Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Divák ukázal, ako klamú audiotexové súťaže. Rieši to prokuratúra

16.10.2015 | pol | © 2015 News and Media Holding

Jeden z divákov si nahral hodiny vysielania audiotextových súťaží v televíziách, aby v nich podrobne skúmal praktiky tvorcov. Z analýzy mu vyšlo viacero podozrení, s ktorými sa obrátil na Generálnu prokuratúru (GP). Tá sa prípadom zaoberá.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2

Divák spochybnil náhodný výber súťažiacich v audiotexových hrách, hovorí aj o fingovaných telefonátoch nastrčených ľudí, ale upozorňuje aj na hráčov, ktorí podozrivo uspejú so správnou odpoveď v posledných minútach. O analýze diváka píše denník Sme.

Podnetom sa už zaoberá prokuratúra, podania boli odstúpené trestnému odboru. Podľa hovorkyne GP rozhodne prokurátor o ďalšom postupe po preskúmaní podnetu.

Divák sa v analýze zameral na relácie Akčná výhra na Dajto a iQvíz na TV8. Markíza už za vysielanie súťaží Akčná výhra a Sexy výhra dostala niekoľko pokút, ich sumárna výška dosahuje 65-tisíc eur. Platiť musela aj Joj za obdobnú súťaž Eurominúty, ktorá ju stála doteraz 8-tisíc eur. Pokuty udelila Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR), ktorá sťažnosti takisto posúva ďalej – prokuratúre, polícii aj obchodnej inšpekcii.

Analýza diváka podľa Sme dokázala, že problematické televízne súťaže majú vždy rovnaký priebeh. Väčšinu času do štúdia prepájajú ľudí, ktorí odpovedajú hlúposti na jednoduché otázky. Súťažiaceho so správnou odpoveďou prepoja až v závere.

To, že v odpovediach znejú nesprávne odpovede, motivuje „skutočných“ hráčov k tomu, aby sami do štúdia zavolali. Firma, ktorá za reláciami stojí, odmieta, že by používala nastrčených súťažiacich.

Vážnym podozrením z analýzy je aj tvrdenie, že výhercovia konečnej finančnej odmeny sa často opakujú, a nie náhodne. Divák hovorí o konkrétnych hráčkach, ktoré vyhrali viackrát v mesiaci, keď sa zakaždým dovolali v závere relácie. Tri ženy vyhrali dokonca tri dni za sebou a v rovnakom poradí si to neskôr zopakovali.

„Pani Ľudmila mala dokonca také šťastie, že 10. a 30. septembra mala úplne rovnaké zadanie otázky,“ uvádza sa v analýze.

Čudný postoj majú k audiotexovým hrám samotné televízie, ktoré ich nijako neriešia napriek tomu, že často evidentne zneužívajú konkrétne skupiny divákov.

RVR v minulosti síce nedokázala tvrdenie, o ktorých píše divák v spomínanej analýze, na základe sťažností divákov prišla však na to, že tvorcovia súťaží úmyselne zavádzajú nejednoznačným zadaním tak, aby mali jednotlivé hry viac riešení, prípadne žiadne.

Licenčná rada dlhodobo upozorňuje divákov, aby sa podobným audiotexovým hrám, ale aj ezoterickým šou či veštiarňam v televízii vyhýbali.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 2
Mediálne.sk sleduje televízie cez freeSAT