Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Majk Spirit ako prvý prekonal na Facebooku polmiliónovú hranicu

14.07.2014 | Tomáš Czwitkovics | © 2014 News and Media Holding

Hudobník Majk Spirit ako prvá lokálna osobnosť cez víkend prekonal na Facebooku polmiliónovú hranicu fanúšikov. Vyše 500-tisíc likerov znamená podľa štatistík analytickej firmy Socialbakers prvenstvo medzi facebookovými stránkami všetkých osobností, médií aj firiem zo Slovenska.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Na pol milióna sa doťahujú napríklad Patrik „Rytmus“ Vrbovský, Dominika Cibulková, ale aj facebooková stránka rádia Europa 2. Ak by sa zohľadnili iba fanúšikovia zo Slovenska, o približne 30-tisíc má navrch facebooková stránka herca Lukáša Latináka (262-tisíc z celkovo 294-tisíc likerov), stránka rádia Europa 2 má 356 904 fanúšikov zo Slovenska (z celkovo 483-tisíc).

Česko-slovenskú komunitu spomedzi lokálnych facebookových stránok má podľa Socialbakers naopak najväčšiu Majk Spirit, a to aj pri zohľadnení českých celebrít (napríklad najlikeovanejší Jaromír Jágr má celkovo 450-tisíc fanúšikov na Facebooku).

Napríklad slovenský futbalista Miroslav Stoch má až 1,5 milióna fanúšikov, no podľa Socialbakers takmer 90 percent je z Turecka. V turečtine je spravovaný aj jeho profil.

Ako pre Mediálne.sk spresnil manažér Majka Spirita Michal Matejovič, z pol milióna facebookových fanúšikov je pomer žien a mužov 52 ku 48. Približne rovnaký počet je z Česka a Slovenska, ďalší fanúšikovia sú z Veľkej Británie, USA, Nemecka či Rakúska, spomedzi miest sú na prvých miestach Bratislava a Praha.

Väčšina príspevkov na stránke rappera sú upútavky na najbližšie vystúpenia, linky na hudobné klipy či fotografie. Úspešnejšie posty dosahujú 10-tisíc a viac likeov, napríklad snímka so psom vyše 100-tisíc.

Podľa M. Matejoviča bol rast fanúšikov organický, používatelia sa nekupovali z iných stránok. „Nikdy by sme si niečo také nedovolili. Ako hovorí aj Majk, nič umelé nie je dobré. Také stránky potom nemajú interakciu ani dôveryhodnosť. Silu všetkých sociálnych médií sme vybudovali organicky a postupne - kvalitnou prácou a dobrou dlhoročnou spoluprácou, avšak v tom skutočnom svete. A až v druhom rade práve šikovným prepojením s tým digitálnym. Hlavný podiel na úspechu má, prirodzene, Majkova tvorba a myšlienky,“ uviedol M. Matejovič.

Sociálna sieť nie je javiskom pre umelca

Rozhovor s manažérom Majka Spirita Michalom Matejovičom

Majk Spirit a manažér Michal Matejovič

Čo predstavuje pre hudobníka ako Majk Spirit komunikácia na sociálnych sieťach? Je to náhrada niekdajších fanclubov a webstránky? 

Kontakt s ľuďmi. Myslím si, že pre umelcov sú sociálne siete slobodou v pristupovaní k ľuďom. Budovanie bezprostredného vzťahu. Myslím si, že počet ľudí na stránke v rámci sociálnej siete je priamou úmerou toho, aký je o túto osobu záujem. O jej názory a tvorbu. Odzrkadľuje úspech medzi ľuďmi, inak by ho nesledovali. Bez sociálnych sietí to má podľa mňa také ťažké presadiť sa, ako napríklad bežný človek bez internetu. Nemyslím si, že je to náhrada webstránky, aj keď spĺňa už mnoho, ak nie väčšinu jej doterajších funkcií. Je to priestor, ktorý si vytvárate a využívate podľa vlastných predstáv. Môžete si v ňom napríklad uchrániť presný význam aj načasovanie toho, čo ľuďom poviete a aj ako im to poviete.

A zároveň je to kanál, ktorý máte – na rozdiel napríklad od médií – pod kontrolou.

Pri nich sa už s prispením novinára mení jazyk obsahu. Výsledok sa ocitne v prostredí iného obsahu. Cez médium, ktoré má vlastnú agendu a motívy a oslovuje vyhranenú skupinu ľudí so špecifickým hodnotovým a názorovým systémom. Informácia si tak oblieka inú podobu a hodnotu, aby “uspela” u komunity. Značka alebo umelec, ktorý nemá vybudovanú vlastnú komunitu, sa musí o to viac spoliehať na komunikačné kanály, akými sú napríklad vydavateľstvá a im patriace komerčné médiá, ktoré často nie informujú a prezentujú, ale skôr deformujú a reprezentujú sami seba. Tie však majú v spoločnosti tiež svoj význam a s komunikáciou na sociálnych sieťach sa dopĺňajú a často prelínajú, respektíve sa tam presúvajú.

Bol nejaký okamih - či už v kariére Majka Spirita, alebo spôsobe komunikácie na Facebooku, ktorý spôsobil významnejší prílev fanúšikov?

Zákonite také existujú, pretože internet nie je nezávislý od skutočného sveta. Zároveň nie je jediným komunikačným kanálom. Je to skôr o dobrej cross media komunikácii. 

Stretávate sa na Facebooku s "hatermi"? Mažete ich príspevky?

Nie, aj tí sa majú predsa právo vyjadriť. Sme si vedomí toho, že kritika posúva človeka dopredu. Za kritiku je každý múdry človek vďačný. Ak však nie je konštruktívna alebo formulovaná ľudsky a má vulgarizmy, tak je zo stránky odstránená.

Algoritmus Facebooku už len vo veľmi obmedzenej miere zobrazuje nezaplatené posty komerčných stránok. Ako to je v prípade umelcov? Používate aj platené formáty?

Facebook je čoraz viac postavený na peniazoch. Aj jedno, aj druhé vždy bolo zrejme dlhodobým zámerom Facebooku. Na reklamu sú ľudia alergickí. Samotnú reklamu sme si na Facebooku nikdy nezaplatili. S výnimkou sponzorovaného odkazu, napríklad pri prezentovaní nášho nového videoklipu zo zahraničia. Medzi ľudí je oveľa priateľskejšie dostať sa myšlienkami hodnými šírenia. Tak ako to má v názve aj známy celosvetový formát TED. Pri šírení hrá v sociálnych médiách dôležitú rolu funkcia “Share”. Podľa mňa lepšie ako reklama, pretože k vám obsah príde z vášho vlastného okolia alebo od niekoho koho v digitálnom svete rešpektujete a jeho obsah odoberáte.

Google Plus sa často považuje za sociálnu sieť s miliónmi používateľov, ktorá je však de facto mŕtva. Aké sú vaše skúsenosti?

Google Plus je do istej miery zlúčený s YouTube, čím má pre známych ľudí možno teraz ešte neukázanú silu. Používame aj túto sociálnu sieť a hoci na ňu nekladieme dôraz, so 60-tisíc ľuďmi a inou komunitou je niečím úplne iným. Možno tichým pokladom. Vo svete start-upov, tých digitálnych, nevieme, k akým fúziám alebo zmenám príde. Ak Facebook zájde ďaleko so speňažovaním a nebude sa vyhýbať škandálom, bezplatný status na G+, ktorý zasiahne každého, môže mať postupom času úplne inú hodnotu.

Čo ďalšie sociálne siete? Ktorú ešte využívate a s akým efektom?

Instagram (združený s Twitterom). Myslím, že ho Majk používa veľmi šikovne a s mierou. Nekomplikuje si tam život videami. Sociálna sieť nie je javiskom pre umelca. Tým by malo ostať pódium. Nemal by sa snažiť za každú cenu zaujať na sociálnej sieti. Robia to všetci a ľudia sú už imúnni. Väčšina to čoraz viac preháňa s ich aktivitou. A celkovo očakávajú viac od technológie a menej jeden od druhého. Dostať milú správu alebo Like je pomaly na rovnakej úrovni vnímania ako dostať objatie. Ale to už je hlbšia téma technológie v našich životoch.

Takže Facebook nepovažujete vy osobne ako nástroj súkromnej komunikácie?

Nie. Len pasívne na získanie feedu zaujímavých informácii zo zahraničia, ktoré sa na Slovensko cez klasické médiá nedostanú. Alebo dostanú len v okresanej podobe. Nanajvýš na pestovanie vzťahu s priateľmi, ktorých mám po celom svete a kde osobný kontakt nie je jednoduchý. Nezaujímajú ma prejavy samoľúbosti iných ľudí, ani ľudia, ktorí sú cez Facebook zvedaví na môj život. O svoju skutočnú sociálnu sieť sa snažím starať kvalitnejším spôsobom ako kontaktom cez Facebook. Keď som sa napríklad dozvedel, že Adela Banášová nepoužíva Facebook, prišlo mi to veľmi sympatické. Mam zopár takých priateľov, sú čoraz výnimočnejší a stretnutia s nimi sú v niečom veľmi odlišné.

Nestačí sa podľa vás na Slovensku zamerať na Facebook, keďže ostatné sociálne siete aj tak využíva zlomok používateľskej bázy Facebooku?

Neviem, čo komu stačí. Nevieme dokedy bude Facebook zaujímavý alebo kedy sa z neho ľudia zbláznia. Natoľko, že klesne v očiach kritickej masy. A novým trendom bude nemať ho. Víziou Facebooku je nahradiť internet. Aby obsiahol celý jeho obsah a ľudia nemali potrebu z neho odchádzať na iné weby. Je to ich prirodzeným obchodným cieľom. Veľa do toho hovoria aj výrobcovia mobilných technológii alebo aplikácii. Facebook čoraz viac integrujú do svojich produktov a jeho aktívne používanie predpokladajú.

YouTube kanál Majka Spirita má vyše 100-tisíc subscriberov, takmer 37 miliónov zhliadnutí - zarábate na tom?

Prečo nie? Preskupili sa zdroje príjmov hudobných umelcov a toto je jeden zo spôsobov kompenzácie celosvetového poklesu predaja albumov. Na Slovensku tomu však veľmi málo ľudí rozumie, pretože tu YouTube nemá fyzické zastúpenie a nevzniklo tu veľa YouTube partnerstiev.

Michal Matejovič (29) sa narodil v Bratislave, žil a študoval v zahraničí na Hauptuniversität Wien, Wirtschaftsuniversität Wien, University of Utrecht a University of California Los Angeles. Na poslednej menovanej aj prednášal. Popri štúdiu pracoval v Holandsku ako konzultant pre nemecký koncern Würth a bol manažérom viacerých slovenských vrcholových športovcov, najdlhšie spolupracoval so Slovákmi Szilárdom Némethom a Filipom Šebom v čase ich pôsobenia v anglickej a škótskej futbalovej Premier League, respektíve francúzskej Ligue 1. Aktuálne je manažérom a firemným partnerom slovenského umelca Michala Dušičku známeho ako Majk Spirit.

Poznámka: V článku bol doplnený odsek o Miroslavovi Stochovi a opravený nadpis

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy majk spirit