Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TEDx Bratislava: Konferencia po ktorej je možné všetko

31.05.2010, 15:00 | Eva Vozárová

TEDx nie je hocijaká konferencia. Ľudia sú kvôli nej ochotní zaplatiť 40 eur, odoprieť si víkend a dvanásť hodín počúvať prazvláštnu zmes spíkrov.

  • Tlačiť
  • 0

Je sobota ráno, jedenásť hodín. Víkend, no na prízemí Tower 115 v Bratislave je plno. Vo foyer kancelárskej budovy postáva odhadom 350 ľudí. Niektorí z nich od pondelka do piatku možno pracujú vo firmách sídliacich na poschodiach nad hlavami davu. Že sa im chce vracať sa na to isté miesto aj vo voľný deň… Postávajú v hlúčikoch, vymieňajú si dojmy. Čakajú, kým sa otvoria dvere prednáškovej sály a začne sa ďalšie kolo prednášok na konferencii TEDx Bratislava.

TEDx nie je hocijaká konferencia. Spozná sa to už podľa toho, že stovky ľudí sú ochotné zaplatiť  40 a viac eur, často z vlastných, nie firemných peňazí, odoprieť si víkend a dvanásť hodín stráviť počúvaním ľudí, ktorých dovtedy pravdepodobne nepoznali.

Esencia TED-u.

Uplynulú sobotu sa pred publikom na prvom bratislavskom TEDx stretla mozaika nepravdepodobných spíkrov. 12-ročné dievča rozprávalo úspešným ľuďom z biznisu o tom, že namiesto slohových prác do školy píše radšej romány. V nich totiž jej hrdinovia nemusia rýchlo vyrásť a sú takí, akých ich chce mať. Spisovateľ Daniel Hevier v prednáške obraznej ako báseň prinútil ľudí rozmýšľať o tom, prečo otázky rozširujú obzory. Hovorilo sa o fyzike, o čínskej medicíne, o tom, ako človeka klamú jeho vlastné zmysly, o učení, o divočine a potrebe rozvíjať talenty. Záhradník Ján Šlinský z východu Slovenska vysvetlil, kde zohnať zeleninu a rozpoznať, či “bio” je naozaj bio. “Istý si človek môže byť iba tak, keď sa postaví pred pestovateľa a on mu do očí povie: Nepoužil som nič,” rozprával a publikum mu tlieskalo.

Bratislavský TEDx zostavovali organizátori od začiatku tak, aby v lokálnych podmienkach čo najvernejšie emuloval dojem z pôvodného “veľkého” TED-u. Prestížna konferencia, ktorá sa každý rok koná v Kalifornii, sa snaží posúvať hranice uvažovania stále dopredu. Za roky od jej vzniku na nej hovorili vedci, marketéri a spisovatelia v kombinácii s osobnosťami ako Al Gore, Bill Gates alebo Jamie Oliver. Kombinácia TED, ktorá je skratkou pre technology – entertainment – design, má prostredníctvom biznis lídrov v publiku šíriť do sveta nové myšlienky.

Nakoľko je ale samotné podujatie obmedzené na pár stoviek vybraných hostí, jeho uzavretosť majú pomôcť kompenzovať menšie, nezávisle organizované konferencie formátu TEDx. Ten bratislavský sa pokúsil priniesť kompenzáciu v čo možno najväčšej miere. Skladbou tém a prednášajúcich sa mu to aj podarilo. Spíkri z rôznych oblastí, každý s vlastnou víziou, prekladaní videami z veľkých TED-ov, poskytli publiku dostatok materiálu na premýšľanie. Esencia TED-u bola prítomná.

Skryté perly.

Bez chýb a nedostatkov sa bratislavský TEDx, samozrejme, nezaobišiel. Zvláštne je, že hoci konferencia mala na Slovensku vo formáte veľkého rozmeru premiéru a vznikla výhradne vďaka dobrovoľníkom, nedostatky neboli organizačné. Podujatie klapalo ako hodinky – servis pre účastníkov fungoval, program sa vyhol väčším sklzom a až na zopár drobných háčikov fungovalo všetko aj technicky.

Reálne slabé miesto prvého bratislavského TEDx-u bolo inde. Všimnúť si ho mohli najmä tí, ktorí majú dobre napozerané videá z toho amerického. Odovzdať publiku zásadné myšlienky za dvanásť alebo osemnásť minút – čo boli časové limity pre jednotlivé prednášky – vyžaduje mimoriadne vytrénovaného spíkra. Ťažkým údelom tohto slovenského TEDx-u je nedostatok takýchto rečníkov v okruhu pár sto kilometrov.

Organizátori TEDx Bratislava si to uvedomujú a preto s účinkujúcimi pred podujatím na prednáškach intenzívne pracovali. Myšlienkam, ktoré v sobotu v Heineken Tower Stage odzneli, nechýbala sila ani hĺbka, no v niekoľkých momentoch im predsa len chýbala forma. Zatiaľ čo na “veľkých” TED-och sú publiku servírované perly ducha zabalené do špičkových prejavov, v Bratislave musel perlám stačiť menej sofistikovaný obal. Veľký message, ktorý je svätým grálom oficiálneho TED-u, bol tým pádom na tom bratislavskom pri väčšine tém menej viditeľný. Nájsť sa dal, no v niektorých prednáškach sa bolo nutné chvíľu prehŕňať, kým ho človek objavil.

Nie nutne to ale muselo znamenať prekážku. Diskusie po prednáškach dokázali, že pre publikum TEDx Bratislava vo väčšine prípadov nebol problém si hľadanú pointu z prednášok vydestilovať na vlastnú päsť. Pre spíkrov zas TEDx zažitý na vlastnej koži môže byť návodom, ako v budúcnosti hovoriť ešte lepšie.

Konferencia s dobrým Chi.

Ak sa tak stane a séria TEDx bude v hlavnom meste pokračovať, Bratislava bude mať nádej na nevšednú konferenciu. Nie takú dych vyrážajúcu, ako je tá americká, no na Slovensku veľmi dôležitú. Je možné, že návštevník bežných biznis konferencií, očakávajúci tipy a triky pre firmy, by z nej neodišiel spokojný. No tí, ktorí prišli s hlavou otvorenou, odchádzali s dobrým pocitom.

Na začiatku dňa ľudia postávali pred dverami Heineken Tower Stage a rezervovane očakávali, čo im podujatie prinesie. Na konci dňa ostali v priestore konania TEDx-u dlho po jeho skončení. “Táto konferencia má veľmi dobré Chi,” povedala vo svojej prednáške anglická odborníčka na čínsku medicínu Charmian Wylde. Snažila sa vyjadriť to, prečo sa väčšina prítomných ku koncu dňa usmievala. “Dnes večer je na Slovensku možné všetko,” povedali to isté inými slovami viacerí prítomní. Dojem z prednášok zafungoval. TEDx dokázal ľudí inšpirovať – a naplnil tým to, o čom by TED eventy mali byť. A ukázal, že myšlienky hodné šírenia z podtitulu amerického TED-u nemusia vždy prichádzať iba vo forme zahraničných videí zavesených na webe.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)