Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Komunisti v Česku chcú zakázať reklamu na pôžičky

15.06.2018, 15:11 | ČTK

Uzákonenie zákazu reklamy na finančné pôžičky, ako ho v Česku navrhli poslanci KSČM, vláda pred zákonodarcami nepodporí, ale ani neodmietne. Kabinet ANO v demisii by sa mal podľa podkladov pre utorkovú schôdzu vyjadriť k novele o regulácii reklamy neutrálne, bude ale mať niektoré pripomienky.

  • Tlačiť
  • 0

Ak by predloha platila, od budúceho roka by z televíznych obrazoviek, z rozhlasového vysielania, z novín a časopisov aj z internetu alebo z plagátov musela zmiznúť propagácia bankových a nebankových pôžičiek. Za porušenie zákazu by hrozila až dvojmiliónoví sankcia (zhruba 78-tisíc eur).

„Reklamy vyvolávajú dojem ľahkého získania finančných prostriedkov s malým rizikom vplyvov a dôsledkov s tým spojených. V situácii, kedy je v Českej republike vysoká zadlženosť s dôsledkami vysokého počtu exekúcií, sa javí ako potrebné tento druh reklám zásadným spôsobom obmedziť,“ napísali predkladatelia v dôvodovej správe.

Obmedzenia by sa podľa novely nevzťahovali len na publikácie v obchodných priestoroch bánk a nebankových finančných spoločností, ktoré informujú o ponúkaných finančných produktoch.

Kabinet podľa predbežného stanoviska spochybní predpokladaný vplyv zákazu reklamy na pôžičky na zníženie počtu exekúcií. Zúženie dostupnosti informácií o finančných produktoch, ktoré umožňujú ich porovnanie, by podľa podkladov pre ministrov naopak mohlo uľahčiť činnosť nelegálnym poskytovateľom.

„K tomu vláda pripomína, že sa naopak zaviazala pokračovať v intenzívnom boji proti úžerníckym praktikám,“ stojí v predbežnom stanovisku vlády.

Ministri by mali upozorniť tiež na možný rozpor návrhu KSČM s právom Únie. Vládni právnici sa odvolávajú na rozsudky Súdneho dvora Európskej únie, podľa ktorých môžu zákazy rôznych foriem šírenia reklamy predstavovať neprípustné obmedzenie voľného pohybu tovaru alebo služieb.

Obmedziť reklamu na úvery navrhli po komunistoch aj ľudovci. Zákaz by sa týkal podľa novely KDU-ČSL propagácie spotrebiteľských úverov, nie ale pôžičiek na bývanie.

S oboma predlohami nesúhlasí Asociácia komunikačných agentúr (AKA). Predkladatelia podľa nej nedokázali, že práve reklama na pôžičky spôsobuje nezodpovedné zadlžovanie. Ak by bola reklama na spotrebiteľské úvery zakázaná, zhorší sa podľa asociácie povedomie ľudí o podmienkach, za akých sú pôžičky bežne dostupné.

„Zákaz reklamy podľa AKA povedie k opačným dôsledkom, než si myslia poslanci. Nedostatok porovnateľných informácií otvorí cestu čiernemu trhu - úžere,“ uviedla asociácia. Propagáciu pôžičiek reguluje zákon tak, že zakazuje klamlivú reklamu.

Dlhy českých domácností voči bankám stúpli v apríli oproti marcu o takmer 9,4 miliardy korún na zhruba 1,565 bilióna korún. Medziročne dlhovali domácnosti o 111 miliárd viac. Počet novo začatých exekúcií vlani medziročne klesol o desatinu na 612-tisíc. Počet ukončených exekúcií naopak dlhodobo rastie, vlani ich bolo 540-tisíc.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Česko, pôžičky, reklama, úver

Diskusia (0 reakcií)