Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kampaň Gas Familie znova porušila pravidlá. Nabádala k nadmernému chľastaniu

10.03.2015, 13:30 | Martin Poláš | © 2015 News and Media Holding

Vlaňajšia koncoročná kampaň výrobcu alkoholických nápojov Gas Familia nesplnila etické požiadavky podľa reklamného kódexu, usúdila na svojom ostatnom zasadnutí Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR). Spoločnosti zo Starej Ľubovne spolupracujúcej s agentúrou This is Locco „neprešla“ ani predchádzajúca kampaň z minuloročného leta.

  • Tlačiť
  • 0

Gas Familia pri propagácii svojej vodky stavila v predvianočnom a sviatočnom období na slogany, ktoré vznikli väčšinou úpravou a parafrázovaním tradičných prísloví, porekadiel či pranostík. Ich modifikácia sa však sťažovateľovi ani reklamnej rade nepozdávala.

Sponzoringové spoty obsahovali slogany ako Kto nemá rád kapra, nech sa dá na šalát, Lepšie Vianoce tekúce, než treskúce, Familia na ľade, Katarína na blato či Na Vianoce treba piť s rodinou.

Sťažovateľ tvrdí, že reklamy neboli pripravené s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi. AK RPR sa s tým stotožnila, podľa regulátora kampaň nedodržala pravidlá, ktoré Kódex kladie na komunikáciu alkoholických nápojov.

„Reklama prezentuje nezodpovedný postoj ku konzumácii alkoholu, najmä čo do spotrebovaného množstva, jednotlivé výroky vo svojej podstate veľmi expresívne naznačujú nadmernú konzumáciu alkoholických nápojov a vyjadrujú s ňou súhlas,“ posúdila kampaň komisia, podľa ktorej navyše takýto spôsob komunikácie ohrozuje dobré meno reklamy ako takej a znižuje dôveru v ňu ako službu spotrebiteľovi.

Problematické bolo tiež záverečné tvrdenie zo spotov, že Gas Familia vyrába „najčistejšiu vodku spod Tatier“. Tento superlatív však výrobca nedokázal, a preto jeho použitie bolo neopodstatnené. Práve aj na používanie nepodložených superlatívov sa zameriavala reklamná rada pri vlaňajších úpravách kódexu.

Ako neetickú v minulosti vyhodnotila komisia aj kampaň, ktorú Gas Familia realizovala o pár mesiacov skôr. Vtedy výrobca použil viacero variantov bilbordov s mladými ľuďmi oddávajúcimi sa alkoholickému hýreniu a odviazanej zábave. Išlo o kampaň s claimom „Od Tatier k Dunaju“, This is Locco vtedy pripustil, že zadávateľ chcel, aby kampaň bola šokujúca a kontroverzná, a teda ťažko prehliadnuteľná. Podobný prípad je z tohto pohľadu aj spomínané vianočné pokračovanie kampane.

Mimo pravidiel aj Poštová banka či výrobca oblekov

S využitím superlatívu v kampani má problém aj výrobca odevov Tailor Made, ktorý komunikoval svoje produkty ako „Najlepšie obleky na mieru“. Tvrdenie by smel použiť, ak by ho vedel hodnoverne preukázať, čo je však – logicky – takmer nemožné. Muselo by sa podložiť príslušným prieskumom, výrobca sa však odrazil len od subjektívneho názoru svojich zákazníkov, čo však podľa pravidiel kódexu nestačí.

Reklamná rada posúdila ako neetickú aj komunikáciu Poštovej banky, ktorá v tlačovej správe „Ako ušetriť na poplatkoch za osobný účet“ porovnávali poplatky v jednotlivých bankách, lenže neobjektívne, keďže v ňom nezohľadnila výhody a špecifiká jednotlivých produktov porovnávaných bánk.

„Zadávateľ síce v rámci článku vo všeobecnosti konštatuje, že jednotlivé banky môžu poskytovať v závislosti od jednotlivých produktov výhody, avšak tieto nie sú v konkrétnom porovnaní žiadnym spôsobom uvedené, ani zohľadnené a vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sú tieto informácie komunikované, môže byť priemerný spotrebiteľ uvedený do omylu,“ uviedla v stanovisku AK RPR.

V rozpore s Kódexom komunikovala aj spoločnosť Okay Slovakia, ktorá promovala „nákup bez DPH“. Sťažovateľ poukázal, že to by znamenalo nakupovania so zľavou 20 percent z ceny tovaru, v skutočnosti ale spoločnosť poskytuje len zľavu 16,67 percenta, pretože ide o výšku DPH zo základu dane. To v konečnom dôsledku znamená nákup s DPH so zľavou, a nie nákup bez DPH.

Rada sťažnosť uznala, informáciu síce Okay uvádza na webe aj v reklamnom letáku, nie však v rozhlasovom spote, na ktorý sa podnet vzťahoval.

„Tvrdenie v kampani, ktoré je určené pre bežného spotrebiteľa, že môže nakupovať bez DPH od predajcu, akým je zadávateľ, môže viesť tiež k predpokladu, že existuje zákonná možnosť ako konečný spotrebiteľ nemusí platiť pri svojom nákupe aj DPH, čo nie je pravdivá informácia a AK RPR uvedené nepovažuje ani za primeranú hyperbolu použitú v reklamnej kampani,“ dodala na dôvažok komisia.

Sťažnosť prišla aj masívnu televíznu kampaň Kauflandu so spotom „Z lásky k Slovensku“. Divákovi prekážala forma spotu, ktorá podľa neho navodzuje dojem, že „obchodný reťazec vlastní podniky, ktoré vyrábajú všetok tovar, vlastní polia, kde sa všetko dopestuje...“. Tým mal byť Kaufland prezentovaný ako výrobný podnik, čo sa nezhoduje s realitou.

Reklamná rada v tomto prípade s pripomienkou nesúhlasila, spot podľa nej zrozumiteľne prezentuje posolstvo o tom, že Kaufland je maloobchodná predajná sieť predávajúca potraviny, ktoré sa pre ňu pestujú alebo vyrábajú na Slovensku.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Rada pre reklamu

Diskusia (0 reakcií)