Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Rádioaktívny odpad ako téma umenia

18.10.2019, 15:12 | Javys

Spoločnosť Javys (Jadrová a vyraďovacia spoločnosť) v súčinnosti a s podporu Európskej komisie a jej Joint Research Centra pripravila na Slovensku unikátnu výstavu originálnych artefaktov. Základom každého z nich je obalový materiál - sud, ktorý slúži na prepravu a skladovanie rádioaktívneho odpadu.

  • Tlačiť
  • 0

Diela vytvorili talianski a mladí slovenskí umelci. Tridsať originálnych exponátov bolo verejnosti prístupných v eventovom priestore Mlynica v Bratislave. Celú akciu organizačne zabezpečila agentúra MW Promotion.
Návštevníci mali možnosť vidieť tridsať typizovaných MEVA sudov, ktoré umelci autorsky upravili rôznymi výtvarnými technikami.

Desať sudov umelecky spracovali študenti VŠMU, dvadsať bolo zapožičaných z Talianska. Slovenskí výtvarníci premenili sudy na umelecké diela počas jednodňového workshopu, pričom neboli pri tvorbe v žiadnej oblasti obmedzovaní, a tak vo výsledku prevažovali diela, ktoré kriticky reflektujú dnešnú dobu, predovšetkým s ohľadom na ekológiu a budúcnosť ľudstva.

 

Umeleckú supervíziu nad projektom mala skúsená designérka, Nina Weisslechner. Industriálny priestor Mlynice, kde bola výstava 17. a 18. 10. sprístupnená verejnosti, ocenili aj talianski partneri projektu. Rovnako vyzdvihli aj originálny prístup slovenskej strany, ktorá iniciatívne doplnila zapožičané exponáty o vlastné diela.

Vernisáž, ktorá výstave predchádzala, bola pripravená pre hostí spoločnosti Javys, ktorá si takýmto originálnym a hodnotným projektom pripomenula Deň Energetikov. Vladimír Švigár, riaditeľ Javysu k tomu povedal: „Úprimne sa priznám, že keď nás oslovili kolegovia z Európskej komisie a jej Joint Research Centra, či by sme mali záujem o exponáty umelecky spracovaných obalových materiálov na rádioaktívny odpad, ktorých expozícia sa v Taliansku stretla s mimoriadne pozitívnym ohlasom, nebol som si celkom istý, či je to výstava, ktorá by mohla zaujať aj na Slovensku“.

Jeho obavy sa nenaplnili a výstava jednoznačne zaujala svojich divákov. Celý projekt vrátane on-line kampane zabezpečovala agentúry MW Promotion.

„Jadrová energetika je integrálnou a nezastupiteľnou súčasťou našich životov. Názor a pohľad na ňu je prirodzene rôznorodý. Vizuálne si ju často spájame so žlto-čiernym terčíkom rádioaktívneho nebezpečenstva. Aktuálnou výstavou chceme podnietiť verejnosť k tomu, aby jej pohľad na jadrovú energiu nebol iba čiernobiely (resp. čiernožltý), ale zamýšľali sa o jej problematike v najširšej možnej perspektíve,“ dodal Martin Marko, riaditeľ agentúry.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)