Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mediálny magnát Murdoch vyzval Facebook, aby platil za spravodajstvo

24.01.2018, 10:02 | ČTK | pol

Podnikateľ Rupert Murdoch vyzval internetovú spoločnosť Facebook, aby platila mediálnym podnikom za šírenie ich spravodajstva. Mediálny magnát upozornil, že na zisky Facebooku by takéto poplatky mali len malý vplyv, zatiaľ čo novinárom by zabezpečili výrazne priaznivejšie vyhliadky.

  • Tlačiť
  • 0

Facebook by mal podľa R. Murdocha platiť za spravodajstvo podobné poplatky, aké platia poskytovatelia káblovej či satelitnej televízie za prenášané televízne programy, uviedla agentúra DPA.

„Ak chce Facebook rozoznávať ‚dôveryhodné‘ médiá, potom by im mal platiť poplatky za šírenie podobne ako to robia káblovky televíznym vysielateľom. Vydavatelia jednoznačne zvyšujú hodnotu a integritu Facebooku cez svoje správy a obsah, ale zďaleka za to nie sú adekvátne ohodnotení,“ napísal v dlhšom stanovisku R. Murdoch s dôvetkom, že „carriage fees“ by mali pre publisherov viditeľný efekt a Facebooku by finančne neuškodili.

Majiteľ 21st Century Fox a zakladateľ News Corp tak reagoval aj na zverejnené plány Facebooku, ktorý nechá po novom samotných používateľov hodnotiť stránky médií a získané skóre zohľadní spolu s ďalšími faktormi pri tom, koľko ich obsahu zobrazí používateľov v news feede. Skóre bude dostupné verejne.

Murdochova kritika bola komplexná. Pripomenul aj zodpovednosť internetových gigantov za šírenie dezinformácií. „Facebook a Google spopularizovali pochybné spravodajské zdroje vďaka svojim algoritmom. Z nich potom profitujú aj tieto médiá, ktoré účelovo zavádzajú. Pomenovanie tohto problému je jedna vec, ale opatrenia, ktoré obe spoločnosti dosiaľ navrhli, sú neadekvátne – biznisovo, spoločensky aj novinársky,“ dodal R. Murdoch.

Európske tlačové agentúry už minulý mesiac vyzvali, aby boli veľké internetové firmy, ako napríklad Google, Facebook a Twitter, donútené platiť autorské poplatky za využívanie spravodajského obsahu, ktorý im prináša značné zisky.

Agentúry upozornili, že spravodajstvo je po kontakte s príbuznými a priateľmi druhým najdôležitejším dôvodom pre využívanie sociálnej siete Facebook.

Záujem používateľov o spravodajstvo podľa agentúr pomáha internetovým spoločnostiam zvyšovať príjmy z reklamy na úkor tých, ktorí správy vytvárajú.

„Facebook pri mnohých príležitostiach uviedol, že jeho cieľom je stať sa najväčším médiom na svete. A pritom Facebook ani Google nemajú svoju redakciu. Nemajú žiadne spravodajské siete, národné ani medzinárodné. Nemajú žiadne tímy reportérov v Sýrii, ktorí by riskovali život, aby ukázali pravú tvár vojny,“ uviedlo deväť európskych agentúr v decembrovom vyhlásení.

„Ponúkajú používateľom internetu prácu iných zverejňovaním odkazov na ich správy,“ dodali agentúry.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy facebook, Google, Rupert Murdoch

Diskusia (0 reakcií)