút, oni 46. Ja to ale neviem posúdiť.

Prečo chcete Susedov ukončiť po tretej sérii?

Keby to bolo iba na mne, tak by som to neuzatváral. Nikdy nechcem nič dopredu uzatvárať. Vždy je potrebné odraziť sa od čísel aktuálnej série a pokiaľ ešte funguje, tak by sa malo pokračovať ďalej. Podľa mňa je predčasné hovoriť pri druhej sérii, že štvrtá už nebude. Pri druhej by sa malo hovoriť iba, či bude alebo nebude tretia. Niektorí z ľudí, ktorí sa na seriáli podieľajú, už nechcú pokračovať. A tí sa nedajú prebiť. Ich odchod by bol pre seriál nenahraditeľný.

Odmietate fungovať v pozmenenej zostave?

Bolo by to na škodu veci. Štyri základné postavy, ktoré v Susedoch fungujú, sú nenahraditeľné. Môžu byť nahraditeľné s tým, že by to znamenalo pokles sledovanosti. Obľúbenosť je pri Susedoch skutočne vysoká, seriál stojí na štyroch hercoch a takto to skrátka funguje.

Scenáristiku zjavne beriete vážne.

Tam sa v budúcnosti vidím. Bol som oslovený ako scenárista na ďalšie projekty, ktoré už sú ponúknuté televízii Markíza. V súčasnosti sa o nich rozhoduje. Sú to projekty na rok 2008.

Opäť sitcom?

Nie. Denný seriál, ktorý má ambíciu mať všetko dobré, čo by mal tento žáner mať. Emócie, dobré príbehy, prepracované a dobre vymyslené charaktery postáv. Dej je zhustený na pomery denného seriálu do relatívne malého priestoru. Dialógy sa snažím písať briskné, vtipné, aby ľudia, ktorí sa na obraze objavujú ako postavy, mali istú úroveň inteligencie na to, aby dialógy mohli byť uveriteľné, inteligentné a vtipné či ironické. Mal by to byť obraz bežného života.

Už teda nechcete ľudí zabávať?

Je ťažké robiť veľa vecí naraz. V budúcnosti by som chcel určite robiť nejaký sitcom. Na Slovensku je to však veľmi ťažké s autorským zázemím. Ak denný seriál Markíza schváli, budeme zrejme nútení hľadať scenáristov v Česku. Jazyková bariéra pre mňa našťastie neexistuje. Ak mi nejaký dobrý dialogista napíše dobrý scenár v češtine s tým, že nebude používať odkazy na české reálie, tak sa to dá bez problémov preložiť do slovenčiny. A môže to fungovať. Druhý problém je casting.

V Česku vraj už na seriály nemajú hercov. Neminuli sa už aj u nás?

Ak denný seriál Markíza schváli, budeme zrejme nútení hľadať scenáristov v Česku.

Na Slovensku je strašne veľký problém s hercami od dvadsať do štyridsať rokov. Hlavne u mužov. Ľudia z obdobia po 89-tom nemali kde nabrať skúsenosti pred kamerou a nie je teda z čoho vyberať. Ja mám štyridsať rokov, školu som skončil v roku 1989 a mám ešte aké také skúsenosti zo školy alebo ešte z obdobia pred školu, keď som účinkoval v televíznych inscenáciách, vo filmoch a podobne. Ale ľudom, ktorí nastúpili na školu po roku 1990, to všetko chýba. Vlastná tvorba tu začala vznikať dva či tri roky dozadu. Všetky tie Zborovne a Silvánovci boli predtým len na štýl hop, tu niečo vzniklo a väčšinou do týchto seriálov obsadili už hercov overených a skúsených.

Spôsobia Susedia podľa vás kontinuálny boom sitcomov na Slovensku? Alebo sú iba ďalšou jednorazovou záležitosťou?

Ale spôsobia. Televízie určite budú chcieť robiť tento žáner. Ale keby sme hneď od marca nastúpili s nejakým novým sitcomom, tak by sa to začalo porovnávaním. Susedia postavili v rámci sledovanosti naozaj latku tak strašne vysoko, že je veľmi ťažké ju prekonať. Ak nejaký nový sitcom, tak minimálne po ročnej pauze.

Po šiestich rokoch na obrazovke v decembri teda postavy ako László a Stromokocúr aspoň dočasne skončia.

Pravdepodobne áno.

Vám late-night show nevyšla. Existuje podľa vás u nás človek, ktorý by to mohol zvládnuť?

Adela Banášová. Keď ich ráno počúvam so Sajfom, veľmi sa bavím. Myslím, že to by mohla byť taká utrafená miera, že na tom by sa mohli baviť aj intelektuáli. Takéto kastovanie nemám veľmi rád, ale všetci vedia, o kom hovorím. A podľa mňa je to formát vyslovene pre Slovenskú televíziu. To sa na Markízu alebo Joj nehodí.

Pokiaľ ide o reklamné kampane, ktorých sa zúčastňujete, vyberáte si, alebo beriete čokoľvek?

Vyberám si.

Šofocola bola veľká ponuka?

To sú peniaze. Veľmi dôležité je pre mňa aj to, ako bude tá reklama urobená. V tomto prípade som ale bol oslovený aj ako scenárista, takže som vedel, že si to ušijem na seba a Viki Rákovú tak, ako to potrebujeme. V tomto nám plne dôverovali. Ja osobne som s výsledkom spokojný. Aj reakcie, čo mám od ľudí, sú pozitívne.

Spot Andyho Krausa na Šofocolu



Asi im to celkom pomôže.

Minimálne znalosť značky určite pôjde hore, lebo Šofocola bola pre mnohých doteraz neznáma značka.

My to už poznáme, ako falošnú Kofolu.

Nie je to žiadna napodobnenina Kofoly, oni majú vlastnú receptúru. Samozrejme, podobnú, keďže je to kolový nápoj. Z tohto som ale strach nemal. Dohodli sme sa na dobrých peniazoch, bolo to pre mňa výhodné aj po tejto stránke a za tú reklamu sa nehanbím. Dobre som si zarobil, takže som spokojný.
  • Tlačiť
  • 18