Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Boj o reklamné príjmy. Sme začalo blokovať obsah používateľom s adblockom

10.10.2018, 14:52 | Martin Poláš | © 2018 News and Media Holding

Používatelia, ktorí si rozšírením blokujú internetové reklamy v prehliadači, sa už nedostanú k obsahu na spravodajskom portáli Sme.sk. Vydavateľstvo Petit Press sa ku kroku odhodlalo v priebehu septembra v snahe minimalizovať odliv inzertných príjmov.

  • Tlačiť
  • 5

S takzvanými adblockmi na strane používateľov bojujú vydavatelia na celom svete, výnimkou nie sú ani slovenské médiá, ktoré žijú prevažne z reklamy.

Sme je podľa všetkého prvým z najväčších portálov, ktorý používateľom blokujúcich reklamy znemožnil prístup k obsahu.

Rovnaký postup už v minulosti zvolili aj viaceré zahraničné médiá po tom, čo sa počet používateľov blokujúcich reklamy zvyšoval a trend nepomáhala veľmi zvrátiť ani edukačná kampaň.

Financial Times napríklad v rámci nej vynechával v článku úmyselne slová, aby demonštroval, že tak ako vypustené výrazy v texte chýbajú čitateľom, vydavatelia čelia výpadkom v príjmoch kvôli používaniu adblockov.

Povoliť reklamu, alebo predplatiť 

Kým doteraz na Sme.sk používateľa s adblockom „vyrušila“ obrazovka s vysvetlením, že médiá žijú z reklamy a prosba v mene šéfredaktorky či jej zástupcu, aby si z tohto dôvodu reklamy povolili, aktuálne už čitateľ blokujúci reklamu nevidí článok a vybrať si môže z dvoch možností – buď si reklamu povolí, alebo si Sme.sk predplatí.

„Váš adblock nechá zmiznúť reklamy. A spolu s ním aj tisícky eur na tvorbu obsahu. Povoľte, prosím, bannery na Sme.sk alebo si kúpte nové predplatné Sme.sk bez reklamy,“ píše sa vo výzve, ktorá prekrýva článok.

Neprehliadnite

Pri možnosti „povoliť reklamu“ sa používateľ dostane k návodu, ako web Sme pridať na takzvaný „white-list“, teda zoznam webov v prehliadači, kde reklama blokovaná nie je.

V prípade predplatného pripravilo vydavateľstvo špeciálnu ponuku nad rámec klasického paywallu odomykajúceho prémiové články. Jednotlivé varianty v ňom okrem prístupu k platenému obsahu navyše vypínajú reklamu.

Sme – blokovanie obsahu pre používateľov s adblockomZdroj: Mediálne.sk

Kým klasické ročné predplatné na Sme.sk stojí 29 eur, rovnaké predplatné s vypnutím reklám vychádza na 39,90 eura. Podobne je navýšené aj predplatné na kratšie obdobie štyroch týždňov – s vypnutím reklám stojí päť eur, kým bežne, teda s povolením reklám, si vydavateľstvo pýta štyri eurá.

Sme ponúka po novom aj samostatne vypnutie reklám na desktopovej verzii, bez prístupu k platenému obsahu. Teda akýsi „oficiálny adblock“, ktorý vydavateľovi výpadok príjmov nahradí. Na štyri týždne stojí služba dve eurá, na celý rok 19,90 eura.

Petit Press zatiaľ nechce povedať, ako sa uvedená stratégia prejavila v správaní používateľov, teda aká časť z nich si adblock odinštalovala respektíve prešla na predplatné alebo variant so spoplatnením vypnutím reklamy. Podľa člena predstavenstva vydavateľstva Petra Mačingu je po dvoch týždňoch od spustenia blokovania obsahu pre používateľov s adblockom ešte priskoro na hodnotenie.

Samotnému rozhodnutiu podľa manažéra vydavateľstva predchádzala analýza. „Keďže sme sa cez sezónu dostávali do stavu, kedy nám chýbalo reklamné inventory hlavne pre formáty Gate/Branding, boli sme nútení začať situáciu riešiť. Z výskumov nám vyšlo, že existuje skupina ľudí, ktorá je ochotná podporiť vydavateľa platbou za vypnutie reklamy,“ hovorí.

Vypnutie reklám otestovali v aplikácii 

V aplikácii pre iPhone má Sme produkt vypnutia reklamy už vyše troch rokov. „Takmer tretina predplatiteľov v aplikácii pre iPhone má zaplatenú jednu z verzií bez reklamy. Buď ako samostatný produkt, alebo s predplatným prístupu k obsahu,“ približuje P. Mačinga.

Koľko používateľov chodí na Sme.sk so zapnutím adblockom momentálne, vydavateľstvo neprezentuje. „Na desktope sme pred zavedením edukačnej kampane pred rokom mali približne 25 percent PV blokovaných,“ dodáva P. Mačinga, ktorý pripomína, že reklama stále tvorí vyše 80 percent príjmov Sme.sk. Zvyšok sú najmä príjmy od platiacich používateľov, ktorých momentálne Sme eviduje 33-tisíc.

Podľa analýzy Digital News Report dosahuje podiel používateľov na Slovensku využívajúcich adblock 23 percent. Medziročne sa zvýšil o jeden percentuálny bod. Celosvetový priemer je vyšší, dosahuje 27 percent. V Európe je v tomto ohľade lídrom Grécko so 42 percentami používateľov blokujúcich reklamy.

Takzvané adblocky pripravujú publisherov o milióny eur z reklamy. Britská asociácia združujúca vydavateľov denníkov Guardian, Telegraph či časopisov Vogue, GQ a Wired vypočítala, že jej 14 členom vlani vzala 13,7 milióna libier, čo je medziročne o 27 percent viac. Britské médiá evidovali na desktope 30 percent používateľov s adblockom, na mobiloch výrazne menej – 1,3 percenta, takisto však išlo o rastovú tendenciu.

Nemecké vydavateľstvo Axen Springer sa s vývojárom najpoužívanejšieho doplnku na blokovanie reklamy pustilo pred časom do súdneho sporu, no neuspelo. Súd sa postavil na stranu výrobcu adblocku

  • Tlačiť
  • 5

Tagy AdBlock, Petit Press, Sme