Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Logo priateľov na Facebooku prešlo malou, ale významnou feministickou zmenou

08.07.2015, 12:43 | Tomáš Czwitkovics | © 2015 News and Media Holding

Po nedávnom takmer nepostrehnuteľnom redizajne loga Facebooku sa zmeny dočkala aj malá ikona dvoch ľudí v hornej časti sociálnej siete, ktorá signalizuje, keď si vás chce niekto pridať ako priateľa.

  • Tlačiť
  • 0

Na ikone sú zobrazení dvaja ľudia – väčší muž a za ním žena v pozadí. Dizajnová manažérka Facebooka Caitlin Winner si logo všimla, keď si prezerala balík takzvaných glyphov. Keď si pozrela samotnú postavu ženy, všimla si, že na ikone má zdeformované plece, zrejme práve preto, aby sa zmestila za muža.

„Nepredpokladala som, že išlo o zlý úmysel, ale iba , že to nedostatočne zvážili. Ako dáma s dvomi robustnými pleciami sa ma to však dotklo,“ napísala C. Winner na stránke Medium.com.

Operácia pleca dizajnérku neuspokojilo a pustila sa do ďalších zmien. Nepáčil sa jej nemoderný účes v štýle Dartha Vadera. Cop jej pripomínal malého hlodavca a tak dospela radšej k účesu v štýle bob. Nasledovali úpravy mužskej postavy, ktorej Caitlin tiež zmenila účes. Vtedy si uvedomila, že Facebook na mnohých iných miestach používa iba jednu ikonu - muža. „To sa mi nezdalo férové a už vôbec nie presné, aby žiadosti o priateľstvo reprezentoval iba muž.

Dizajnérka sa ďalej pustila do poradia, v akom boli postavy zoradené. Na pôvodnej ikone muž stojí pred ženou. „Ako žene, ktorá získala vzdelanie na ženskej vysokej škole, bolo pre mňa ťažké nevidieť v tom symbolizmus. Žena bola doslova v tieni muža, nebola v pozícii, aby mohla predstúpiť.“

Zdroj: Brian Frick / Medium.com

C. Winner sa najprv pokúsila muža aj ženu dať na jednu úroveň, čo však graficky nefungovalo – postavičky vyzerali ako dvojhlavá príšera. Žena, ktorá je iba zanedbateľne menšieho vzrastu. tak predstúpila pred muža. Podobnou zmenou prešla aj ikona Skupín, kde predtým jeden muž stál pred mužom a ženou. Po novom je v popredí ženská postava.

Po celom projekte si Caitlin Winner uvedomila, aká dôležitá môže byť symbolika podobných ikon. „Napríklad, je aktovka najlepší symbol pre prácu? Ktorá časť populácie nosila aktovky v akej ére? Akými inými cestami by sa dala symbolizovať práca a čo by tieto ikony symbolizovali pre väčšinu ľudí na svete?“

Facebook sa snaží byť v otázkach rovnosti ľudí konzekventný. Vlani pridal v rámci vypĺňania osobného profilu v políčku pohlavie vedľa muža a ženy ďalších takmer 60 kategórií, ktorými by sa mohli transsexuálni ľudia. Vlani sa tiež začala ikona zemegule, ktorá otvorí zoznam notifikácií, „otáčať“ podľa lokality používateľa. Pohľad na Ameriky tak doplnilo aj natočenie zemegule na Európu a Afriku, ako aj Áziu a Austráliu.

Príbeh dizajnérky vypovedá aj o tom, ako môžu fungovať pracovné procesy v sociálnej sieti Facebook. C. Winner sa do redizajnu pustila z vlastnej iniciatívy. Keď uložila súbor s ikonami, očakávala nahnevané reakcie ostatných dizajnérov. Namiesto toho sa nové obrázky začali objavovať bez komentára v nových produktoch.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy facebook, feminizmus

Diskusia (0 reakcií)