Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Tatra banka sa sťažovala na reklamu mBank. A uspela

18.09.2015, 11:57 | Martin Poláš | © 2015 News and Media Holding

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) sa na svojom prvom zasadnutí po prázdninách zaoberala viacerými kampaňami, na ktoré upozornili podnety od sťažovateľov. Okrem komunikácie Gas Familie boli medzi nimi aj ďalšie reklamy, ktoré sa previnili voči reklamnej etike.

  • Tlačiť
  • 1

Na konkurenta mBank doručila sťažnosť priamo Tatra banka, ktorej sa nepáčil televízny spot na mPôžičku Plus. V električke v ňom cestujú dvaja muži, z ktorých jeden vysloví ambíciu „Mňa banka nebude okrádať“.

Tatra banka uviedla, že to vzbudzuje klamlivú predstavu, že banky spotrebiteľov okrádajú a že jediná, ktorá to nerobí, je mBank. Reklama podľa Tatra banky očierňuje konkurentov a môže vyvolať u spotrebiteľa pocit strachu z okradnutia.

Komisia uznala sťažnosť za opodstatnenú. Zohľadnila síce použitú hyperbolu, no napriek tomu prišla k záveru, že dialóg osôb v reklame, ktorý je jej dominantným výrazovým prostriedkom, vytvára dojem, že všetky banky sa ku klientom nesprávajú poctivo a „okrádajú“ ich. To zvýrazňuje aj voice-over, kde ženský hlas uvádza „...nenechajte sa oberať už ani trošku“.

„Reklama môže negatívne ovplyvniť a poškodiť imidž a reputáciu bankových inštitúcii, a preto ju AK RPR považuje za v rozpore s dobrými mravmi, pravidlami hospodárskej súťaže a spôsobilú privodiť ujmu inému súťažiteľovi či spotrebiteľom,“ konštatovala arbitrážna komisia.

Počínanie mBank RPR neschválila ani v prípade jej proma na webe, kde chybne porovnávala svoje mKonto s konkurenčnými ponukami.

Kódex porušil aj Slovak Telekom so svojou kampaňou „Spájame ľudí v Európe“. Sťažovateľ upozornil, že operátor pri propagovaní vo formulácii „dátujte bez obáv“ zamlčal, že je nutné zakúpiť si balíček, ktorý umožňuje využívať internet v zahraničí. Komisia súhlasila, že z reklamy nie je jasné, že využitie roamingu podmieňuje kúpa dátového balíčka, o čom Telekom nepíše ani v rámci obrazu. Reklamu vyhodnotila ako klamlivú.

Neeticky komunikovala podľa AK RPR aj spoločnosť FaxCopy, ktorá podľa sťažovateľa pozná len jeden typ rodiča – mamičky. Práve tým firma ponúkala kávu, ak s ratolesťou nakúpia školské pomôcky. Pre oteckov kávu FaxCopy podľa reklamného letáku nemalo. Reklama tak podľa komisie podporuje formu diskriminácie na základe pohlavia.

Proti reklamným pravidlám bol aj inzerát v dvojtýždenníku Naše novinky, ktorý alkoholickému nápoju Spišský jalovec pripisoval liečivé účinky. Vo vizuáli sa uvádzalo, že produkt „v nás vzbudí pocit, že užívame niečo veľmi príjemné a liečivé. Je to nápoj, pri ktorom si skutočne môžeme povedať – na zdravie, lebo nám na zdravie aj poslúži“. Takáto formulácia, pochopiteľne, neprešla, nespĺňa požiadavky, ktoré kladie kódex na reklamu alkoholických nápojov.

Ostatné kampane posudzované v septembri komisia odobrila. Patria medzi ne reklamy Prima banky, Orangeu, ako aj spot Heinekenu Hurbanovské mamičky promujúci nealkoholický Radler.

V poriadku bola podľa regulátora aj kampaň Iný kraj, iný mrav, pri ktorej viacerí sťažovatelia namietali, že je xenofóbna.

Centrum pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže postavilo komunikáciu v televízii a rozhlase na slogane „Partnera z inej krajiny si beriete vy aj vaše deti, v dobrom aj v zlom“, čo mohlo naznačovať, že kultúrne zmiešané partnerstvá vedú k rodinným problémom.

Rada uviedla, že kampaň má informatívno-preventívny charakter a zvolené výrazové prostriedky zodpovedajú v danom prípade jej posolstvu. Hedlajn komisia neposúdila ako xenofóbny ani urážajúci, vzhľadom na vážnosť témy ho považuje za primeraný.

„Kampaň nenaznačuje, že všetky kultúrno zmiešané manželstvá sa spájajú s problémami, ale zrozumiteľne upozorňuje na fakt, že v jednotlivých krajinách platia iné zákony a pravidlá, ktoré môžu ale nemusia byť potenciálne zdrojom situácií, ktoré zachytáva aj reklama,“ dodala AK RPR.

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Rada pre reklamu