Diskusia

Slovenčina dostáva do tela! / blade runner / 26.01.2007

Dnešný titulok v SME na tretej strane ma skutočne dorazil: "SND si požičá točňu z Prahy". Tak toto by sa hádam nemalo stať ani v podnikových novinách v Hornej Dolnej...

  • Ohodnoťte príspevok !
    che / 26.1.2007 Piatok

    Správy TV JOJ predvčerom: kam spiknutie, tam spiknutie....

    Slovenčina také slovo nepozná!

    Asi je to nejaké sprisahanie redaktorov proti slovenskému jazyku!

  • Ohodnoťte príspevok !
    Sylkur / 26.1.2007 Piatok

    Ak sa ešte chyba stane zriedkavo v málo používanom slove, tak to tak nebolí. Ale sú slová, ktoré sa používajú chronicky nesprávne a často a to takmer v každom periodiku.

    Napríklad slovo previesť (prevedenie), ktoré má v slovenčine význam: vedením dostať, dopraviť cez niečo alebo urobiť prevod niečoho, sa používa aj vo význame vykonať alebo vyhotoviť (vyhotovenie).

    Takže bežne sa dočítate o "prevedení so silnejším motorom" namiesto vyhotovenia so silnejším motorom.

    Stačí ak si dáte slovo prevedenie do Googla a najde vám spojenia ako: farebné prevedenie, atypické prevedenie, drevené prevedenie...

    Prevádzajú sa len zlomky na spoločného menovateľa, majetok z jedného účtu na ihý alebo koza cez cestu.

    A takýchto nesprávne používaných slov je veľa. Okrem toho niektoré chyby prichádzajú v akýchsi módnych vlnách. Tou ostatnou je zamieňanie zvratných slovies za nezvratné. Namiesto koruna sa posilnila znie v správach: koruna posilnila. Koho posilnila? Čo posilnila?

    • Ohodnoťte príspevok !
      che / 29.1.2007 Pondelok

      SME 29.1.2007:

      KURIOZITA: Na internete predal celý svoj život



      ...Víťaz dražby, ktorá prebehla na internetovej stránke eBay, získal jeho život za 7500 austrálskych dolárov, v prepočte asi 160 000 slovenských korún.



      ...asi prebehla cez cestu...

    • Ohodnoťte príspevok !
      blues / 7.3.2007 Streda

      .. a to všetko je ešte nič ... stačí si vypočuť, že niekto išiel lyžovať, korčuľovať, bicyklovať .. ja sa vtedy vždy spýtam: a koho? ....

  • Ohodnoťte príspevok !
    blade runner / 28.1.2007 Nedeľa

    Neviem ako dosiahnuť, aby si aspoň vedenia príslušných redakcií začali KONEČNE všímať, čo a najmä ako píšu ich redaktori. Jedinou možnosťou nás, divákov a čitateľov (rozhlasáci si môžu vydýchnuť), asi bude zverejňovať a zverejňovať... Takže ďalší prípad, tentoraz z webu Aktuálne.sk: "Pokiaľ neboli nesvojprávny, tak museli vedieť, čo podpisujú," hovorí historik Petr Blažek..." Článok o Anticharte, 28.1.2007. Inak, len na ilustráciu biedy - pred dvomi rokmi mi ako externému lektorovi na katedre žurnalistiky nemenovanej univerzity priniesla študentka 2. ročníka scenár, v ktorom na troch stranách textu boli 4 hrubé gramatické chyby!!! Ešte horšia bola diplomová práca (!!!) inej študentky, ktorej som robil oponenta. Použil som funkciu "track changes" vo Worde a text sa po opravách červenou farbou len tak hemžil! Som absolventom tej istej katedry, ale náš vtedajší pedagóg, ktorý nás mal na slovenčinu, by nás za také výkony určite nepustil do 2. ročníka... o obhajobe diplomovej práce ani nehovoriac.

    • Ohodnoťte príspevok !
      che / 29.1.2007 Pondelok

      ...alebo všetci moderatori Radia Hey (ale iste aj ďalších rádií):

      "Moje meno je X.Y." (čítaj: my name is). Nikto nepovie: Volám sa...



      Alebo-Rádio Hey: upútavka(ženský hlas): "výber hudby je na Vás..." Na vás môže byť len ak nad Vami preletí vrabec s akútnymi zažívacími problémami...

      • Ohodnoťte príspevok !
        gaben / 26.2.2007 Pondelok

        No tu by si mi mohol našepkať, akoby si formuloval Ty "výber hudby... "

  • Ohodnoťte príspevok !
    blade runner / 2.2.2007 Piatok

    www.spravy.pravda.sk dnes, 02.02.2007:



    "pretože podľa Tadičoveho názoru plán otvára odštiepeneckej provincii cestu k suverenite"



    A čo tak čadičového. Tadičov názor je určite pevný ako táto hornina... :-)



    (len pre istotu - Tadič, Tadičovho...) čiže "koho" názoru a nie "akého"!

    • Ohodnoťte príspevok !
      mia / 11.2.2007 Nedeľa

      Nie "koho" nazoru, ale "čieho" nazoru, to len na margo (okraj)

  • Ohodnoťte príspevok !
    andy / 9.2.2007 Piatok

    V poslednom čase naozaj dostáva tá naša slovenčina zabrať vo všetkých tých komerčnýxch rádiách a TV. Spomeniem ešte bývalú moderátorku Anetu Parížkovú, ktorá informovala televíznych divákov o "výuke" na školách, zrejme ako bývalá učiteľka zabudla na to, že na našich školách sa vyučuje a preto je to výučba. Hana Rpantová v rádiu Viva skoro celý deň rozprávala o "výuke" prvákov. Ďalším takým nedostatkom je, že v mnohých rádiách Vám všeličo "doporučujú" namiesto odporúčajú. Obidve slová sú čechizmy, ktoré by moderátori nemali vôbec používať a mali by si uvedomiť, že TV a rádio pozerajú aj deti, ktoré chodia do školy, tak prečo by mali mať takéto vzory. No, lenže v dobe kedy vládnu peniaze je pre TV dôležité ako kto vyzerá ale ako rozpráva, to je zrejme druhoradé a v komerčných rádiách je zrejme kritériom - koľko vychŕli slov za minútu. Inak na uváženie je aj to, že väčšina moderátorov sú bývalí absolventi Filozofickej fakulty, ktorí by nemali mať problémy s materinským jazykom a ak ho majú, tak nech sa zdokonaľujú prostredníctvom kurzov, niektorí by prípadne mohli navštíviť aj logopéda.

    • Ohodnoťte príspevok !
      Cyrus / 11.2.2007 Nedeľa

      Už to hovorí za všetko, že absolventi Filozofickej fakulty robia moderátorov... Kde je chyba? V pedagógoch, alebo v médiách? Na Slovensku sa v poslednom čase objavujú čudné študijné odbory, ako napríklad masmediálna komunikácia, kulturológia, ako aj politológia. Produkty takýchto pavied potom kolujú po všelijakých inštitútoch a nakoniec zakotvia v rádiu a TV, kde končia ako nasprostastí moderátori, ktorí sa nenaučili ani poriadne rozprávať. Načo sú také školy? Nemalo by naozaj pristúpiť k ich spoplatneniu? Prečo majú za naše peniaze študovať rozličné Ďurianové a Brunovia? A iné budúce bulvárne celebrity?

      • Ohodnoťte príspevok !
        matob / 12.2.2007 Pondelok

        Prečo by nemali študovať ďurianové a brunovia? Keď mohli študovať mečiarovia, harabinovia a profesúru môžu mať rozliční ľudia typu tóthovej. a keď národnú stranu vedú ľudia, čo so slovenčinou majú vážny problém? Jedna vec je totiž spisovná slovenčina, taká, čo je ukotvená v slovníkoch. Tie však ignorovali nové slová, vymýšľali rôzne "hovníky" a "lezúňov" a podobné nezmysly. Keď raz niekto nemá cit pre jazyk, žiadna škola a poučky o spisovnosti mu nepomôžu. Nikto predsa nemôže nútiť moderátora čítať knihy, rozširovať si svoju slovnú zásobu. Je to problém moderátora samotného a diváka, ktorý však môže prepnúť na iný program. Alebo počúvať Rádio Regina. Tam s jazykom nepracujú, držia si spisovnosť spred 10 rokov. A so spoplatnením súhlasím. Tam niet o čom. : )

        • Ohodnoťte príspevok !
          Cyrus / 12.2.2007 Pondelok

          Veď o to ide, človeče!!! SPOPLATNIŤ! A keď si budú platiť, nech si študujú aj Teóriu dvojplatničiek. Prosím, ak sa s tým uplatnia v nejakom rádiu, nech si tam drístajú do aleluja čokoľvek!

  • Ohodnoťte príspevok !
    Sami / 16.2.2007 Piatok

    Keď budem chcieť los, tak si kúpim los! A nikto ma nebude presviedčať, že to nie je los. Ja viem, čo držím v ruke. A keď poviem akémukoľvek Slovákovi, nech mi kúpi los, tak bude vedieť, čo mi má kúpiť. Takže keď 80 percent bude žrebu hovoriť los, tak je to OK. Päť miliónov ľudí sa má prispôsobiť zopár "vedcom", ktorí tvoria slovník? Nemali by skôr títo "vedci" tvoriť slovník na základe "dopytu" od národa?

    Ale dôležité je hlavne to, aby sme si rozumeli. Takže kto chce, nech sa posadí na hovník. Ja si radšej oddýchnem na svojej pohovke :)

    • Ohodnoťte príspevok !
      gaben / 17.2.2007 Sobota

      No nie je to o dopyte národa, ako skôr o zachovanie jazyka. Súhlasím ale s Tebou, že i ja si sadám a ležím doma na pohovke, nie na hoviak, zatváram si zips a nie zdrhovadlo, a u susedky plače bábätko a nie lezúň, podstrešnici domácej radšej poviem lastovička, a pod. Na nervy mi ale lezú ľudia, čo všetko majú špeciálne namiesto osobitné, HP - ejčpí namiesto hápé… .

      • Ohodnoťte príspevok !
        Sylkur / 17.2.2007 Sobota

        Samozrejme, jazyk sa má vyvíjať a obohacovať. Slovenčina to však robí a robí to celkom systémovo. Len tie príklady o podstrešnici a hoviaku a pod. sú iba nepravdivými mýtami. Pohovka aj lastovička boli a sú v slovníku slovenského jazyka. Niektorí vtipkári si vymýšľajú pseudo spisovné výrazy, ktoré potom vytvárajú dojem akejsi záškodníckej práce jazykovedcov proti vlastnému jazyku.

        Mal som tú česť často vysvetľovať českým kloegom, že veveriška sa po slovensky skutočne nepovie drevokocúr, ale nikto z nich mi nechcel veriť. Niektoré mýty sa jednoducho nedajú vykoreniť a stále budú jestvovať ľudia, ktorí budú opakovať, že oni veru nebudú používať slová ako: zdrhovadlo, lezúň či podstrešník. Pritom tieto slová nikdy nepatrili do štandardu. Ak si otvoríte synonymický slovník a nájdete tam slovo zips, je tam uvedené aj zdrhovadlo - ale s poznámkou: nevhodné. Slovo pohovka má synonymá: gauč, diváň (arch.), kanapa, otoman (arch.), váľanda (lôžko bez operadiel). Žiadny hoviak ani hovník nikdy v slovenčine neexistoval. Je však márne o tom písať, určite sa v podobných diskusiách vynorí veľa diskutujúcich, ktorí opäť vytiahnu na svetlo nejaké slovné výmysly. Niektoré z nich sú však celkom vtipné. Drevokocúra sa nezbavíme. Naposledy ho použil ako príklad slovenského slova na TV Prima Petr Novotný...

        • Ohodnoťte príspevok !
          gaben / 18.2.2007 Nedeľa

          Nevedel som, že SRo patrí medzi tie, ktorý by si v takomto prípade robil "srandu" a pracoval záškodnícky koncom 80. !!! a začiatkom 90. rokov minulého storočia, asi si veľa rozhlas nepočúval v tom období ráno... . Mnou spomenuté výrazy nám zo SAV predstavovali ako čechizmus, tak sa jednoducho rozhodli „vymýšľať lepšie slovenskejšie významové slová…“, a presviedčať nás o tejto potrebe, pre zachovanie „čistoty“, jedinečnosti Slovenčiny. Ale nič to, stačí si prelistovať ich vedecké práce zo spomenutého obdobia… . Doposiaľ sa niekoľko krát menil názov Dukelský na Duklianský priesmyk a späť, a ani sa nečudujem, i títo ľudia potrebujú obhájiť svoje miestečká…

          • Ohodnoťte príspevok !
            Sylkur / 26.2.2007 Pondelok

            Jazykovedný ústav Ľudovíta Štura na stránke www.juls.savba.sk priamo uvádza:

            Otázka: To vy ste vymysleli slová ako hovník, lezúň alebo podstrešnica?

            Odpoveď: Nie, jazykovedci naozaj nevymýšľajú takéto slová. To bola a je práca humoristov.



            Takže tvoje vyjadrenie: "Mnou spomenuté výrazy nám zo SAV predstavovali ako čechizmus..." sa asi týkalo nejakého iného "SAV". alebo iných výrazov.



            Skôr si myslím, že šlo o iné výrazy. Lebo k odstraňovaniu niektorých bohemizmov z lexiky skutočne v niekoľkých etapách prišlo. Zanikla tak napríklad tužka a ostala len ceruzka. Ale napríklad k faloši pribudol klam (1931) a na ten sme si celkom zvykli. Niektoré pokusy zostali úplne odmietnuté ako láhva, ktorá mala nahradiť germanizmus fľaša a podobne.





            Pokiaľ ide o kodifikáciu, tak Jazykovedný ústav nemá právomoc kodifikovať podobu štátneho jazyka. To patrí výlučne do kompetencií Ministerstva kultúry.



            Žiadny jazykovedec si slová nevymýšľa pre radosť alebo z dlhej chvíle. Naopak, skúma reálny jazyk a jeho premeny. K tomu slúži napríklad Slovenský národný korpus. Pretože každého pohľad na reálnu slovenčinu je subjektívny, vznikla databáza textov slovenského jazyka od roku 1955 až do súčasnosti (už aj v elektronickej podobe korpus.juls.savba.sk ktorá sa snaží zachytiť aké slová sa používajú, ako často sa používajú. Ak sa vynorí nejaké nové slovo a začne sa aktívne zúčastňovať v komunikácii, tak jazykovedec môže určiť na základe štruktúry jazyka jeho vhodnú podobu z viacerých "ľudom" používaných foriem tak, aby spĺňalo zákonitosti jazyka.

            Neviem z akého korpusu by musel človek čerpať, aby sa ako kominikačne zrelé slovo vynoril "podstrešník".



            Jazyk nefunguje tak ako si napísal: "...tak sa jednoducho rozhodli „vymýšľať lepšie slovenskejšie významové slová…“

            Vymýšľať nové slová môže niekto do umelého jazyka (esperanto, strojový jazyk...), ale nie do živého jazyka. Živý jazyk si produkuje slová sám.

            Ak vymyslíš pomenovanie pre nejakú úplne novú vec, a to pomenovanie sa ujme, dostane sa do korpusu (teda budú ho používať aj iní ľudia), jazykovedcovi nezostane nič iné, len sa ním zaoberať a časom ho doplniť do nejakého ďalšieho vydania KSSJ.

            • Ohodnoťte príspevok !
              gaben / 3.3.2007 Sobota

              Sylkur, Vy ste asi naozaj zo SAV, "popierate" mi ranné 5 minútovky ČSRo, skúste si pozrieť práce svojich kolegov, alebo ak majú v SRo archív spomenutej rannej päťminútovky, prosím, môžeme ďalej diskutovať...

        • Ohodnoťte príspevok !
          onikir / 23.2.2007 Piatok

          sylkur ty si nejaky jazyciskovy odornik ze? tak potom ked hovoris aj pis zrozumitelne!!! :-))) veverišku nepoznam ty OBÚD

  • Ohodnoťte príspevok !
    lentillka / 22.2.2007 Štvrtok

    Venčiť psa na vodítku, či vetrať psa na vôdzke?



    Priznám sa, že keď som si na nejakej oficiálnej strane prečítala výraz vetrať psa na vôdzke, predstavila som si, ako ho - chudáka "vyklepem" z balkóna ... Nemám nič proti ujom jazykovedcom, ale niekedy sa mi zdá že im chýba určitá "citlivosť" na odtienky ich výmyslov. Osobne som sa spisovnú slovenčinu v médiách, ale KDE JU NÁJSŤ? Existujú nejaké kurzy spisovnej slovenčiny, pre ľudí, ktorých to zaujíma? Som zhrozená, keď počujem profesorov a iné ctené hlavy hovoriť "Napadlo ma..." namiesto "Napadlo mi..." a pod.

    • Ohodnoťte príspevok !
      che / 22.2.2007 Štvrtok

      Iste, "vyvetrať psa" znie nanajvýš čudne - to už je lepšie "prejsť sa so psom"... ale čo máte proti vôdzke? To je predsa krásne slovo a ja (ako vlastník psa) ho aj bežne používam.

      • Ohodnoťte príspevok !
        lentillka / 23.2.2007 Piatok

        Proti "vôdzke" nemám nič, naopak - je to pekné ľúbozvučné slovo, akoby bolo súčasťou jazyka po stáročia :-)

  • Ohodnoťte príspevok !
    onikir / 23.2.2007 Piatok

    Som hrdy ze som Slovak. Ale mi je na grcanie z nasej gramatiky. Zlozita , tazka, zbytocne komplikovana. Lentilka ja proti ujom jazykovedcom mam predsa len cosi. Obhajuju si svoje tazkozarobene peniaze namiesto hladania jednoduchosti.

  • Ohodnoťte príspevok !
    čviro / 23.2.2007 Piatok

    Ja tiež tvrdím, že slovenčina je veľmi ťažký jazyk. Má priveľa výnimiek a ľutujem každého cudzinca, ktorý sa rozhodne naučiť sa ju. Zároveň však ľutujem poslucháčov najmä takých "znalcov" slovenčiny, ako sú moderátori ranného Hemendexu v Exprese a iných relácií mnohých nových rádií. Panebože, koľko "dristajú"!? (vysvetlenie pre nevýchodniarov: trepú). Nielenže sa hrajú na vševedkov, ale ešte k tomu by mali vrátiť vysvedčenie (či dokonca vysokoškolský diplom) pre neznalosť rodného jazyka. Nie sú natoľko vzdelaní, aby nehovorili hlúposti. Ísť naživo si vyžaduje sčítanosť, dobrú prípravu (spoliehanie sa vlastnú múdrosť nestačí) a najmú výbornú znalosť jazyka, v ktorom sa vysiela - v tomto prípade slovenského.

    Zlé pády, bohemizmy, spojenia typu: Tŕň v oku (a nie v päte!), vďaka vrahovi (vinou vraha - nebudem mu predsa ďakovať za vraždu ...), atď.

    Je mi smutno na duši, keď počujem prúd slov suverénnych moderátorov, ktorí si myslia, že vedia všetko.

  • Ohodnoťte príspevok !
    matus / 24.2.2007 Sobota

    CELE JE TO O KULTURE SLOVENSKEHO NARODA - BUDE JEŠTĚ HŮŘ!



    Medialna branza zazila po revolucii obrovsky boom, pribudlo mnozstvo novin, casopisov, radii, rozsirili sa televizne vysielania, pribudol internet. Kazdy, kto vie co len trochu pisat, je uz novinarom ci moderatorom. Redakcie sa zaplavili ludmi, ktori mozno v zivote precitali 2 knizky, nevedia ani len spravne sklonovat ani casovat, ved dnes uz ani nejde o to, ako sa to napise alebo povie, ale co sa povie ci napise, cim vacsia blbost, tym vacsmi boduje (reality show nam nastavili zrkadlo).

    Nenarocni, nemozu mat naroky. Preto sa do medii dostava hnoj. Je to vizitka slovenskeho naroda, toho, ktory sa bije do prs, ze svoje si neda a cudzie nechce. Zial, ani len to malo, co v oblasti jazykovej kultury ma, nepozna a cudzie berie, lebo ani nevie, ze je to cudzie. Prebera bohemizmy (pri tej presile ceskych magazinov a ceskeho dabingu ani necudo), anglikanizmy resp. amerikanizmy, casto s posunutym vyznamom, lebo vlastny vyznam nepozna, pritom zvacsa ani necerpa z originalu, ktoremu beztak nerozumie, alebo len trochu, ale prebera pocute z druhotnych pramenov (tak sa napriklad v poslednom case rozsirilo namiesto "za sebou" "v rade").

    Neovladanie slovenciny je take normalne, ze si ho uz ani neuvedomujeme. Je to dosledok nekulturnej chamtivosti, ked aj ti najvacsi "Slovaci" sa radsej vrhli na majetky, nez na posilnenie toho, co je jednym z najvacsich znakov naroda - jazykovej kultury. Co urobil Slota pre slovencinu? Co urobili pre nu ti, ktori vybojovali samostatne Slovensko? Nic, lebo im neslo o Slovensko, ale o jeho majetky.

    Neviem si ocenit ucitelov a teda nevieme ich ani zaplatit. Nekvalita nemoze plodit kvalitu.

    Som z casopiseckej oblasti, viem o com pisem. Preslo mi cez ruky vela mladych ludi, ktorych jedinou kvalifikaciou bol zaujem o temu a odvaha prirovnatelna k odvahe decka, ktore pcha prvy raz ruku do ohna, lebo este nevie, ze pali, nepozna nebezpecenstvo. Zial, ich to ani nepali, lebo to nepali nikoho. Hoci jazyk je norma, na jej dodrziavanie nikto nedohliada. Policajt vam da pokutu za prekrocenie normy, napr. obmedzenej rychlosti. A kto vam da pokutu za verejne prznenie jazyka na billboardoch v novinach casopisoch, radiach, televiziach...?

    Stylizaciavo mnohych mediach je v style " ako im huba narastla", slovna zasoba ani nie na urovni deviataka (najhorsia asi u moderatorov komercnych radii), znalost gramatiky ani nie na urovni postupu do vyssieho rocnika na druhom stupni zakladnej skoly a IQ mrazeneho file.

    V tomto duchu by sa dalo este popisat vela priestoru, no damro plakat nad rozliatym mliekom. Lepsie uz nebude, skor horsie. Kultura nikoho nezaujima, svedectvo nam dava kazdodenny zivot na Slovensku, kde ludia skor obdivuju hrubost, neokrochanost (Meciar, Fico), nez inteligenciu a kulturu.

    Mam rozne korene, som taky stredoeuropsky miesanec, no citim sa Slovakom, lebo som tu vyrastol a hoci ovladam niekolko cudzich jazykov, mojim rodnym je slovencina, ktora je aj mojim vyjadrovacim prostriedkom, hoci nezriedka pisem aj v inych jazykoch. Slovencina je mojou najvyssou kulturnou hodnotou a hoci si zavse pripadam ako Don Quijote, snazim sa ju kultivovat. No uvedomujem si, ze je to ako osetrovat stary pisaci stroj a tesit sa, ze funguje, no nakoniec si sadnut k pocitacu. Slovencina - ta prava - zostane len takou milou starozitnostou, pravdaze, pre toho, kto si ju ceni, a to, co vznika, bude nejaky mix vsetkeho, co jazykovo nevzdelani, nekulturni uzivatelia jazyka preberu zo vsetkeho, co sa im dostane do usu - samozrejme, ide o zuzeny vyber, kedze pocuvaju len niektori a najma seba. Medzi kulturnymi europskymi narodmi, ktore o svojej jazyky dbaju, budeme ako korzo-misung medzi cistou rasou.

    Videne v historickom kontexte narody vznikaju a narody zanikaju. Ten nas slovensky caka skor ta druha alternativa. Zasluzime si iny osud?



    • Ohodnoťte príspevok !
      che / 26.2.2007 Pondelok

      Súhlasím s celým Matusovým textom... okrem titulku "Celé je to o kultúre..." I keď Matus to možno myslel dobre a ja som to nepochopil - možno chcel zdôrazniť dnes tak často používaný anglikanizmus: je to o.... (about)

      Bojím sa toho osudu, ktorý Matus prognózuje... A preto sa usilujem z času na čas v netových diskusiách pranierovať slovenčinárske nedostatky profesionálov, ktoré pília moje uši, či iné čuvy. (aj keď sám nie som slovenčinár a ani nepracujem, so slovom profesionálne ...)

  • Ohodnoťte príspevok !
    domino / 26.2.2007 Pondelok

    asi 2x som počul v Slovenskom rozhlase v sobotných dialógoch Juraja Hrabka-tak to bola sila-používal veľa nespisovných slov....Sem tam som napísal do lokálnych novín-a len raz mi zavolali , že sa nepoužíva slovo doporučuje, a už používam odporúčam.JE to v dvoch polohách-redaktor musí na sebe pracovať-asi to nerobia a niekto ich musí upozorniť-takto nie. Ale nečudujem sa-keď som si pozrel aj 25.2. poludňajšiu reláciu na STV-Závodský, alebo večer Dírera na TA3-chlapci neboli vôbec pripravení, nemajú veci naštudované, nie si rigorózni vioči hosťom-slabota,slabota....

    • Ohodnoťte príspevok !
      gaben / 26.2.2007 Pondelok

      A kam sa odporúčaš Domino? Ideš niekam preč? Opäť slovíčko, kde ani jazykovedci to "nerozsúdia" alebo nerozhodnú... , môžu bádať a bádať…

  • Ohodnoťte príspevok !
    che / 2.3.2007 Piatok

    AUTOR PRILOŽENÉHO PRÍSPEVKU Z AKTUALNE.SK JE URČITE Z KMEŇA HOTENTOTOV!





    Czoborová si na Filipínach vraj užila divoký sex

    Image02.03.2007 14:58 - AKTUALNE.SK



    Nová šou Celebrity Camp odštartuje už v apríli tohto roku. Dvadsaťšesť slovenských celebrít si ZVYKALI na extrémne horúčavy exotického ostrova Sangat. Zoznamovali sa s prírodou a podmienkami, KTORÉ NEBOLO vždy jednoduché. Samozrejme, že sa to celé NEZAIBIŠLO bez drobných škandálikov a románikov.

    Najzamilovanejšou dvojicou sa stali Robo Beňo a bývalá Miss, Ivana Christová. Svoj vzťah a náklonnosť ani nepopierali. Snáď im tá láska vydrží aj po návrate na Slovensko.



    Najšokujúcejšie správy prišli o političke Anete Pariškovej a EXMINISTRA Ľudovíta Kaníka. Vraj sa medzi nimi začal pekný romantický románik. Aneta sa z týchto klebiet takmer zrútila a jej manžela to poriadne pobúrilo. Vraj Anetke verí a o nevere nikdy ani nerozmýšľal. Kam až zašlo ich vraj flirtovanie sa možno dozvieme už onedlho z obrazoviek.



    Najšokujúcejším párikom, ktorý vraj vznikol na Filipínach je podnikateľka Zora Czoborová (40) a slovenský herec Karol Csino (30). Títo dvaja vraj našli jeden v druhom spriaznenú dušu a dokonca sa oddali aj dokonalej vášni.



    "Lásku " si prejavovali aj pred ostatnými súťažiacimi a TÍ, KTORÍ si vraj nevšimli ich dotyky, POCTILI v noci svojim vzdychmi. Ich milovanie sa vraj nedalo prehliadnuť a hlavne nepočuť. Chvíľková slabosť alebo Zorka našla novú lásku?





    • Ohodnoťte príspevok !
      blade runner / 2.3.2007 Piatok

      Nuž, keď v "redakcii" Aktualne.sk môže pracovať taká expertka na spisovnú slovenčinu, akou je Vlasta Z., nič namôže prekvapiť...

  • Ohodnoťte príspevok !
    blade runner / 4.3.2007 Nedeľa

    Zverejňovať, zverejňovať! Nič iné asi nepomôže proti tým nekonečným ignorantom v redakciách, ktorí si o sebe myslia, že sú novinári... Dnešné www.bleskovky.sk - titulok jednej zo správ: "Daniel Radcliffe zoztane s Harry Potterom až do konca". No comment!

    • Ohodnoťte príspevok !
      SDX / 4.3.2007 Nedeľa

      Jaj ty si mi ale naivny s tym zverejnovani. Preco by media malo trapit ze nejaky trapko si na nete zverejnuje?

      Ad. ten clanok: evidentne ide o preklep a nie o regulernu gram. chybu.



      A este celkovo k teme: Ty (----) jazykovedci si mozu rozpravat co chcu mne to vzdy bude jedno, pokial mne vyhovuje povedat NENI a nie NIE JE, tak poviem NENI a je mi jedno ze nejaky jazykovedec, ktory z neviem akeho titulu chce rozhoduvat o tom ako mam rozpravat sa bude chytat za hlavu ma netrapi. Pokial mi ludia budu rozumiet tak mi to staci.



      A ak sa niekto rozhodne ze pojde vetrat psa, nech sa paci, ale tym padom mu nerozumiem = nebavim sa s nim. Co mi nevadi, lebo pokial je niekto natolko blby aby to pouzival, tak sa s nim nemam dovod bavit.

      • Ohodnoťte príspevok !
        che / 5.3.2007 Pondelok

        Súhlasím, že v prípade slovíčka "zoztane" na Bleskovky.sk ide asi skôr o preklep. Hoci poriadny redaktor by si mal po sebe aj poriadne skontrolovať...

        Vzhľadom na ostatné Vaše vyjadrenia - nemá zmysel s Vami diskutovať. Ale možno Vám raz dôjde, prečo je jazyk dôležitý!

        • Ohodnoťte príspevok !
          SDX / 6.3.2007 Utorok

          Ja netvrdim ze jazyk nie je dolezity! Ja len hovorim ze jazyk sa ma prisposobovat ludom a nie ludia jazyku.

          • Ohodnoťte príspevok !
            che / 6.3.2007 Utorok

            Iste, jazyk by sa mal prispôsobovať aj ľuďom.

            Ale odtiaľ potiaľ!

            Nejaké pravidlá musia byť! Inak už v krátkom čase budeme na Slovensku rozprávať čudnou česko-anglicko-slovenskou zlátaninou.

            Už teraz, napríklad, doslova v každej jednej reklame, tak ako idú za sebou, je minimálne jeden prehrešok proti slovenčine. Vy ste si to možno nevšimli, možno to nevnímate a možno to už ani neviete rozoznať...

            Ak ste ten tretí prípad, tak len potvrdzujete moje slová o tom, ako budeme onedlho rozprávať...

            To znamená, že ste naozaj už na druhom brehu a nemá zmysel s Vami diskutovať!

            • Ohodnoťte príspevok !
              SDX / 6.3.2007 Utorok

              No a co? Pokial budu ludia chciet rozpravat česko-anglicko-slovenskou zlataninou (do takej fazy sa vsak nedostaneme skor ako o 175 rokov) tak nech rozpravaju!

      • Ohodnoťte príspevok !
        Cyrus / 5.3.2007 Pondelok

        Nápodobne SDX. ak je niekto natoľko blbý ako ty, naozaj sa s ním netreba baviť. Howgh!

      • Ohodnoťte príspevok !
        zuza2000 / 6.3.2007 Utorok

        pozri sa, ty si mozes rozpravat ako chces. ale novinari by po slovensky mali vediet. nie: mali by. oni MUSIA!

        predpokladam, ze zo slovenskeho jazyka mali statnicu (aspon niektori)....

        a nech si pokojne ide aj novinar vetrat psa, ale nech to nepovie vecer v spravach

        • Ohodnoťte príspevok !
          SDX / 6.3.2007 Utorok

          Hovoris dve protichodne veci. Vsak spisovne je ze pes sa vetra, tak podla tvojej teorie by to MALI pouzivat.



          Ja hovorim, ze je podstatne aby hovorili v jazyku ktory je ZROZUMITELNY. Totiz pokial niekde v spravach moderator povie "Na trh sa dostal nebezpecny hovnik..." (priklad) tak nikto to nepochopi a potom je uplne jedno ci je to spisovne, alebo nie. Jazyk sa totiz neustale vyvija a treba sa tomu prisposobovat. Pokial budu jazykovedci budu vymyslat hovadiny, ktorym nikto nebude rozumiet (hovnik, lezun, vencit psa atd.), dakujem, o spisovnu slovencinu nemam zaujem.

          • Ohodnoťte príspevok !
            che / 6.3.2007 Utorok

            Len som sa znovu utvrdil v tom, že s Vami skutočne nemá zmysel debatovať. Už ktosi v debate aj na medialne.sk povedal, že slová hovník, lezúň... Jazykovedný ústav nikdy(!!!) nepretláčalako slová spisovné. To je len taká trápna fáma, kváziargument tých, ktorým sa nepáči spisovná slovenčina. S ľuďmi, ktorí zanovito argumentujú hovníkom a lezúňom - a to je celá ich argumentácia, nemá zmysel diskutovať.

            O Vašich postojoch k slovenčine svedčí i Váš výrok o príspevok vyššie:

            "Pokial budu ludia chciet rozpravat česko-anglicko-slovenskou zlataninou (do takej fazy sa vsak nedostaneme skor ako o 175 rokov) tak nech rozpravaju!"

            Ak by sa tak stalo, znamenalo by to faktický zánik národa. A či sa Vám to zdá alebo nezdá, bola by to nedozierna škoda z hľadiska kultúrnej diverzity pripísaná na vrub všetkopožierajúcej globalizácie. Možno ma teraz nazvete Hejslovákom a fanatickým národovcom. Áno som hrdý, že som Slovák, ale ak by mal zaniknúť ktorýkoľvek iný jazyk niektorého z málopočetných národov, verte, mrzelo by ma to rovnako, lebo by išlo o stratu, ktorá by sa už nedala nikdy nahradiť. A v tom je medzi nami rozdiel!

            • Ohodnoťte príspevok !
              SDX / 7.3.2007 Streda

              Ano, tak zanikne jazyk naroda, mne to bude (ako cloveku ktory je na svoj narod velmi naviazany) luto, ale pokial to ludia chcu, stane sa to! A bez ohladu na to ze ci sa to jazykovedcom bude pacit!

              Pre mna je omnoho vacsi problem cestina v TV a v kinach, co tak radsej riesit to ako riesit ze niekto povedal ze prebehla sutaz?

  • Ohodnoťte príspevok !
    matejkoo / 6.3.2007 Utorok

    Neviem, či SME má jazykového poradcu, pretože skoro každý deň sa stáva, že chýba písmeno, je zle rozdelené slovo, v titulke je namiesto joty ypsilon atď. Na to, že SME sú noviny s vysokou kvalitou, takéto omyly by sa nemali vyskytovať...

  • Ohodnoťte príspevok !
    che / 21.3.2007 Streda

    Toto bolo dnes na Aktualne.sk - to skutočne niekto za TOTO dostava plat????



    Kontroverzného viťaza (VÍŤAZA!!!) druhej série reality show VyVolený Hilára Lakatošovie, ktorého v 4eskej (ČESKEJ!!!) Republike (republike!!!) čaká väzenie, zatkla v Bratislave polícia. Český súd naňho vydal európsky zatykač.

    Súd by mal v krátkej dobe (správnejšie: V KRÁTKOM ČASE!!!) rozhodnúť, či vydá Erika do ČR. Tridsaťtri ročný (TRIDSAŤTRIROČNÝ!!!) transsexuál zo Svidníka Lakatošovie, prezývaný Erik, vyhral v druhej sérii súťaže, ktorú na Slovensku minulý rok vysielala televízia Joj. Bol považovaný (správnejšie:POVAŽOVALI HO) za najkontroverznejšieho súťažiaceho - snažil sa (správnejšie:USILOVAL SA!!!) vo vile postarať o zábavu, ale taktiež neustále vyvolával konflikty a hádky.



    Jeho súperi ho päťkrát poslali do duelu, ale diváci ho vždy vrátili späť do hry. Ako víťaz si odniesol 12 milónov korún. Pátranie po ňom bolo vyhlásené (lepšie:VYHLÁSILI) už v jeseni (!!! NA JESEŇ) minulého roku. Príkaz doviesť ho k (správnejšie: DO alebo NA!!!) výkonu trestu vydal pražský súd, slovenské úrady však k zadržaniu (NA ZADRŽANIE!!!) potrbovali (POTREBOVALI!!!) eurozatykač.



    Lakatošovie prehlasoval (VYHLASOVAL!!!), že sa v minulosti živil v ČR prostitúciou, prerobil sa z muža na ženu a že bral drogy. Taktiež priznal (SA PRIZNAL!!!), že v Česku strávil tri mesiace vo väzení a potom bol vyhostený (správnejšie: HO VYHOSTILI!!!). Podľa polície vystupoval aj pod menom Ján Haluška.



Pre pridanie príspevku do diskusie sa musíte najskôr prihlásiť.
Nemáte nastavenú prezývku (nick), bez ktorej nie je možné využívať všetky služby eTRENDU.
Nastavte si prezývku

Najnovší názor

Tomu sa hovorí výhodný obchod - ale pre RTVS určite nie...

Vaše fóra