Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Decoy efekt: marketingový „trik“, ktorý zo zákazníkov ťahá viac peňazí

22.08.2019, 15:52 | Veronika Rajničová | © 2019 News and Media Holding

Idete do kina a pred vstupom do sály si ešte chcete kúpiť občerstvenie. V ponuke majú malú, strednú a veľkú kolu. Pýtate si strednú. „Nedáte si rovno tú najväčšiu? Je drahšia len o tridsať centov,“ švitorí predavačka. Ak vás prehovorí, práve na vás uplatnila návnadu menom decoy efekt.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

marketing

Marketingová metóda, ktorú možno sledovať od osemdesiatych rokov minulého storočia, spočíva v tom, že ak má spotrebiteľ na výber tri alternatívy, z toho jedna je významne nevýhodnejšia (v našom príklade je najnevýhodnejšia v pomere ceny a objemu stredná kola), má tendenciu siahnuť po drahšej, no výhodnejšej voľbe. Predstavuje ilúziu zlatej strednej cesty.

Prvýkrát ju opísali akademici Joel Huber, John Payne a Christopher Puto. Ich pohľad stál v protiklade so zaužívaným názorom, že nový produkt pritiahne spotrebiteľskú pozornosť na seba a nemá silu upriamiť ju na staršie produkty v ponuke.

Neprehliadnite

Keď zákazníci dostanú na výber priveľa možností, dôjde k preťaženiu mozgu z množstva možností, čo marketéri nazývajú paradoxom voľby. Viaceré štúdie dokázali, že množstvo volieb zvyšuje úzkosť a brzdí rozhodovací proces.

Aby si spotrebitelia proces rozhodovania uľahčili, volia si jedno kritérium, ako je cena alebo kvantita na ohodnotenie produktu.

Pri využívaní decoy efektu firmy 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy marketing

Diskusia (0 reakcií)