Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Médiá chystajú ofenzívu proti Googlu a Facebooku. Nechcú, aby ich oberali o peniaze

12.07.2017, 16:28 | Tomáš Czwitkovics | © 2017 News and Media Holding

Vydavatelia takmer dvoch tisícok online médií v Severnej Amerike, združení v asociácii News Media Alliance, chystajú spoločný postup voči internetovým obrom Google a Facebook.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Aliacia, ktorá združuje rivalov ako New York Times, Wall Street Journal a Washington Post, požiadala americký Kongres, aby mohli spoločne postupovať pri rokovaniach s najväčšími distribútormi obsahu na internete, ktorými sú práve Google a Facebook. Vydavatelia postupujú takto opatrne, pretože bez súhlasu by ich protimonopolné úrady mohli obviniť z kartelovej dohody.

Publisheri chcú spoločnými silami získať lepšiu vyjednávaciu pozíciu pri obchodných rokovaniach s najväčším vyhľadávačom a najrozšírenejšou sociálnou sieťou sveta.

News Corp., pod ktorý patrí aj denník WSJ, vo vyhlásení uviedol, že podporuje snahu „upriamiť pozornosť verejnosti a Kongresu na nesúťažné správanie digitálneho duopolu, najmä v súvislosti so škodlivým vplyvom na spravodajský a infomačný biznis“.

Vydavatelia by chceli dosiahnuť napríklad lepšiu ochranu autorských práv, lepšiu podporu pre predplatné obsahu (Faceboook už rokuje s médiami o možnosti objednávky obsahu priamo cez jeho sieť) a férovejšie delenie tržieb a dát.

Záchrannú sieť uchmatli pre seba

Fakt je, že Googlu a Facebooku patrí čoraz väčší podiel na online reklame, ktorá mala zabezpečiť prežitie tradičných aj nových médií.

Obe firmy však začali ponúkať online reklamu za nižšiu cenu, s lepšími analytickými nástrojmi a možnosťami cielenia naprieč celým internetom, nielen na stránke konkrétneho média.

Reklamné systémy Googlu a Facebooku preto začali priťahovať čoraz viac reklamných rozpočtov. A z toho, čo mala byť záchranná sieť pre klasické médiá, vydavateľom zrazu ostal čoraz menší kus.

Podľa marcovej správy spoločnosti eMarketer patril Googlu v Spojených štátoch vyše 40-percentný podiel na online tržbách, Facebooku o polovicu menej. Spolu teda brali viac ako polovicu investíciu zadávateľov do digitálu, pričom ani na slovenskom trhu nie je situácia odlišná.  

Google dominuje reklame z vyhľadávania, sociálna sieť zas ukrajuje čoraz viac z displejového trhu. Podľa predsedu News Media Alliance Davida Chaverna patrí tomuto duopolu až 70 percent trhu s online reklamou.

Neprehliadnite

Médiá vyrábajú, duopol ryžuje

Vydavateľov to hnevá, pretože majú obrovské náklady na vyrábanie obsahu, ktorý však prináša oveľa väčšie tržby dvom internetovým firmám.

Napríklad sociálna sieť sa stala pre mladých ľudí jedným z najdôležitejších informačných zdrojov. Médiám síce priniesli nové publikum, na druhej strane však trh so spravodajstvom do istej miery podkopali.

Podľa prieskumov používatelia Facebooku a spol. často ani len neregistrujú, z akého média správa pochádza. Do toho sa v rovnakom newsfeede mieša seriózne spravodajstvo s fenoménom fake news. Vydavatelia sa tiež stali otrokmi algoritmu Facebooku, ktorý môže kedykoľvek znížiť zásah, prípadne ho úplne obmedziť. Ako v prípade firiem, ktorých príspevky sa bez zaplatenia už nezobrazujú de facto nikomu.

V Nemecku zas vydavatelia roky bojovali proti službe Google News, ktorá agreguje správy a dokázala vyhľadávať aj v zamknutých textoch.

Ako pripomína D. Chavern z News Media Alliance, vznik duopolu sa dial s nečinne sa prizerajúcimi americkými regulátormi. Protimonipolné úrady schválili, aby Google prevzal reklamné siete Double Click, AdMob a AdMeld, ako aj videoserver YouTube. Facebook zas mohol bez väčších problémov kúpiť Instagram či WhatsApp.

Facebook aj Google dosiaľ celkom šikovne hasili oheň. Google vytvoril niekoľkomiliónové fondy na podporu žurnalistiky. Dva projekty - Sľuby.sme.sk a rozvoj systému plateného obsahu v Denníku N - podporil aj na Slovensku.

To, samozrejme, nie je žiadna kompenzácia diery v tržbách, ktorú médiá hľadali na internete a ktorú im Facebook a Google uchmatli spred nosa. Z grantových peňazí musia zväčša vytvoriť nové projekty a v konečnom dôsledku ide len o imidžovky pre jednu aj druhú stranu, nie vyriešenie biznis modelu.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy facebook, Google, kartel