Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

KPMG: Vianoce sú pre e-shopy zlatou baňou

13.12.2018, 13:59

Takmer polovica zástupcov e-shopov na Slovensku očakáva, že ich obrat sa v predvianočnom období zvýši o viac ako 20 percent. Zároveň sú presvedčení, že nadchádzajúce sviatky im prinesú ešte vyššie obraty, ako tie minulé.

  • Tlačiť
  • 0

V roku 2018 slovenské e-shopy najviac prostriedkov vložili do propagácie, najvyšší dopyt zaznamenávajú práve v čase Vianoc a pri investícii do online reklamy. Tieto zistenia vyplynuli z prieskumu, ktorý po tretíkrát zrealizovala spoločnosť KPMG v spolupráci s agentúrou ui42.

Zvýšenie obratu v čase Vianoc očakáva deväť z desiatich slovenských e-shopov. Štyria z desiatich respondentov sa dokonca v prieskume vyjadrili, že očakávajú zvýšenie obratu počas týchto Vianoc oproti minuloročným o viac ako 30 percent.

Vianočné sviatky sú považované predstaviteľmi e-shopov za top faktor, ktorý zvyšuje dopyt po ich tovaroch a službách. Vyjadrilo sa tak 36 percent opýtaných. Na druhom mieste sa umiestnila takzvaná PPC reklama, teda online reklama, kde zadávateľ platí za klik na stránku promujúcej spoločnosti. Na tretej priečke sú súťaže na sociálnych sieťach.

Tretina respondentov prieskumu KPMG a ui42 sa domnieva, že ich najväčšou konkurenčnou výhodou je zákaznícky servis. Z vrcholu rebríčka tak odsunul na druhé miesto širší sortiment, ktorý tento rok spomenulo ako svoju top výhodu 21 percent opýtaných.

„Ľudia sú pred Vianocami často presýtení nakupovaním v nákupných centrách. Preto ak poznajú e-shop, ktorému dôverujú alebo ich osloví s jedinečnou ponukou, tak uprednostnia zadováženie darčekov z pohodlia domova. Zároveň je to pre nich unikátna šanca svojím servisom a zákazníckym prístupom získať si priazeň spotrebiteľa aj pre ďalšie nákupy,“ konštatuje Ivana Mazániková, partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu.

Na prilákanie širšej zákazníckej základne 44 percent e-shopov investovalo za rok 2018 najviac prostriedkov do propagácie. Marketing sa tak v tejto otázke umiestnil na prvej priečke už po tretíkrát. Ďalšia takmer tretina opýtaných zainvestovala najviac do dizajnu a funkcionality svojho online obchodu.

Podľa výsledkov spomínaného prieskumu vznikajú slovenské e-shopy najmä z túžby mať vlastné podnikanie. Vyjadrilo sa tak 44 percent respondentov, čím sa tento faktor po minuloročnom prepade vrátil na prvú priečku z roku 2016.

„Z našich skúseností vyplýva, že e-shopy si dnes zakladajú skôr skúsenejší ľudia s praxou v ‚klasickom‘ zamestnaní. Mať vlastné podnikanie pre nich znamená možnosť sa realizovať, a zároveň určitú časovú flexibilitu,“ vysvetľuje Martin Krupa, spoluzakladateľ ui42.

Zaujímavým zistením je, že slovenské e-shopy majú globálne ambície. V horizonte dvoch rokov plánuje expanziu na ďalšie trhy 42 percent opýtaných, ďalších 30 percent to zvažuje.

KPMG prieskum medzi e-shopmi sa uskutočnil v spolupráci s agentúrou ui42 v rámci projektu MastersGate formou online dotazníka na vzorke 105 respondentov. Oslovení boli zástupcovia e-shopov na Slovensku, ktoré ponúkajú široké spektrum produktov i služieb. Medzi respondentami boli tak zástupcovia etablovaných, ako aj začínajúcich e-shopov. Zber dát prebiehal v mesiacoch október a november 2018.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)