Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Firma analyzovala 100 miliónov titulkov. Zistila, ktoré clickbaity fungujú najlepšie

12.07.2017, 07:40 | Tomáš Czwitkovics | © 2017 News and Media Holding

Pozrite sa! Šokujúce! 25 spôsobov ako… Kto pravidelne číta internetové médiá, určite si všimol istú schematickosť pri titulkovaní. Niektoré frázy ponúkajú viac či menej zaručený recept, ako sa čitatelia dajú motivovať ku kliku alebo reakcii na sociálnej sieti.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Analytická firma Buzzsumo zanalyzovala 100 miliónov titulkov z online médií, aby zistila, ktoré zo zaužívaných headlinových fráz fungujú najlepšie z pohľadu engagementu. Prieskum prebehol medzi 1. marcom a 10. májom na anglicky písaných médiách a vyhľadával opakujúce sa trojslovné spojenia.

Najvyšší engagement (like a ostatné reakcie, komentár, zdieľanie) dostali frázy, ktoré používajú predovšetkým virálne clickbaitové stránky ako Buzzfeed, Cosmopilitan či Distractify.

1. Will make you

will make you

Zdroj: Facebook

Z pohľadu engagementu vyšla jednoznačne najsilnejšie fráza „will make you“, ktorú slovenské médiá používajú vo forme „vás donúti“.

Podľa Buzzsumo toto spojenie funguje, pretože nestojí na začiatku titulku, ale spája vždy dve informácie: NIEČO donúti čitateľov urobiť NIEČO INÉ.

Titulok tak dáva čitateľom dôvod, prečo by sa o tému mali zaujímať. A zároveň sľubuje priamy dopad, často emocionálnu reakciu.

2. This is why

Na druhom mieste skončila fráza „this is why“, v preklade „pre toto“ alebo „toto je dôvod, prečo“.

this is why

Zdroj: Facebook

3. Can we guess

Túto frázu najčatejšie používa virálny web Buzzfeed pri rôznych absurdných kvízoch, v ktorých sa napríklad snaží uhádnuť vek čitateľov na základe obrázkov jedla.

can we guess

Zdroj: Facebook

Garantovaná emócia!

Rovnako dobré fungujú titulky, ktoré sľubujú čitateľom:

  • emocionálnu reakciu, teda smiech, plač či strach
  • vzbudzujú zvedavosť a dojem, že ide tému, ktorá zamestnáva internet
  • sľubujú vysvetlenie nejakého problému
  • vytvárajú pocit spolupatričnosti

make you cry

Zdroj: Facebook

Čo nefunguje

Najhoršie vyšli z pohľadu engagementu servisné témy, používajúce frázy ako

  • bude pre vás fungovať
  • X jednoduchých trikov

  • koľko bude

  • s malým rozpočtom

  • nezabudnite

  • jednoduché spôsoby ako

Analytická firma pripomína, že tieto frázy nemusia na Facebooku fungovať, pretože ľudia tam nechodia vyhľadávať praktické tipy. Takéto titulky však môžu mať veľmi dobrú pozíciu vo vyhľadávačoch, na stránkach médií, prípadne aj na inej sociálnej sieti ako Pinterest, kam používatelia chodia hľadať inšpiráciu a tipy.

Koniec je rovnako dôležitý…

Slová na konci titulku môžu mať rovnako silný efekt ako úvod. Podľa analýzy aj v tomto prípade vyhrali clickbaitové hyperboly ako:

  • na celom svete
  • práve teraz
  • všetkých čias
  • je epický
  • na internete

...ako začiatok

Okrem všetkých opytovacích a ukazovacích zámien (tento, ako, prečo, čo, tieto)  a čísloviek z listiclov vysoko, až na druhom mieste, skončil Trump.

Čo sa týka čísloviek, podľa analýzy najlepšie fungujú násobky čísla 5, najvirálnejšie zoznamy obsahujú desať položiek, prípadne šťastnú sedmičku. Príliš málo aj príliš veľa položiek môže čitateľov odrádzať od lajkovania príspevkov.

Rovnaké platí aj pre dĺžku titulkov - optimálny počet je okolo 15 slov, pri nižšom aj vyššom počte engagement klesal.

Zdroj: Buzzsumo

Týchto 10 dôvodov vás donúti...

Akú radu si zobrať z výsledkov? Určite sa nimi neriaďte otrocky, radia experti, ktorých oslovila firma Buzzsumo. Titulku treba venovať takmer rovnaký čas ako samému obsahu a headliny treba testovať na konkrétnom publiku. Čo funguje u jednej cieľovky, nemusí u druhej.

„Vždy keď čitatelia vidia titulok, robia v zlomku sekundy výpočet nákladov a výnosov. Je jedno, či sú vo svojej mailovej schránke, na sociálnej sieti alebo vo výsledkoch vyhľadávača. Psychológia je tá istá: stojí táto vec za dve sekundy môjho času?“ hovorí content marketer Andy Crestodina.

Ďalší faktor, ktorý hovorí v neprospech schematického titulkovania, je boj Facebooku proti clickbaitom. Sociálna sieť už urobila niekoľko krokov, aby obmedzila dosah clickbaitových príspevkov, hoci je otázne, či to dokázala spraviť aj pri weboch v inom jazyku ako angličtine.

Prieskum Buzzsumo tiež opomína jeden dôležitý faktor - vysoký engagement sa nemusí rovnať vysokému počtu preklikov. Vyšší počet likeov a zdieľaní síce zvyšuje dosah príspevkov na sociálnych sieťach, publiku však pri virálnych postoch často stačí obsah na samotnom Facebooku - status, náhľadový obrázok a titulok.

Vysoko virálny post tak môže priniesť stránke oveľa menej klikov, ako príspevok bez silného engagementu, no so zaujímavým obsahom.

Celú štúdiu si prečítajte na stránke Buzzsumo.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy buzzfeed, clickbait, virál

Diskusia (0 reakcií)