Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Facebook u nás spúšťa nástroj na kontrolu dezinformácií. Politikov sa to netýka

11.02.2020, 19:00 | Marián Biel | © 2020 News and Media Holding

Hoaxy, zavádzania, polopravdy a najmä ich virálne šírenie je významný problém 21. storočia, ktorému pomohol rozmach sociálnych sietí. Najpoužívanejšia sa po nekončiacej kritike, že pred takýmto neduhom zatvára oči, rozhodla konať. Pred troma rokmi spustila program na kontrolu pravdivosti informácií šírených na Facebooku. Teraz táto služba prichádza aj na Slovensko.

  • Tlačiť
  • 45

Tagy

facebook

Aj doteraz mohli používatelia označovať nejaký status, obrázok, video alebo stránku za nevhodnú, lživú a podobne. Tisíce externých zamestnancov Facebooku to v kombinácii so strojovým učením vyhodnocovali. Občas sa podarilo a takýto obsah stiahli, inokedy cez filter prešiel.

Akási nadstavba takejto kontroly sa snaží učiť používateľov, ako takýto obsah rozoznáva. Už je potrebné aj vysvetliť, prečo sóda bikarbóna naozaj nie je podľa lekárov vhodná na liečbu rakoviny a dokazujú či vyvracajú to tieto a tamtie štúdie a odborné výskumy.

V roku 2016 preto Facebook v spolupráci s partnermi spustil boj proti dezinformáciám. Vytvoril sieť takzvaných fact-checkerov, teda odborných a nezávislých kontrolórov dôveryhodnosti zdieľaných informácií. Cieľom je čo najviac klamlivého obsahu identifikovať, minimalizovať a informovať o jeho škodlivosti. Prípadne rovno odstraňovať.

Označenie klamlivého obsahu na FacebookuZdroj: Facebook

Ako to funguje

Facebook už má 54 takýchto partnerov po celom svete. Ide o nezávislé organizácie a inštitúcie, ktoré sú členmi renomovanej IFN – International Factchecking Network. Pre Slovensko sa takýmto partnerom stala Agence France-Presse (AFP). Zastrešuje kontrolu informácií aj v Poľsku a Česku.

Kontrolu obsahu na Slovensku bude mať na starosti ich zamestnanec, skúsený bývalý nemenovaný slovenský novinár. Na otázku, či to stačí, zástupca AFP potvrdil, že v Poľsku sú dvaja administrátori a stíhajú reagovať na všetky podnety. V priemere im vyvrátenie poloprávd, hoaxov alebo pseudovedeckých článkov trvá podľa závažnosti a komplexnosti od dvoch hodín do piatich dní.  

Úlohou tohto fact-checkera bude reagovať na podnety od používateľov Facebooku, ale fungovať môže aj proaktívne. Modrá sociálna sieť pre tento program vytvorila aj nové používateľské rozhranie, ktoré nebude pôsobiť reštriktívne, skôr výchovne.

Guido Buelow predstavuje Facebook Fact Checking pre SlovenskoZdroj: Facebook

Mimochodom, už dlhšie u nás funguje funkcia zobrazovania základných informácií o stránke, ktorá nejaký obsah šíri. Stačí kliknúť na malé „i“ vpravo dole pri hlavnej fotografii statusu. Používateľ sa dozvie charakteristiku stránky, kedy bola založená a kedy tento status vytvorila.  

Po novom pribudne viac informácií o tom, prečo ide o dezinformáciu. Nad fotografiou alebo videom bude upozornenie, že ide o klamlivú správu skontrolovanú nezávislým fact-checkerom. Nižšie bude ikona s nápisom „Pozrite sa prečo“ s vysvetlením. To má formu odkazov na skontrolované články, ktoré tému vysvetľujú.

Zaujímavá funkcia je aj upozornenie pred šírením takéhoto klamlivého článku. Facebooku najprv upozorní, že existuje správa o pravdivosti od jedného či viacerých fact-checkerov. Stále tam ostane možnosť zdieľať tento obsah napriek tomu.

Facebook bude obsah označený za klamlivý posúvať na nižšie priečky, inak povedané, uvidí ho oveľa menej ľudí a tieto statusy sa nebudú objavovať medzi odporúčanými a podobne. Ak ich budú šíriť Facebook stránky, môžu byť následne odstrihnutí od príjmov z reklamy.

Tento program, samozrejme, dovoľuje dotknutej strane odvolať sa. Väčšinou stačí jednoduché kontaktovanie partnera pre daný región. V tomto prípade teda jednoduchý e-mail pre AFP.

Takto vyzerá fact-checking v slovenčineZdroj: Facebook

Politikov sa to netýka

Zástupcovia Facebooku prízvukujú, že všetky tieto snahy zohľadňujú právo na názor a ich cieľom je nájsť tú správnu rovnováhu medzi blokovaním lží a rešpektovaním práva na vyjadrenie názoru. Aj z toho dôvodu má výnimky v tomto programe.

Fact-checking sa netýka satiry, subjektívnych názorov ani statusov a reklám politikov. Práve za posledný menovaný aspekt si Facebook vyslúžil kritiku. Veď práve politici majú často veľký počet sledovateľov na sociálnych sieťach, a tak ich názor má silný dosah. Ako autority pridávajú zdieľaným informáciám na vážnosti a dôveryhodnosti. Často však dochádza k zneužívaniu statusu politika na vedomé či nevedomé rozširovanie dezinformácií.

Facebook deklaruje, že do tejto oblasti by nemal zasahovať. Viceprezident komunikácie Facebooku Nick Clegg pre Business Insider povedal: „Nemyslíme si, že je našou primeranou úlohou riadiť politické debaty a brániť politickému prejavu osloviť publikum a byť predmetom verejnej diskusie a kontroly.“

Zdroj: Flickr

  • Tlačiť
  • 45

Tagy facebook