Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Rocková republika si meria počúvanosť sama, čísla Medianu už nechce

09.11.2015 | Martin Poláš | © 2015 News and Media Holding

Čísla počúvanosti rádií sú opäť na pretrase. Rozhlasový trh sa vraj riadi nesprávnymi dátami, počúvanosť menších a stredných rádií nemožno merať na vzorke pár ľudí. Tentokrát to povedal spolumajiteľ rádia Rocková republika Martin Lengyel. Vysielateľ si začal počúvanosť merať vo vlastnej réžii a na spoluprácu prizve aj ďalšie rádiá. V minulosti mali podobné tvrdenia aj zástupcovia medzičasom neexistujúcej stanice Viva.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

„Máme toho dosť, budeme robiť vlastný alternatívny prieskum, do ktorého pozveme malé a stredné rádiá,“ povedal v pondelok M. Lengyel na vypočutí pred Radou pre vysielanie a retransmisiu v rámci výberového konania o voľné frekvencie.

Rocková republika začala merať počúvanosť rádií na vzorke 4 500 respondentov. Podľa jej čísel ju napríklad v Bratislave počúva 18-tisíc ľudí, konkurenčnú Anténu Rock 25-tisíc. Čísla agentúry Median SK, s ktorým trh pracuje, vykazuje odlišné hodnoty, tvrdí vysielateľ.

„Ten prieskum je celoslovensky reprezentatívny, tam vzorka sedí, ale regionálne a lokálne je nesprávny. Poškodzuje robotu malých a stredných rádiá, ktoré majú viac poslucháčov ako deklaruje Median,“ pokračoval M. Lengyel s tým, že počúvanosť v mestách sa nedá zmerať na menších vzorkách. „Ani Bratislavu nezmeriate správne na vzorke 100 ľudí. Traja ľudia vám povedia iné rádio a hneď vzniknú anomálie.“

Podľa spolumajiteľa rockovej stanice je cieľom dokázať, že situácia na trhu vyzerá inak. „Meranie na Slovensku je na úrovni 90. rokov, už dávno tu mali byť audiometre. Pre trh bude dobré, ak tu bude viac prieskumov – dva či tri,“ načrtol.

Pri prieskume Medianu sa počúvanosť meria pomocou dotazníkov, kde si respondenti spomínajú, čo „počúvali včera“. Audiometre merajú počúvanosť elektronicky porovnávajúc zvukové stopy. Môžu mať podobu náramkových hodín. Prieskum sa dosiaľ nezačal robiť najmä z dôvodu vyskokých nákladov. 

Rocková republika nie je členom Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS), na spoluprácu pri vlastnom meraní počúvanosti chce prizvať aj ďalšie rádiá.

Iniciatívu Rockovej republiky podporuje otvorene napríklad Rádio Best FM. „Oproti prieskumu Medianu nám vyšli v meraní Rockovej republiky dvojnásobné čísla,“ povedal manažé stanice Richard Dírer. Pripomenul zároveň, že čísla si Median stále nenecháva auditovať a o alternatívny prieskum mala záujem aj ANRTS, no napokon sa doň nepustila.

Prezident ANRTS Patrik Ziman nedávno potvrdil, že momentálne sa o tendri na meranie počúvanosti v asociácii neuvažuje. „Asociácia tú aktivitu zastavila, boli náznaky, že by to bolo tak neúmerne drahé, že by to trh nezvládol,“ načrtol. „Muselo by prísť niečo, čo by agentúry presvedčilo, že novým prieskum by bol relevantnejší, pre ne hodnotnejší.“

Prvé čísla z nového prieskumu chcú Rocková republika a ďalšie rádiá prezentovať v januári. Podľa M. Lengyela zároveň požiadali agentúru Median SK, aby Rockovú republiku vyradili z prieskumu MML-TGI, ktorý po jednotlivých kvartáloch meria počúvanosť rádií.

S vlastnými dátami o počúvanosti rádií chce Rocková republika osloviť aj mediálne a reklamné agentúry. „Vyskúšame ich presvedčiť, budeme s nimi komunikovať. Pracujú tam šikovní a kreatívni ľudia, ktorí chápu, že je nezmysel merať krajské mesto cez pár desiatok ľudí,“ zdupľoval M. Lengyel.

Mediálne.sk oslovilo agentúru Median SK a požiadalo ju o reakciu. 

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy rocková republika

Mediálne.sk sleduje televízie cez freeSAT