Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Narážky Lidla a Billy na konkurenciu sú v poriadku, úver Poštovky a ceny Alzy nie

27.05.2019, 09:28 | Rebeka Kosečeková | © 2019 News and Media Holding

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) sa na ostatných zasadnutiach znova venovala kampaniam, ktoré mohli porušiť etický kódex. Riešiť musela aj sťažnosti voči potravinovým reťazcom Lidl a Billa. Tie sa v poslednom období „predbiehali“, kto má lepšie ceny a koho produkty sú kvalitnejšie.

  • Tlačiť
  • 1

Pri spoločnosti Lidl sa Komisia venovala podnetu voči spotu, ktorý komunikoval dlhodobé znižovanie cien vybraných potravín. Sťažovateľ uviedol, že Lidl sa v ňom porovnával s Kauflandom, ktorý vo svojom spote hlásal, že „zmrazil ceny“. Podľa podnetu išlo o neetickú porovnávaciu reklamu.

AK RPR však vyhodnotila túto sťažnosť ako neopodstatnenú, v spote Lidla podľa nej nedošlo k porovnaniu s iným konkrétnym reťazcom či značkou. Tvrdí, že spot síce reaguje na neidentifikovanú reklamu, no robí tak v kontexte spoločenskej situácie.

„Reklama reaguje na avizované legislatívne zmeny, ktoré by mohli mať vplyv na ceny a toto je skutočnosť, na ktorú reagujú aj iné obchodné reťazce v rámci svojich reklamných kampaní,“ uvádza Komisia v správe zo zasadnutia. Kódex porušený nebol. 

Rada zaevidovala sťažnosti aj voči Bille a jej printovej reklame s motívom „lacný za každú cenu“. Narážala v nej na poľský pôvod mäsa v konkurenčnom Lidli, čím Billa reagovala na kampaň „billancovanie“, v ktorej Lidl tvrdil, že je lacnejší ako konkurent.

Prvá sťažnosť namieta, že reklama znevažuje poľskú produkciu, čo sa následne prelína do celkovej nevraživosti voči Poľsku. Za diskutabilné považuje sťažovateľ aj využitie národných symbolov.

Aj v druhom podnete bol vyjadrený názor, že z grafického stvárnenia reklamy vyplýva cieľ dehonestovať poľské mäsové výrobky na podklade tohtoročnej aféry produktov pochádzajúcich z bitúnka v Poľsku a tým zároveň dochádza aj k dehonestácii a znevažovaniu konkurencie.

Neprehliadnite

Tretia sťažnosť namietala tvrdenie „V Bille máme viac ako 40 druhov kvalitného mäsa s garantovaným stopercentným slovenským pôvodom za výhodné ceny“. Sťažovateľ uviedol, že medzi základné druhy sa považujú kuracie, hovädzie, bravčové mäso či králik, určite však nie iné, ktoré môže mať slovenský pôvod, a preto vníma reklamu ako klamlivú.

Ani v tomto prípade však Komisia nepovažuje reklamu za neetickú. „Je nepochybné, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Rada pre reklamu