Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

PR agentúry si rozdali ceny. Čo si o nich skutočne myslia novinári?

25.04.2014 | Zuzana Petková

Diskusia (2 reakcie) Pravidlá diskusie

25.04.2014 | OliWer

Bolo by dobre, aby sme zacali nazyvat veci pravymi menami a pomenuvali okrem pozitivnych javov aj negativne. Trochu prekvapuje, ze aj novinari sa boja povedat svoj nazor pokial ide o negativne skusenosti s PR agenturami. Co si vsetci nechavate zadne dvierka, ked by ste raz chceli prejst na druhu stranu?

25.04.2014 | Jaguar

Prekvapuje ma kladné hodnotenie Seesame. Veď práve tá preposiela a bombarduje média kobercovým spôsobom. Ani sa mi nechce veriť, ako môže tých pár dievčat obhospodariť toľko klientov! Zrejme sú v podnikov PR pracovníci, ktorí posielajú veci do Seesame a dámy to iba spamujú do médií. Možno je za tým jedna skupina oligarchov, ktorí takto majú kontrolu, čo sa deje v x podnikoch, ktoré vlastnia. To množstvo klientov nemôže byť zásluhou kvalitnej práce, tomu neverím!

Ale najviac ma irituje snaha o podplácanie novinárov. Individuálne telefonujú novinárom, pozývajú na "pracovné" raňajky, naznačujú príjemný rozhovor bez práce, dobrý obed... Novinár prijatím takéhoto plnenia sa cíti zaviazaný a tiež dáva priestor na to, aby ho mohol PR pracovník otravovať ďalej. Bohužiaľ sa to často deje mimo nadriadených, ktorí by to prekukli. Myslím, že takouto osvetou, ako sú tieto články, sa naučia byť šéfredaktori, marketingoví pracovníci a majitelia byť ostražitejší.
Klient PR agentúre zaplatí napísanie tlačovej správy (z podkladov od klienta) od 40 €, emailing (spamovanie), telefonovanie (calling) - hodiny zbytočnej práce senior a junior konzultantov - od 40/20 eur vyššie , zorganizovanie tlačovky - od 800 €, plus nájom, výzdoba, technika a občerstvenie na tlačovke XY €... nie je lacnejšie zavolať rovno do novín? Veď novinár v médiu vie ako to urobiť aby to vyzeralo ako "spontánna publicita". Neverím, že PR priamo u novín vyjde drahšie. Keď vidím, ako média bojujú o predplatenie piana, tak verím, že sa klient dokáže dohodnúť aj na zľave.

PR agentúry mali význam v minulosti, keď nebol internet. Vtedy však PR neexistovali, hoci noviny áno a mohli si dovoliť písať nezávisle - pochváliť to, čo bolo skutočne chvályhodné, pretože mali dostatok príjmov z inzercie.

Ako to funguje podľa môjho názoru. PR agentúra nahovorí klientovi, že :
1.) pozná novinárov, ktorí to pretlačia v svojich médiach cez kamarátske vzťahy (istý druh podplácania)
2.) prostredníctvom raňajok, pohostenia a darčekov vie zmanipulovať novinárov, ktorí za túto službu to pretlačia u nadriadených
3.) zoorganizujú taký event, na ktorý sa budú húfne hlásiť TV štáby a novinári (asi preto, lebo to moderuje Banášová a oni z toho padnú na zadok!)
4.) poznajú novinárov (teda kto čo má na starosti a čomu sa venuje), hoci si to klient ľahko vygugli aj sám

Myslím si, že by mali mať aj klienti - zadávatelia nejakú spoločenskú zodpovednosť a morálku. Neplatiť PR agentúram za podplácanie novinárov. Nie je morálne, aby sa platilo za nemorálne chovanie. Novinár tým riskuje vyhadzov, hoci to mohol urobiť iba z neskúsenosti (tí mladší). NIe je morálne, aby bol vyhodený marketingový pracovník média, lebo nezohnal príjmy do média (ani nemohol, keď to novinári neposunú tému marketingu, lež PR spracujú za dobrý obed). A napokon to nie je morálne ani voči médiu. Ak budú mať noviny malé príjmy, nemôžu zaplatiť novinárov, ich náročnejšie reportáže a tým je produkt, ktorý sa dostane ku mne nekvalitnejší. Prečo si mám platiť piano, keď je tam iba séria prekopírovaných PR článkov. (Výnimkou je táto séria článkov pod ktoré reagujem, pretože viem že to nie je PR agentúry).

Ja vlastne ani nevidím žiaden dôvod existencie PR agentúr. Ak sa mýlim, nech mi to PR agentúry vyvrátia. Za čo vlastne sú platení? Tlačovú správu vie napísať klient, tlačovku zorganizuje sekretárka a priamo do médií zavolá marketingový pracovník (vie čo chce, vie o podniku všetko)...

Ale napadlo mi ešte jeden dôvod existencie PR agentúr. Treba zamestnať niekoho frajerku či manželku, prípadne aj obe.