Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Vedci opísali štyri kategórie používateľov Facebooku. Do jednej patrí každý z nás

14.07.2017, 09:22 | Tomáš Czwitkovics | © 2017 News and Media Holding

Kto aktívne využíva Facebook, si určite všimol rozdiely, ako jeho virtuálni priatelia vystupujú na tejto sociálnej sieti. Niektorí zdieľajú milé momentky z rodiny, iní si robia čisté self-promo pre svoje podnikanie alebo budujú imidž facebookového pseudointelektuála.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Nová štúdia autorov zo School of Communication na Brigham Young University tvrdí, že všetci používatelia Facebooku sa dajú rozdeliť do štyroch základných kategórií. A aj keď jeden človek sa môže nájsť aj vo viacerých, na väčšinu ľudí budú pripadať črty jednej z kategórií.

Ako píše portál Quartz, štúdia bola vykonaná na 47 účastníkoch vo veku 18 až 32 rokov (nízky počet respondentov je vraj pri použití tohto typu prieskumu postačujúci), ktorí mali vyjadriť mieru stotožnenia so 48 vyjadreniami o Facebooku.

Budovači vzťahov

Táto skupina používateľov využíva Facebook na to, na čo mala od samého začiatku slúžiť: posilňovanie medziľudských vzťahov. Facebook pre nich predstavuje uzavretú komunitu blízkych, kde si vymieňajú príbehy zo života, vyjadrujú náklonnosť alebo jednoducho pozdravia rodinu. Na Facebook chodia kvôli obrázkom a videám, ktoré často komentujú.

Prezerači výkladov

Pre týchto používateľov je Facebook iba nutná súčasť moderného života. Na sieti sú, lebo tam sú všetci, sami však nepridávajú fotky ani čokoľkvek z osobného života. Virtuálnym priateľom nedávajú lajky ani komentáre. Na Facebooku teda nezanechávajú žiadnu stopu, hoci sa tam občas zastavia - ako keby sa pozreli do výkladu obchodu. Svoj pasívny prístup zdôvodňujú tým, že radšej žijú reálny, ako virtuálny život.

Mestskí vyvolávači

Na Facebook chodia, aby sa podelili o najnovšie informácie, internetové vtipy či zaujímavé články. Je im pritom často úplne jedno, či na nazdieľaný príspevok niekto zareaguje. Facebook v ničom neodráža ich skutočný život a sociálnu sieť nevyužívajú ani na komunikáciu ani na zdieľanie osobných informácií.

Neprehliadnite

Selfies

Presne opačný prípad sú „svojky“. Na Facebook nazdieľajú každý detail zo svojho života a to najmä preto, aby vzbudili záujem okolia. Čím viac lajkov majú, tým sebavedomejšie sa cítia. Pekná fotka v mobile nemá pre nich zmysel, kým ju nezavesia na Facebook.

Podľa štúdie všetky kategórie spája, že prezentovaný obraz na sociálnych sieťach sa nemusí zhodovať s realitou. Budovači vzťahov môžu predstierať, ako sa majú s niekým radi. A vyvolávači sa v skutočnosti boja prejaviť svoj názor a postovanie linkov funguje iba ako bariéra. 

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Tagy facebook, sociálne siete