Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Vedieť o každom radare. Dopravný servis je pilierom rádiového biznisu

22.09.2016 | Michal Vasko

Kým v minulosti boli niektoré rádiá na vážkach, či mať alebo nemať dopravný servis, dnes ho u nás svorne vysielajú prakticky všetci a dokonca sa spravodajstvom z ciest snažia získavať hlavnú konkurenčnú výhodu. Ukázalo sa totiž, že informácie tohto typu sú v éteri artiklom, ktorý poslucháčov – z ktorých značná časť sú vodiči – zaujíma. Väčšina z nich dopravný servis v éteri skrátka očakáva, svoj podiel na tom môže mať aj trhový líder Expres, ktorý poslucháčov dlhodobo vychováva z pozície „dopravného rádia“. Atraktivitu informácií z premávky zvyšuje, že sú pre poslucháčov aj cestou k vlastnému zvýhodneniu: na ušetrenie času, prípadne peňazí za pokutu. Niet sa čo čudovať, že stanice preto na rozvoji dopravných informácií pracujú a že ide zároveň o tvrdý súboj.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Dopravný servis má stále silnú pozíciu aj napriek rozmachu online navigácií zobrazujúcich situáciu v premávke v reálnom čase. Informácie o obmedzeniach, nehodách, radaroch či hliadkach sa éterom ozývajú spravidla každú pol hodinu. V mimoriadnych situáciách sa k motoristom na cestách dostanú aj častejšie. Navonok majú dopravné servisy rovnakú štruktúru, líšia sa ale zdrojmi, aktuálnosťou, kvalitou vysielaných informácií, ako aj pravdivosťou.

K tradičným telefónnym číslam dopravných servisov sa v posledných rokoch pridali aj hlásenia cez mobilné aplikácie, ale aj rozšírená spolupráca s priamymi aktérmi premávky – políciou či diaľničnou spoločnosťou. Celkovo mieri do rozvoja tejto službu viac kapacít, keďže podľa prieskumov ide u poslucháčov o kľúčový produkt, v mnohých prípadoch určujúci, ktorú stanicu počúvajú.

Počas vysielania dopravných informácií zároveň majú stanice vysokú pozornosť poslucháčov – priestor je preto vďačný pri predaji inzerentom cez sponzoring. Najdrahšie sú pochopiteľne odkazy v rannej a popoludňajšej špičke, keď má najviac ľudí v aute naladené rádio.

Rádiá priestor ponúkajú zadávateľom ako balíky sponzorských odkazov. Napríklad Exprese vyjde týždeň so 146 odvysielanými odkazmi podľa cenníka na 10-tisíc eur. Fun rádio pustí klientovi 100 sponzorských odkazov počas týždňa za 7 400 eur. Za sponzorský odkaz v Slovenskom rozhlase si inzerent priplatí 30 percent k cene klasických spotov. Radio Services, pod ktoré spadajú Rádio Jemné, Europa 2, Rádio Anténa Rock a Rádio Vlna, konkrétne ceny nezverejňuje, ponuku kalkuluje pre jednotlivých klientov po zadaní objednávky.

Byť lepší a rýchlejší

Dopravný servis má v rádiu dlhú históriu, známou značkou je Zelená vlna, ktorú Slovenský rozhlas využíva aj v súčasnosti. Na trh prišla ešte v bývalom Československu 29. septembra 1974. Z komerčných staníc začalo na Slovensku ako prvé šíriť dopravné informácie Fun rádio. Dopravné správy preberané zo Stella Centra dopĺňalo informáciami získanými zo samostatnej linky dopravného servisu už v roku 1999. Spočiatku to bolo bežné telefónne číslo, až neskôr Fun rádio zaviedlo call centrum s bezplatným číslom 0800 800 200.

„Náš dopravný servis je vždy prvý medzi všetkými rádiami, nakoľko je pred správami. Mieru dôležitosti dopravného servisu máme zmeranú našimi prieskumami a môžem povedať, že rozhodne nemá klesajúcu tendenciu,“ hovorí Marek Mikúšek, šéfredaktor Funrádia, odkiaľ sa v súčasnosti dopravné informácie vysielajú od 6. do 21. hodiny, cez víkend od 8:00.

Aj vo Fun rádiu mali dopravné správy svoj vývoj – v roku 2010 začala stanica vysielať regionálny dopravný servis, teda rôzne verzie spravodajstva pre jednotlivé časti Slovenska. Po dvoch rokoch však od toho upustila, podľa riaditeľ stanice Patrika Zimana nešlo o reálny benefit. Aktuálna stratégia je spomínanie zaradenie dopravy ešte pred celou či pred pol, teda skôr ako v prípade konkurencie na čele s Rádiom Expres.

Expres sa s komerčným podávaním informácií z dopravy pridal o niečo neskôr – v roku 2000. Stanica si postupne práve na tomto obsahu vyprofilovala svoju pozíciu „dopravného rádia“. Informácie z ciest vysiela 24 hodín denne – ako jediná komerčná stanica. Od začiatku ich zbiera od „Expresvodičov“, teda telefonujúcich poslucháčov. Telefonátom dáva priestor aj v samotnom vysielaní pre zatraktívnenie obsahu dopravného servisu, to isté začalo robiť aj Fun rádio.

„Nemôže sa stať, že by sme nejakú informáciu nezaradili len preto, že je dopravný servis príliš dlhý. Dokonca v prípade kritickej situácie sa dopravný servis dostane aj do správ ako prvá informácia,“ vysvetľuje šéf spravodajstva a dopravného servisu Rádia Expres Peter Palovič.

Expres eviduje rekordný počet telefonátov 2 707 za jediný deň. Vypovedá to o tom, v akej permanencii je linka, ale tiež o nutnosti redaktorov selektovať a vyhodnocovať informácie a ich závažnosť. Počas dňa sú v službe na Exprese minimálne traja asistenti dopravy. Ak nestíhajú, rádio vie ich počet operatívne navýšiť. „Nemôže sa stať, že budete komunikovať s odkazovačom, alebo vám nikto nedvihne. Aj v noci je vždy k dispozícii minimálne jeden fundovaný asistent,“ dopĺňa P. Palovič.

Ak sú ohrozené ľudské životy, rádio vysielanie preruší mimoriadnym dopravným servisom. Takáto správa sa k poslucháčovi dostane prakticky ihneď, v ideálnom prípade do 30 sekúnd od prijatia hovoru. „Akonáhle prijmeme hovor napríklad o chodcovi na diaľnici, kým jeden asistent zapisuje informáciu ešte počas telefonátu od vodiča, ďalší v tom istom čase odchádza za moderátorom do štúdia, ktorý dokáže za pár sekúnd prerušiť práve hranú pieseň a s dovtedy zaznamenanou informáciou vstúpiť okamžite do vysielania,“ vysvetľuje P. Palovič.

Sami si servis vyrábajú traja

Expres a Fun rádio sú spolu s RTVS stanicami, ktoré si dopravné informácie zbierajú vo vlastných kapacitách. Fun rádio v minulosti spolupracovalo so Stella Centrom, no napokon od toho upustilo a zainvestovalo tiež do vlastnej platformy.

„Nejde ani o cenu, skôr o kvalitu informácií. Vodič niečo nahlási inému centru zbierania dopravných informácii, táto inštitúcia to spracuje a až následne zašle rádiu. V takomto prípade dochádza k zbytočnému predlžovaniu,“ pomenúva výhodu vlastného servisu M. Mikúšek. Fun rádio vysielalo dopravu ešte donedávna len do 18. hodiny, tento rok v máji ho predĺžilo o tri hodiny.

Ako rádiá vysielajú dopravný servis
Rozhlasová stanica Zdroj informácií Vysielací čas - pracovné dni Vysielací čas - víkend
Rádio Expres vlastný servis 5:30 - 9:00 každých 20 minút, ostatné časy (nonstop) každých 30 minút nonstop každých 30 minút
Rádio Slovensko Zelená vlna RTVS nonstop každých 30 minút nonstop každú hodinu
Fun rádio vlastný servis 5:30 - 21:00 každých 30 minút sobota 8:00 - 18:00, nedeľa 8:00 - 21:00 každých 30 minút
Jemné Stella Centrum 6:00 -9:00, 15:00 - 18:00 každých 30 minút 7:00-10:00, 15:00 - 18:00 každú hodinu
Europa 2 Stella Centrum 6:00 - 18:00 každých 30 minút 8:00 - 18:00 každú hodinu
Rádio Regina Zelená vlna RTVS 5:00 - 18:00 každých 30 minút 5:00 - 18:00 každú hodinu
Rádio Vlna Stella Centrum 5:00 - 9:00 každých 20 minút, 9:00 - 15:00 každú hodinu, 15:00 - 17:00 každých 30 minút, 17:00 - 20:00 každú hodinu 7:00 - 18:00 každú hodinu
Rádio_FM Zelená vlna RTVS 6:00 - 18:00 podľa štruktúry 6:00 - 18:00 podľa štruktúry
Rádio Anténa Rock Stella Centrum 6:00 - 20:00 každých 30 minút 7:00 - 20:00 každých 30 minút
Rádio Lumen Stella Centrum 6:00 - 11:00 každú hodinu a o 13:00, 14:00, 16:00 sobota 6:00 - 8:00 každú hodinu
Zdroj: Mediálne.sk, rádiá

Na vlastné kapacity sa spolieha aj RTVS so svojou Zelenou vlnou. „Nie sme odkázaní na ‚vykrádanie‘ dopravných správ od iných poskytovateľov alebo vysielateľov. To by bolo naše profesionálne zlyhanie,“ hovorí Ľuboš Kasala, manažér dopravného spravodajstva RTVS.

Verejnoprávny telerozhlas ponúka za manipulačný poplatok svoje dopravné správy aj iným rádiám. Službu využívali viaceré komerčné stanice, v súčasnosti znejú informácie zo Zelenej vlny okrem Slovenského rozhlasu aj na Rádiu Best FM, Rádiu Wow či Vive Metropol.

V minulosti Zelenú vlnu preberali aj Jemné a Europa 2, napokon ale prešli k Stella Centru. Dôvodom mohla byť aj snaha nepromovať vo vysielaní „konkurenčné“ rádio ako zdroj dopravných informácií.

Bez ohľadu na to RTVS tvrdí, že má najkomplexnejšie dopravné spravodajstvo s najväčším dosahom na poslucháčov. „Zelenú vlnu v RTVS alebo dopravné spravodajstvo z produkcie Zelenej vlny v komerčných rádiách počúva dovedna odhadom vyše 1,2 milióna rozhlasových poslucháčov,“ hovorí Ľ. Kasala z RTVS.

Celodenné dopravné spravodajstvo sa v prípade RTVS vysiela na Rádiu Slovensko, na ostatných okruhoch je to menej. Rozhlas sa pri príprave podkladov snaží informácie preverovať z viacerých zdrojov, má tiež databázu informátorov z radov poslucháčov – takzvaných Zelených anjelov. Okrem toho spolupracuje so záchrannými zložkami, odťahovými službami, využíva tiež výstupy z kamier a mobilných technológií. Rozhlas má zároveň vysunuté pracovisko v Národnej diaľničnej spoločnosti. Pri hromadných podujatiach ako festival Pohoda, letecké dni SIAF či hokejové majstrovstvá na Slovensku či Česku mapuje dopravnú situáciu priamo z miesta udalosti.

„Zelená vlna je zároveň aktívnym prispievateľom dopravných informácií v rámci vznikajúceho Národného systému dopravných informácií. Prostredníctvom vysielačov RTVS začíname s vysielaním takzvaných dynamických dopravných informácií do navigácií RDS-TMC v aktívnej spolupráci so Slovenskou správou ciest,“ dodáva Ľ. Kasala.

Stella Centrum si sieť buduje 25 rokov

S informáciami od Stella Centra pracujú Rádio Jemné, Rádio Anténa Rock, Rádio Vlna, Europa 2, Rádio Beta, Rádio Lumen, Rádio SiTy či Rocková Republika.

Pre stanice ide o menej nákladný variant, ako keby mali informácie získavať po vlastnej linke. Aj v prípade externého dodávateľa sa však ceny jednotlivých zmlúv zrejme líšia. „Otázka, či je drahšie preberať informácie, alebo prevádzkovať servis vo vlastnej réžii, nemá jednoznačnú odpoveď. Nakoľko kontrakty sú vo väčšine prípadov dohodnuté individuálne pre to-ktoré rádio,“ hovorí Dušan Vančo z Europy 2. Tá servis od Stella Centra vysiela v rannom a popoludňajšom pásme v 30-minútových intervaloch, počas dňa a cez víkend v hodinových blokoch.

Aj Stella Centrum získava informácie o dopravných udalostiach z viacerých zdrojov vrátane špecializovaných medzinárodných databáz. Výstupy tvoria predovšetkým dopravní inžinieri a odborníci s praxou.

„Na to, aby sme boli čo najaktuálnejší, nám slúži už 25 rokov budovaná vlastná sieť registrovaných informátorov. Medzi nimi dominujú profesionálni vodiči kamiónovej a osobnej dopravy, vodiči záchranných systémov, taxikári a patria tam aj dobrovoľne registrovaní vodiči amatéri. Informácie nám podávajú cez viacero telefónnych liniek,“ hovorí riaditeľ Stella Centra Viliam Brtáň. „Počet informátorov sa za štvrťstoročie pohybuje v desaťtisícoch.“

Podľa V. Brtáňa je najväčším rozdielom medzi Stella Centrom a dopravnými servismi komerčných rádií poradenská činnosť. Na dispečingu už Stella Centrum radilo motoristom, ako sa vyhnúť zasneženým horským priechodom, ktoré zablokovali skrížené kamióny alebo pomáhali vodičom autobusov s deťmi, ktorým v noci zablokovala cestu nehoda na diaľnici či spadnutý strom. „Dlhoročnou prioritou pre nás je odborná pomoc motoristom v núdzi, ktorá daňových poplatníkov nestojí ani cent,“ dodáva V. Brtáň.

Kauza zákruta medzi Svitom a Popradom

Že je dopravný servis dôležitým prvkom na rádiovom trhu a predmetom konkurenčného súboja, ukázala aj „kauza“ z roku 2013. Expres vtedy zverejnil vo svojej aplikácii i na webe informáciu, že na ceste medzi Svitom a Popradom je odstavený kamión v neprehľadnej zákrute. Išlo o vymyslenú informáciu, uvedená cesta je rovná. Do vysielanie Expres udalosť nezaradil, informácia ale odznela napríklad v éteri Fun rádia a niekdajšej Antény Hitrádio. Tie informáciu získali zo Stella Centra, ktoré situáciu označilo za nepriamy útok Rádia Expres na posilňujúcu sa konkurenciu.

Stella Centrum nepripúšťalo, že by informáciu od rádia „ukradlo“. Podľa spoločnosti bola nepravdivá informácia nahlásená od neregistrovaných informátorov a redakčný systém ju vyhodnotil ako tú, ktorú netreba následne geograficky a faktograficky preverovať.

„Stella Centrum sa nechce zaoberať praktikami určenými pre dosiahnutie zvyšovania počúvanosti, ktorá má za cieľ rádiu zabezpečiť čo najväčšiu časť z balíka peňazí určených pre inzerciu. Aj preto Stella Centrum nikdy nebude zámerne klamať motoristov a nebude sa snažiť o vykonštruované očierňovanie ostatných dopravných servisov, ktorým by mohlo iba viac komplikovať zložitú dopravnú situáciu na Slovensku,“ hovorí k situácii z minulosti V. Brtáň.

Expres ale vidí situáciu inak. Komerčný líder naďalej overuje, či sa nepravdivé informácie z dopravy šíria aj v súčasnosti, a rádio tvrdí, že sa takéto prípady zopakovali. „Máme dôkazy o preberaní, naposledy sme takéto konanie registrovali v januári 2016,“ tvrdí P. Palovič z Expresu. Zároveň však dodáva, že oproti minulosti dochádza k takýmto prípadom v menšom počte.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy dopravný servis, Europa 2, Fun rádio, rádio Expres, RTVS, Stella centrum, Zelená vlna

Mediálne.sk sleduje televízie cez freeSAT