Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vyjadrenie Asociácie digitálnych marketingových agentúr k webu SNG

03.01.2012, 11:45 | ADMA

  • Tlačiť
  • 0

Pred niekoľkými mesiacmi Slovenská národná galéria (SNG) pripravila v spolupráci s Jurajom Sukopom redizajn svojej webstránky. Do médií sa táto informácia dostala pred niekoľkými dňami – najmä kvôli cene, za ktorú bol redizajn realizovaný. Keďže sa ako asociácia snažíme o profesionalizáciu odvetvia digitálneho marketingu na Slovensku, pripravili sme niekoľko postrehov k samotnému redizajnu.

Novú web stránku SNG nepovažujeme za krok správnym smerom. Diskutovať o tom, či je pekná alebo nie, je bezpredmetné. Obsahuje totiž viacero technických, logických a dizajnových chýb. Navyše, cena za takýto web by mala byť výrazne nižšia.

Vizuálny koncept by sa mal podriadiť funkčnosti, nie naopak

Dizajn web stránky by mal zohľadňovať nielen výzor, ale aj jej prehľadnosť, použiteľnosť a jednoduchosť ovládania. Pri príprave nového webu SNG ale tvorcovia stavili viac na vizuál, ako na tieto aspekty. Každá web stránka by mala byť robená pre návštevníkov, nie zadávateľov alebo tvorcov.

Práve preto je už v súčasnosti štandardom robiť pri príprave nových web stránok testy použiteľnosti, ktoré pomôžu odstrániť väčšinu základných chýb v ovládaní a logike. Nechceme napádať tvorcu konceptu. Medzi dizajnom a webdizajnom je ale veľký rozdiel. Preto je lepšie spoľahnúť sa pri tvorbe webových stránok na profesionálov, ktorí sa takejto činnosti venujú. Umelecké vyžitie je lepšie nechať na kampane k jednotlivým výstavám.

Obsah je niekedy dôležitejší ako vizuálny koncept


Web stránka SNG by mala slúžiť predovšetkým jej návštevníkom, resp. záujemcom o návštevu. Tí potrebujú vedieť kedy je galéria otvorená, kde ju nájdu a čo ponúka. Nájsť otváracie hodiny je relatívne jednoduché, odkaz na mapu a adresu je ale nefunkčný Zorientovať sa v aktuálnych výstavách a ďalšom programe je mimoriadne komplikované. Tieto informácie by mali byť na stránke najdostupnejšie – jedná sa predsa o hlavnú činnosť SNG. Bežným štandardom je, že sú tieto informácie k dispozícii na jednej stránke spolu s kalendárom výstav. Príklady:

http://www.ngprague.cz/cz/10/sekce/vystavy/

http://albertina.at/en/exhibitions

http://www.moma.org/explore/exhibitions

http://www.nationalgallery.org.uk/whats-on/exhibitions/

Aj pri textoch platí, že prehnaná kreativita skôr škodí. Už len názvy položiek menu sú vybrané nesprávne – pre návštevníka sú ťažšie pochopiteľné, z hľadiska optimalizácie stránky pre vyhľadávače tiež nie sú vhodné.

Niekoľkonásobne nadsadená cena


Cena web stránky sa väčšinou skladá z dvoch častí – kreatíva (návrh vizuálneho konceptu, myšlienky webu) a spracovanie (informačná architektúra, programovanie, texty, korekcie, preklady, testovanie použiteľnosti, optimalizácia pre vyhľadávače, atď.). Na Slovensku sa ceny profesionálnych web stránok pohybujú od 2 000 € vyššie. Čím náročnejšia je tvorba, tým vyššia je cena.

V prípade webu SNG sa ale na prvý pohľad jedná o jednoduché technické riešenie. Nájdeme na ňom navyše viacero technických chýb. Web takmer vôbec nebol optimalizovaný pre vyhľadávače. Nie sú na ňom žiadne doplnkové funkcie ako internetová galéria vystavených diel, či kalendár výstav. Vyhľadávanie je z nepochopiteľných dôvodov riešené cez komerčnú spoločnosť (Google), čo na webe národnej galérie nie je vhodné. Do angličtiny je preložený asi na 50 %, ostatné jazyky (napríklad nemčina alebo maďarčina) úplne chýbajú. Ak teda bolo predmetom dodávky iba to, čo máme v súčasnosti možnosť vidieť a za webom nie je ďalšie technické riešenie, myslíme si, že cena bola výrazne nadsadená.

O Asociácii digitálnych marketingových agentúr

ADMA je záujmové združenie najväčších slovenských agentúr, ktoré sa venujú digitálnemu marketingu. Jej úlohou je rozvíjať slovenský trh digitálneho marketingu, vytvárať štandardy a vzdelávať verejnosť v tejto oblasti. ADMA bola založená v roku 2011 ôsmymi agentúrami: core4, digita.sk, MUW Digital, paravan interactive, SCR Interactive, TRIAD Advertising, VISIBILITY a ZARAGUZA Digital.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)