Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Bývalému redaktorovi Trendu hrozí päť rokov za mrežami

03.09.2014 | Zuzana Petková | © 2014 News and Media Holding

Polícia obvinila novinára Dušana Karolyiho za článok Prešovská Hlava XXII publikovaný v týždenníku Trend z ohovárania. Hrozí mu väzenie.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 7

“Pre uvedený prečin je v Trestnom zákone sadzba jeden až päť rokov trestu odňatia slobody,” potvrdil hovorca krajského riaditeľstva polície v Prešove Daniel Džobaník.

Reportér vlani v auguste písal o kauze bývalého príslušníka Úradu boja proti organizovanej kriminalite (ÚBOK) Jaroslava Dujavu, ktorý bol podozrivý zo zneužívania právomocí verejného činiteľa. Prokuratúra ho pred takmer desiatimi rokmi obžalovala. Novinár upozornil, že prešovský súd tak dlho nekonal, že skutok Jaroslava Dujavu a troch policajtov sa stal premlčaný. “Prípad z Prešova ukazuje zúfalú hĺbku suterénu, do ktorého sa vymožiteľnosť práva prepadla,” napísal vlani D. Karolyi.

Trestné oznámenie v súvislosti s textom podal Jaroslav Dujava. Napriek tomu, že novinár neuvádzal jeho plné meno, mal mu podľa vyšetrovateľa prešovskej polície Antona Marcinčina spôsobiť spoločenskú aj pracovnú ujmu. Konkrétne napríklad tak, že Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, kde pracoval ako externý doktorand, neuzavrela s Jaroslavom Dujavom pracovnú zmluvu na ďalší školský rok.

D. Karolyi podal voči uzneseniu o trestnom stíhaní sťažnosť na prokuratúru. Okresný prokurátor ju zamietol. V odôvodnení uviedol aj fakt, že Jaroslav Dujava nedostal dostatočný priestor na vyjadrenie.

Mediálne.sk oslovilo Jaroslava Dujavu. V stanovisku, ktoré zaslal písomne, zdôraznil, že trestné oznámenie nepodal proti konkrétnym osobám, ale na neznámeho páchateľa. “Verejne prezentované informácie vnímam ako cielene namierené proti mojej osobe a posudzujem ich nielen ako nepríjemný spoločenský jav, ale hlavne ako závažný spôsob zásahu do mojich práv chránených ústavou,” vyhlásil.

Tvrdí, že od roku 2003 je obeťou účelovej kriminalizácie jeho osoby a cielenej škandalizácie cestou médií. Zdôraznil, že trestné konania skončili jeho právoplatným oslobodením spod obžaloby.

D. Karolyi uviedol, že článok bol kritikou nečinnosti súdu. “Stíhanie hodnotím ako absurdné. Človek, ktorý podľa obžaloby opakovane zneužíval právomoci verejného činiteľa, je pre nekonajúci súd nevinný. Človek, ktorý o tom informoval verejnosť, je trestne stíhaný,” uviedol D. Karolyi.

Vyšetrovateľ A. Marcinčin, ktorý sa prípadom zaoberá, v minulosti pôsobil na rovnakom mieste ako Jaroslav Dujava. “Poznali sa v rámci služobného styku, keďže obaja jeden čas pracovali na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru v Prešove,” pripustil D. Džobaník.

Vyšetrovateľ sa necíti byť zaujatý, keďže podľa hovorcu osobné ani priateľské kontakty s bývalým kolegom neudržiava. Aj J. Dujava hovorí, že ho s vyšetrovateľom nespája žiadny bližší vzťah: “Vnímal som ho ako jedného z mnohých policajtov pôsobiacich v policajnom zbore.”

V rámci trestného konania žiada Jaroslav Dujava aj náhradu škody vyše 33-tisíc eur. Ak by bol novinár uznaný vinným, súd by rozhodoval aj o tom, či má zaplatiť túto sumu.

D. Karolyi pracoval v Trende do augusta 2014. Predtým pôsobil v investigatívnej relácii televízii Markíza Paľba. V tomto roku získal Novinársku cenu verejnosti za sériu článkov v Trende o učiteľovi Ottovi Žarnayovi, ktorý dostal výpoveď, keď upozornil na šafárenie s peniazmi v škole, kde učil. V súčasnosti je D. Karolyi šéfredaktorom nového košického večerníka košice:dnes, ktorý začne vychádzať v polovici septembra.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 7