Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Facebook prelomil mlčanie o teste na Slovákoch. Explore má trvať mesiace

24.10.2017, 12:07 | Tomáš Czwitkovics | © 2017 News and Media Holding

Keď Facebook minulý týždeň rozšíril novú funkciu Explore Feed (Prieskumník) aj na desktopy, u väčšiny svetových médií to nespôsobilo takú revolúciu ako na Slovensku. Na mnohých trhoch je totiž Explore iba doplnková funkcia, ponúkajúca obsah nových stránok, ktoré používatelia dosiaľ nesledovali.

  • Tlačiť
  • 14

Tagy

facebook

Na Slovensku sa však novinka postarala o značný rozruch. Do Explore Feedu sa presunul kompletný obsah profilov, ako sú médiá, stránky ako Zomri či účty osobností, a v hlavnom news feede ostali iba príspevky od facebookových priateľov. To malo okamžite výrazne negatívny dopad na dosah príspevkov na sociálnej sieti.

Viaceré weby, medzi nimi Guardian, The Next Web či Mashable, si tento fenomén teraz všimli a za posledných 24 hodín sa zverejnilo niekoľko článkov, upozorňujúcich na veľké riziko, ktoré by mohlo z tohto kroku plynúť pre vydavateľov.

Viaceré niesli titulky ako Test Facebooku na Slovensku zabíja reach, je varovaním pre všetky médiá, Vydavateľom sa naozaj nebude páčiť najnovší test news feedu či Facebook testuje rozdelený news feed, ktorý by mohol byť pre vydavateľov katastrofálny. Na prepad engagementu médiá upozornil editor Denníka N Filip Struhárik článkom na Medium.com.

Môže to trvať mesiace

Po tom, čo Facebook oslovili viaceré zahraničné weby, Facebook zareagoval aj v oficiálnom blogposte. Šéf news feedu Adam Mosseri uviedol, že cieľom testu je pochopiť, či ľudia chcú vidieť oddelene osobný a verejný obsah.

Facebook podľa neho zatiaľ neplánuje zaviesť túto funkciu celosvetovo, na vybraných trhoch (okrem Slovenska to sú Srí Lanka, Bolívia, Srbsko, Guatemala a Kambodža) však testy majú prebiehať niekoľko mesiacov, „aby sme pochopili, čo najlepšie funguje pre ľudí aj vydavateľov“.

A. Mosseri poprel, že by cieľom testu malo byť donútiť médiá, aby viac platili za zviditeľnenie obsahu v news feede. „V súčasnosti neplánujeme (...) spoplatniť stránkam celú distribúciu v news feede alebo v Prieskumníkovi.“ To A. Mosseri označil za chybnú interpretáciu.

Fakt je, že vydavateľom okamžite výrazne klesol organický dosah a tým aj kliky z oficiálnych profilov. A tak to aj ostane, ak si používatelia nezvyknú v nasledujúcich týždňoch na prepínanie sa medzi news feedom a Explorom.

Navyše, v Explori je obsah stránok pod ešte väčším konkurenčným tlakom. Facebook totiž aj na tých trhoch, kde presunul obsah médií do Prieskumníka, začal do tohto nového feedu primiešavať obsah stránok, ktoré používatelia nesledujú. Ak si médiá budú chcieť udržať tie zobrazenia zo sociálnych sietí, aké mali dosiaľ, jedinou cestou je zvýšiť rozpočty na boostovanie článkov.

Ako kto klesal

Jednoznačný trend po zavedení Prieskumníka bol pokles dosahu príspevkov a tým aj engagementu, teda zdieľania, lajkovania či komentovania, a to vo vysokých desiatkach percent.

Dopad na pokles návštevnosti to mohlo mať v závislosti od toho, aký podiel trafficu má stránka zo sociálnych sietí. Pri klasických spravodajských médiách to môže byť menej, pretože gros návštevnosti pochádza z hlavnej stránky či newslettrov.

Naopak weby pre mladých či stránky, ktoré vyslovene vyrástli na Facebooku, môžu mať aj nadpolovičný podiel návštevnosti z Facebooku (ostatné sociálne siete majú u nás minimálny prínos).

Počet zobrazení 29 sledovaných médií klesol podľa AIMmonitora minulý týždeň oproti predchádzajúcim siedmim dňom o 6,6 percenta.

O 10 a viac percent klesli viaceré weby závislé od Facebooku, ako napríklad Emefka (-25 %), Startitup (-23 %), Fičí.sk (-18 %), Interez.sk (-12 %) či Noizz.sk (-12 %), z tejto kategérie Refresher.sk klesol iba o necelých šesť percent. Najviac, o vyše tretinu klesol počet zobrazení spravodajského webu TV Joj Noviny.sk.

Ide zatiaľ len o krátkodobé porovnanie, na ktoré môže mať vplyv veľa faktorov (úspešnosť článkov, veľké udalosti, počasie a iné).

Vývoj týždenného počtu zobrazení v týždni 16. - 22. októbra 2017
(Súhrnný počet pageviews, medzitýždňové porovnanie)
PV %
cas.sk 30 701 481 -8,95
topky.sk 28 372 902 0,49
sme.sk 21 545 310 -1,59
aktuality.sk 16 387 422 -2,27
pluska.sk 13 026 299 -0,46
hnonline.sk 11 741 979 -2,94
pravda.sk 7 040 245 -0,95
markiza.sk 3 729 274 8,81
joj.sk 3 352 887 -7,58
dennikn.sk 2 960 379 2,74
webnoviny.sk 2 650 536 -25,95
tvnoviny.sk 2 568 129 5,65
refresher.sk 1 862 493 -5,68
etrend.sk 1 614 762 1,31
dobrenoviny.sk 1 377 978 -2,82
interez.sk 1 250 045 -12,19
zive.sk 932 783 4,10
startitup.sk 873 632 -23,45
dnes24.sk 872 167 -8,28
europa2.sk 857 091 10,21
emefka.sk 807 008 -24,79
noizz.sk 723 874 -11,72
noviny.sk 612 386 -34,19
funradio.sk 601 862 2,01
teraz.sk 492 154 -24,88
expres.sk 461 183 4,85
ta3.com 432 777 -13,61
daybyme.com 260 010 -0,64
fici.sk 127 485 -18,35
PRAMEŇ: AIMmonitor, Mediálne.sk
  • Tlačiť
  • 14

Tagy facebook