Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Denník N odhalil falošných diskutérov. Pomáhajú klientom agentúry, tá to odmieta

26.10.2018, 19:50 | reb | © 2018 News and Media Holding

Denník N poukázal na falošných diskutérov na Facebooku, ktorí majú aktívne pomáhať firmám spolupracujúcim s reklamnou agentúrou PR Clinic. Tí istí používatelia komentujú aj príspevky kandidáta v komunálnych voľbách Martina Borguľu.

  • Tlačiť
  • 2

Denník N uverejnil rozsiahly článok, v ktorom uviedol výsledky mapovania troch desiatok podozrivých účtov. Zistil, že niektorí diskutéri majú fotku ukradnutú z internetu, iní sa zaregistrovali na Facebooku v približne tom istom čase a ďalší pôsobili v minulosti na sociálnej sieti pod iným menom.

Pochvalné komentáre diskutérov, ktoré reagujú na tie kritické, svietia pod príspevkami nezávislého kandidáta na starostu bratislavského Starého Mesta M. Borguľu. „Sledujem vás už dlhšie a máte vo svojich plánoch jasno,“ cituje denník jeden z nich. Tí istí diskutéri kedysi podporovali aj Rudolfa Kusého, ktorý kandidoval za bratislavského župana.

M. Borguľa vraj o niečom podobnom vedomosť nemá. „Neviem o tom, že by skupina falošných účtov sústavne komentovala moju stránku, ako píšete. Ja sa snažím osobne zapájať do diskusií s ľuďmi a odpovedať na ich otázky, pretože pokladám za veľmi dôležité, aby som to bol ja, nie niekto iný, kto komunikuje s ľuďmi. Neriešim to, kto komentuje moje statusy,“ uviedol pre Denník N.

Denník zverejnil koláž niektorých účtov falošných diskutérov

S Facebookom má Borguľovi pomáhať interný online marketingový manažér, no tvrdí, že so žiadnou externou agentúrou nespolupracuje. Politik však nevedel denníku vysvetliť, prečo sa tieto komentáre zbierajú práve v období pred voľbami.

Spoluprácu s PR Clinic vylúčil, hoci sa tie isté mená objavujú aj pod príspevkami jej klientov. Šéf agentúry Juraj Danielis taktiež tvrdí, že s kandidátom na starostu Starého Mesta nič nemá.

Podpora viacerých klientov PR Clinic

Denník N v článku uvádza, že PR Clinic pomáhala s komunikáciou aj Asociácii zábavy a hier. Spomínaní podporovatelia M. Borguľa zverejňovali komentáre, v ktorých ostro kritizovali myšlienku zrušiť hazard. Ozývali sa pod príspevkami niektorých regionálnych politikov, ktorí chceli opatrenia presadiť.

J. Danielis sa podľa Denníka N bráni, že jeho agentúra sa už téme hazardu nevenuje. Avšak rovnakí falošní diskutéri aktívne podporovali na sociálnej sieti aj firmu AAA Auto, ktorá je dlhoročným klientom PR Clinic.

Falošní diskutéri obhajovali AAA Auto aj pod článkom TRENDUZdroj: Denník N

Agentúra spolupracovala aj s dopravcom Slovak Lines, no ukončila ju na jar tohto roka a podľa denníka ju odvtedy falošní diskutéri ignorujú.

Falošné účty pomáhali bývalým či súčasným klientom PR Clinic okrem komentovania aj zdieľaním príspevkov. Dialo sa tak napríklad pri Plzeňskom Prazdroji.

Menované spoločnosti rázne odmietli podporu týchto diskutérov, autobazár AAA Auto odmietol na otázky denníka reagovať a k veci sa vôbec nevyjadril.

Okrem spomenutých firiem sa agentúra stará aj o komunikáciu automobilky Volkswagen. Falošní diskutujúci ju aktívne bránia na stránke Moderných odborov VW. Aj Volkswagen sa radí k ostatným a toto tvrdenie odmieta.

„Žiadne spomínané aktivity nerealizujeme a nemáme o nich znalosť. Od aktivít uvedených vo vašej otázke sa dištancujeme,“ povedal šéf agentúry J. Danielis. „Sme radi, že sa o tejto téme hovorí – a treba otvorene pomenovať, že tento spôsob reputačného manažmentu sa na trhu vyskytuje pomerne bežne – vidíme to na mnohých stránkach. Je to fakt, ktorý našej branži sťažuje prácu,“ dodal neskôr.

Reaguje APRSR aj konkurencia

Na článok reagovala aj Asociácia public relations Slovenskej republiky (APRSR). „Asociácia public relations SR rezolútne odmieta takéto neetické praktiky, ktoré v PR profesii nemôžu byť akceptované. V najbližších dňoch zvolávame mimoriadne zasadnutie, na ktorom požiadame PR Clinic o detailné stanovisko a jasné vysvetlenie. To bude následne posudzovať Etická komisia APR SR, na ktorú pozveme viacerých externých odborníkov. O zistených výsledkoch, opatreniach a ďalších krokoch budeme informovať,“ uviedla Jana Šimeková, generálna sekretárka asociácie.

Kritiku už voči PR Clinic vzniesla už aj agentúra Seesame, ktorá je podľa tržieb najväčšou domácou PR agentúrou. Stanovisko zverejnili Michaela Benedigová a Peter Jančárik na firemnom blogu. „Takáto praktika nepatrí do sveta PR. Falošní diskutéri sú niečo, čo diskvalifikuje akúkoľvek firmu alebo organizáciu z infoscény a radí ju medzi dezinformačnú stoku. Ak dnes konšpirátori tvrdia, že mainstream klame rovnako ako všetci, tak toto im dalo lacnú muníciu,“ píše sa vo vyhlásení.

Seesame založil projekt Konšpirátori.sk spolu s digitálnou agentúrou NetSuccess. Venuje sa odhaľovaniu stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom. Členom jej hodnotiacej komisie je aj redaktor Denníka N Filip Struhárik, ktorý je autorom článku o falošných diskutéroch.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy AAA Auto, Denník N, Plzeňský Prazdroj, PR Clinic, Slovak Lines, Volkswagen